تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹

کشف شیارهای عجیب و غریب در مریخ‌

‌دانشمندان همچنان در مورد شکل‌گیری سطح مریخ تحقیق می‌کنند و به تازگی در این سیاره سرخ رنگ شیارهای عجیبی کشف کرده‌اند.
این تورفتگی‌ها در سطح مریخ نشانه خوبی برای تحقیق در مورد حیات بیگانگان بر روی این سیاره قرمز رنگ خواهد بود.

آستین سرپرست این تحقیق از دانشگاه تگزاس اظهار کرد: برخی دانشمندان معتقدند آتشفشانی زیر سطح مریخ پنهان است و شیارهای ایجاد شده نتیجه فعالیت‌های شیمیایی و محیط گرم این آتشفشان است.

کشف شیارهای عجیب و غریب در مریخ‌

البته شرایط کنونی بیانگر جایگاه مناسب حیات میکروارگانیسم‌هاست.

یکی دیگر از محققان این تحقیق جوزف لوی دانشیار پژوهشی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس اظهار کرد: با این کشف جدید به نظر می‌رسد مریخ می‌تواند سیاره‌ای قابل سکونت با آب، گرما و مواد غذایی برای بشر باشد.

شیارها در نزدیکی حوضه هلاس بوده و با یخ‌های بسیار قدیمی پوشیده شده‌اند. از سال 2009 محققان این فرورفتگی‌ها را مشاهده کرده‌اند، اما تاکنون بررسی جدی در این مورد صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: این شیارها شکل عجیب و غریب دارند، متحدالمرکز بوده و الگوی آنها مشابه مواد موجود در زمین  است.

‌به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، محققان بر اساس این یافته‌ها اظهار کردند: این شیارها و تورفتگی‌های عجیب نتیجه فعالیت آتشفشانی بوده و یخ سطح آن نیز تاثیر اصابت سیاره‌های کوچک بر سطح مریخ است.

مدل سه‌بعدی پیشرفته استفاده شده برای تعیین کمیت مواد، تصدیق‌کننده این تئوری است و وی امیدوار است با بررسی ارتباط بین گدازه و یخ فرم گرفته بر شیارها به درک بهتری از این موضوع دست یابد.

نتایج این تحقیق در نشریه Icarus و نشریه بین‌المللی تحقیقات منظومه شمسی منتشر شده است.