کد خبر: ۴۰۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
با حضور رئیس جمهوری

سه میدان نفتی مشترک فردا به طور رسمی افتتاح می شود

رئیس جمهوری اسلامی ایران فردا (یکشنبه) با حضور در غرب کارون سه میدان نفتی مشترک را به طور رسمی افتتاح می کند تا گام دیگری برای صیانت از این میدان ها برداشته شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، سه طرح توسعه ای شرکت ملی نفت ایران در غرب کارون شامل فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران، فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و طرح توسعه میدان یاران شمالی است که فردا (یکشنبه) به طور رسمی افتتاح می شود.
این میدان ها، جزو میدان های مشترک با عراق به شمار می روند که در دولت یازدهم در اولویت طرح های صنعت نفت قرار گرفته و کار توسعه آنها با شتاب دنبال شده است.
معاون وزیر نفت با تشریح جزییات این طرح ها گفت: فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران با ظرفیت تولید روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت خام، فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت خام و طرح توسعه میدان یاران شمالی با ظرفیت تولید ٣٠ هزار بشکه نفت خام در روز به بهره برداری می رسند.
به گزارش وزارت نفت، «علی کاردر» یادآوری کرد: هدفگذاری تولید میدان های یادآوران و آزادگان شمالی در فاز نخست، اوایل امسال محقق شد و فردا این ٢ طرح توسعه ای به طور رسمی افتتاح می شوند.
کاردر، تولید کنونی میدان یادآوران را ١١٥ هزار بشکه در روز خواند و افزود: مطابق با برنامه توسعه میدان آزادگان شمالی، اکنون روزانه ٧٥ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود اما در این میدان ظرفیت تولید روزانه تا ٨٥ هزار بشکه است.
وی به برداشت کنونی نفت از میدان‎های غرب کارون شامل آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران شمالی و یادآوران اشاره کرد و گفت: از این میدان ها به ترتیب بیش از ٤٠ هزار بشکه، ٧٥ هزار بشکه، ٣٠ هزار بشکه و ١١٥ هزار بشکه نفت در روز برداشت می شود که مجموع آنها به بیش از ٢٦٠ هزار بشکه در روز می رسد.

** تولید نفت غرب کارون از ٣٠٠ هزار بشکه در روز عبور می کند
وی گفت: با افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی و به مدار آمدن میدان یاران جنوبی تا پایان امسال، تولید نفت در میدان‎های مشترک غرب کارون از مرز ٣٠٠ هزار بشکه در روز عبور می کند.
وی اعلام کرد اکنون نزدیک به ٢٤ دکل در این میدان‎ها فعالیت می کند.
کاردر اضافه کرد: توسعه هر سه میدان یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی، در قالب قراردادهای بیع متقابل صورت گرفته است که در این میان، توسعه فاز نخست طرح توسعه یادآوران با سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در دستور کار شرکت «ساینوپک» چین قرار داشته و توسعه فاز نخست طرح توسعه آزادگان شمالی با ٢ میلیارد و ٥٥٠ میلیون دلار با راهبری شرکت ملی نفت چین (CNPC) به سرانجام رسیده است.
وی گفت: میدان یاران شمالی نیز با کمتر از ٦٠٠ میلیون دلار از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا توسعه داده شده است.

** تمرکز بر افزایش ضریب بازیافت در غرب کارون
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تحقق بخشی از اهداف توسعه‎ای شرکت ملی نفت ایران در غرب کارون اشاره کرد و گفت: آنچه اکنون بیش از پیش اهمیت دارد، افزایش ضریب بازیافت از میدان های مشترک این منطقه است.
وی ضریب بازیافت کنونی برداشت نفت از لایه سروک میدان آزادگان را نزدیک به 5.5 درصد عنوان کرد و افزود: مطالعات نشان می دهد امکان افزایش ٢٠ درصدی ضریب بازیافت در این لایه وجود دارد و قراردادهای جدید نفتی نیز با هدف بهره مندی از فناوری های نوین برای دستیابی به ضریب بازیافت بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.
کاردر گفت: با احتساب ٦٧ میلیارد بشکه ذخایر نفت در جای میدان‎های غرب کارون، افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از این میدان‎ها به معنای افزایش ٦٧٠ میلیون بشکه ای ذخایر قابل استحصال نفت است؛ این میزان نفت با درنظر گرفتن قیمت ٥٠ دلار برای هر بشکه ٣٣ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور دارد.
معاون وزیر نفت ادامه داد: میزان تولید روزانه گاز همراه در فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران، فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و طرح توسعه میدان یاران شمالی به ترتیب ١١٠ میلیون فوت مکعب، ٤٥ میلیون فوت مکعب و ٥٠ میلیون فوت مکعب است.
وی افزود: گازهای همراه تولیدی این میدان‎ها باید به تاسیسات ان.جی.ال ٣٢٠٠ ارسال شوند و امیدواریم با توجه به واگذاری این ان.‎جی.‎ال به بخش خصوصی، تکمیل و راه اندازی آن شتاب گیرد.
کاردر گفت: با به بهره برداری رسیدن ان.جی.ال ٣٢٠٠، خوراک پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) تامین و زنجیره ارزش در این بخش تکمیل می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین