کد خبر: ۴۰۸۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه چه گذشت؟ +تصاویر

اهدای نشان کیارستمی به اصغر فرهادی، سخنرانی رئیس سازمان سینمایی، قدردانی از چهار سینماگر و گزارش دبیر سی‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران از جمله اتفاقات اختتامیه‌ی این جشنواره بود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سینمایی در این مراسم که دوشنبه (۲۴ آبان) در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، سخنانی با بیان اینکه وقتی کاخ جشنواره و حضور پرشور علاقه‌مندان را دیدم گفتم غمی نیست خطاب به فیلمسازان جوان گفت: انگیزه‌هایی که دارید و فیلم‌های خوبی که در جشنواره دارید مایه امید و انگیزه است برای کسانی که دوست دارند به شما خدمت کنند.

حجت‌الله ایوبی افزود: انجمن سینمای جوانان و این جشنواره برای من لابه‌لای کارها و گرفتاری‌های روزمره برای کار کردن برای شما پیامی پرانرژی دارد. از دست‌اندرکاران انجمن که با علاقه و انگیزه و کسانی که برای برگزاری جشنواره تلاش کردند تشکر ویژه دارم و از حضور دو نماینده مجلس آقایان پژمان‌فر و جعفرپور نیز که در میان این همه مشغله به این مراسم آمدند سپاسگزارم و امیدوارم در آینده بتوانیم با همکاری مجلس و کمیسیون فرهنگی گام‌های مثبتی در عرصه فرهنگ برداریم.

اصغر فرهادی نیز که در جوانی عضو انجمن سینمای جوانان ایران بوده در این مراسم «نشان عباس کیارستمی» را دریافت کرد اما به دلیل غیبت او بابک کریمی از جانب این فیلمساز این نشان را دریافت کرد.

فرهادی که این روزها برای ساخت فیلم جدیدش در اسپانیا به سر می‌برد، در پیامی صوتی اظهار کرد: از شما بخاطر اهدای این نشان تشکر می‌کنم، مخصوصاً که نام  کیارستمی نازنین را برخود دارد. این نشان برای من یادآور دورانی است که با امکانات محدود و با سختی فیلم کوتاه می‌ساختم. امیدوارم علاقه‌مندان و فیلمسازان ما در عرصه‌ی فیلم کوتاه قدر این دوران پر از شور و هیجانرا بدانند و در کارشان موفق باشند.

تقدیر از مریم بوبانی، مصطفی آل‌احمد، هوشنگ میرزایی و مجید برزگر بخش دیگر این مراسم بود.

هوشنگ میرزایی پس از دریافت لوح تقدیر جشنواره با بیان اینکه همه فارغ‌التحصیلان سینما مانند من مدیون تعالیم سینمایی و تجربیات زنده‌یاد عباس کیارستمی هستیم اظهار کرد: من فارغ‌التحصیل دانشکده سینما هستم و از سال ۶۸ عضو انجمن سینمای جوانان بودم. آثار من در مطرح‌ترین جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه و مستند دنیا حاضر بوده و جوایز متعددی کسب کرده‌ام اما از سال ۶۸ تا امشب دیده نشده بودم و تعجب می‌کردم که چرا گوشی و چشمی نیست که مرا بشنود و ببیند.

میرزایی ادامه داد: من حدود ۵۰۰ صفحه رزومه به دبیر جشنواره ارائه دادم و ایشان تأسف خورد که تا به حال دیده نشده‌ام و ممنونم که ایشان بالاخره مرا دید. مدعی هستم که فیلم‌های مستند من در جامعه تغییر ایجاد کرده است. برای نمونه فیلم «چیزی شبیه چشمهایم» که درباره یک کودک نابینای قربانی انفجار مین بود که پس از ساخت آن فیلم و نمایش در جشنواره‌های بین‌المللی، زندگی آن کودک دگرگون شد و امروز دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران است.

مجید برزگر، کارگردان سینما و تهیه‌کننده فیلم‌های کوتاه که در این جشواره با دو فیلم «وال‌ها» و «هنوز نه» حضور داشت پس از دریافت لوح تقدیر خود گفت: خوشحالم که این دو فیلم امشب درخشیدند و از این که سهم کوچکی در این آثار داشتم خرسندم. در روزهای گذشته شنیدم که آرش رصافی ممکن است از انجمن سینمای جوانان برود. به سهم خودم به آقای ایوبی و فرخنده‌کیش هشدار می‌دهم که اگر در جشنواره امسال شادابی و نشاط وجود داشت به خاطر دوستی او با فیلم کوتاه است پس نباید اجازه چنین اتفاقی را بدهید.

مصطفی آل‌احمد نیز پس از دریافت لوح تقدیرش به تمجید از فعالیت‌های محمد آفریده پرداخت و درباره‌ی او گفت: آقای آفریده همیشه تحمل اندیشه مخالف را دارد و می‌گوید این حرف‌ها هم باید زده شود. من با هر فیلمسازی که حرف زده‌ام از محمد آفریده به نیکی یاد کرده و باید از او خواهش کنیم در عرصه فیلم کوتاه حضور داشته باشد. عرصه فیلم کوتاه باید از مجادلات سیاسی به دور باشد و همه به رشد آن کمک کنند.

مریم بوبانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز که بیش از ۳۰ فیلم کوتاه در کارنامه هنری خود دارد نیز پس از تجلیل و دریافت لوح تقدیرش گفت: خوشحالم که سینمای جان از یک آدم سالخورده قدردانی کرد. در این سال‌ها کار کوتاه را با اشتیاق دنبال کردم چون فکر می‌کنم در این حوزه خلاقیت و جسارت بیشتری وجود دارد و من هم عاشق این دو هستم.

از نکات جالب این مراسم هم قدردانی پی‌درپی فیلمسازان جوان انجمن از آرش رصافی بود که از حمایت‌های این مسئول انجمن سینمای جوانان ایران ابراز خرسندی و قدردانی می‌کردند و حاضران سالن هم با تشویق‌های خود از او حمایت می‌کردند.

دبیر سی‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز در این مراسم با ارائه‌ی گزارشی از روزهای برگزاری جشنواره و برنامه‌های آن، گفت: در بخش ملی حجم ۲۴ فیلم مستند، ۶۵ فیلم داستانی، ۲۱ فیلم تجربی و ۲۸ اثر انیمیشن در جشنواره حاضر بودند و این جشنواره با محوریت شهدای جنگ تحمیلی و مدافعان حرم، محیط زیست و توسعه پایدار، پیوند میان دانشجویان و سینما، توجه به ادبیات در نگارش فیلمنامه، رویکرد عمیق و معناگرا به اصول راستین اسلام، عدالت و شجاعت در پرداخت بدیع و هنرمندانه کار خود را آغاز کرد.

فرید فرخنده‌کیش افزود: در بخش فیلم‌های بین‌الملل نیز ۱۰۸ فیلم از ۳۵ کشور جهان در جشنواره پذیرفته شد که از این میان ۸ فیلم به ایران تعلق داشت و در قالب‌های داستانی، مستند، انیمیشن، و ویدیوآرت در بخش‌های مختلف رقابت کردند.

فرخنده‌کیش با اشاره به برگزاری شب‌های موضوعی در جشنواره، محیط زیست، کتاب و کتابخوانی، اسلام و صلح جهانی، بزرگداشت عباس کیارستمی، دانشجویان سینماو شاهدان سینما را از موضوعات برجسته این شب‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برای نخستین بار در بخش جنبی این دوره از جشنواره همایش بین‌المللی مطالعات فیلم کوتاه تهران برگزار شد که در آن ۳۱ مقاله از از کشورهای مختلف جهان انتخاب و ارائه شد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه در این جشنواره نشست‌های تخصصی با موضوعات زیبایی شناسی صدا، ساختار فیلم کوتاه، موسیقی فیلم، تیتراژ در فیلم کوتاه، کارگاه فیلمنامه‌نویسی فرهاد توحیدی و... برگزار شد، ادامه داد: شب بزرگداشت عباس کیارستمی از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبه رو شد. در این شب ۱۷ فیلم یک‌دقیقه‌ای از شاگردان کیارستمی با محوریت این کارگردان فقید و فیلم «دقیقه ۷۶ و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته‌ی سیف‌الله صمدیان به نمایش درآمد.

فرید فرخنده‌کیش در پایان نیز گفت: از فردا به فکر آینده‌ای بهتر با تلاش بیشتر خواهیم بود و انشاءالله جشنواره سی‌وچهارم در مراتب بالاتر برگزار شود.

سیدرضا میرکریمی، اکبر عالمی، داوود خیام، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، خسرو سینایی، محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری)، محسن امیریوسفی، مسعود امینی تیرانی، محمد آفریده، هوشنگ گل‌مکانی، جعفر صانعی‌مقم، علی‌اکبر قاضی‌نظام، روانبخش صادقی، اسماعیل صفورا، آرش رصافی، افشین داورپناه، مجید غلامی جلیسه،  سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد و نصرالله پژمان‌فر و جمشید جعفرپور (رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس) و جمعی از سازندگان و علاقه‌مندان فیلم‌های کوتاه، در این اختتامیه که توسط محمد سلوکی اجرا شد حاضر بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین