کد خبر: ۴۰۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

تداوم پیشروی نیروهای عراقی در شرق موصل/ داعش به زنان انتحاری متوسل شد

نیروهای عراقی در چهارمین هفته عملیات خود برای آزادی موصل، در چند محور در این شهر به پیشروی خود ادامه داده و چندین محله را در جنوب شرق موصل آزاد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، رسانه جنگ عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای نیروی هوایی عراق میلیون‌ها اعلامیه را بر فراز شهر موصل انداختند تا ساکنان را از پیروزی‌های به دست آمده آگاه کرده و به آن‌ها توصیه‌هایی درباره عملیات آزادی شهر بدهند.

در این اعلامیه‌ها از ساکنان خواسته شده آماده نابودی داعش باشند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز از آزادی تمامی روستاهای شمال رود "الزاب" در استان نینوا خبر داد.

عبدالامیر رشید یار الله، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق و فرمانده عملیات "به سوی تو می‌آییم ای نینوا" اعلام کرد که یگان‌های پلیس فدرال در محور جنوب غربی در حاشیه شهر مشغول عملیات بازرسی و پاکسازی ساختمان‌ها و مسیرها از بمب‌های کار گذاشته شده هستند.

وی گفت: نیروهای عراقی از محور جنوب شرقی وارد ساحل شرقی شده و محله‌های الانتصار، جدیده المفتی، محله الشیماء، السلام، یونس السبعاوی را آزاد و تمامی روستاهای واقع در شمال رود الزاب را پاکسازی کردند.

یارالله گفت: اما در محور شرقی نیروهای مبارزه با تروریسم وارد ساحل شرقی شدند و عملیات پاکسازی مناطق الاوربجیه، القادسیه اول، عدن، البکر، الذهبیه و کرکوکلی ادامه دارد.

در محور شمالی نیز نیروهای ارتش عراق به عملیات پاکسازی مناطق آزاد شده ادامه می‌دهند. همچنین در محور غربی در حاشیه شهر یگان‌های حشد شعبی مشغول عملیات بازرسی و پاکسازی روستاهای آزاد شده و مسیر بین تقاطع الحضر و عدایه هستند.

نیروهای مبارزه با تروریسم عراق که روز شنبه کنترل محله‌های القادسیه دوم و الاوربجیه را در دست گرفتند تلاش می‌کنند تا کنترل کامل محله عدن را که از مهم‌ترین خطوط دفاعی داعش محسوب می‌شود، در دست بگیرند.

معن السعدی، فرمانده عملیات ویژه در دستگاه مبارزه با تروریسم نیز به پیشروی نیروهایش در محله البکر با هدف بستن گذرگاه‌های داعش و خارج کردن غیرنظامیان اشاره کرد.

در محور جنوبی، رائد شاکر، رئیس پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهایش با همکاری نیروهای عملیات نینوا در ورودی‌های منطقه "البوسیف" هستند و تمامی خطوط دفاعی داعش در هم شکسته است.

به گفته رائد شاکر این نیروها تنها دو محله با ساختمان‌های دولتی شهر موصل فاصله دارند.

نیروهای عراقی که اخیرا نبرد نهایی برای آزادی شهر موصل، مرکز استان نینوا و آخرین مقر داعش در عراق را آغاز کرده‌اند، اکنون سه کیلومتر با کرانه شرقی رود دجله فاصله دارند. رود دجله شهر موصل را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.

به گفته عبدالوهاب الساعدی، فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم عراق، نیروهای وی طی پنج روز درگیری در محور شرقی موصل ۱۰۰۰ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم کردند.

به گفته الساعدی، لشگر نهم ارتش عراق سه کیلومتر و نیروهای مبارزه با تروریسم حدود پنج کیلومتر با رود دجله فاصله دارند. نیروهای امنیتی پس از پایان آزادی تمامی مناطق در ساحل چپ موصل (کرانه شرقی) وارد ساحل راست موصل (کرانه غربی) خواهند شد.

بیش از سه هفته از آغاز عملیات آزادی موصل می‌گذرد و نیروهای عراقی همچنان به پیشروی خود به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهند و همزمان با عملیات تلاش می‌کنند تا از جان غیرنظامیانی که در این شهر ساکن هستند، محافظت کنند.

از سوی دیگر نوفل حمادی السلطان، استاندار نینوا در کنفرانس مطبوعاتی در اربیل گفت: داعش به دلیل حملات سخت نیروهای عراقی و پس از فرار سرکرده‌هایش به سوریه در حالت مرگ به سر می‌برد. پایان داعش نزدیک است و نیروهای عراقی خیلی سریع در حال پیشروی هستند.

وی گفت: از جمله دلایل شکست داعش فرار سرکرده‌هایش از جمله ابوبکر بغدادی به سوریه است. ابوبکر بغدادی پس از ایراد سخنرانی‌اش در موصل به رقه فرار کرد.

با پیشروی سریع نیروهای عراقی و شکست تروریست‌های داعش در موصل، این گروه تروریستی برای جبران شکست‌هایش از زنان در حملات استفاده می‌کند.

به گفته منابع عراقی زنان داعش با استفاده از کمربندهای منفجره نیروهای عراقی را در جنوب شرق موصل هدف قرار می‌دهند.

حملات انتحاری یکی از مهم‌ترین روش‌های داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین