کد خبر: ۴۰۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۲

صدای صادق طباطبایی هم درآمد

آفتاب‌‌نیوز : او که رابطه نزدیکی با خانواده امام داشته و در بسیاری از تحولات نقش بارزی ایفا کرده در این روزها که بسیاری درصدد تحریف امام و دیدگاه هایشان هستند لب به اعتراض گشوده و صراحتا اعلام می دارد افکاری که امام از سال 1342 با آنها مبارزه کرد دوباره قصد ظهور دارند.
بخش هایی از این مصاحبه را در زیر می خوانید:
این روزها در محافل سیاسی و مطبوعاتی بسیار درباره « جمهوریت» سخن می گویند و این مساله برخی باورها  را در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید قرار داده است، دیدگاه حضرت امام درباره جمهوریت چه بوده است؟
ـ امام به مردم سالاری باور عمیق داشتند و می گفتند: خرد جمعی هیچ گاه اشتباه نمی کند. بارها تذکر می دادند: هرچه مردم می گویند شما باید انجام دهید، مسئولین قیم مردم نیستند بلکه وکیل مردم هستند. نقل قول های بسیاری از امام در این باره وجود دارد:« هیچ کس حق ندارد از طرف مردم برای مردم تصمیم بگیرد و بگوید صلاح مردم این است.» اجازه دهید من به روزهای قبل از پیروزی انقلاب باز گردم زمانی که امام در پاریس بودند. خبرنگاران در نوفل لوشاتو از امام درباره نوع حکومت می پرسیدند ایشان هم تاکید می کردند:« جمهوری اسلامی» حکومتی است که مبتنی بر رای مردم باشد و خواسته ها و اراده مردم را تحقق بخشد. از تاکیدات امام این بود که حتی مسئولین و مدیران اصلی کشور هم باید براساس رای مردم انتخاب شوند، یک بار از ایشان سوال شد چرا « جمهوری اسلامی»؟ امام پاسخ دادند: جمهوری باید براساس اعتقادات مردم شکل گیرد مردم ایران هم مسلمان هستند و خواستار استقرار ارزش های اسلامی می باشند و کسی حق ندارد نظام دیگری را به آنها تحمیل کند.
حضرت امام درباره نحوه تبیین « جمهوریت» در قانون اساسی هم دیدگاه های شفافی ارایه کرده اند، لطفا در این باره هم بگویید؟
در مورد سیره عملی؛ اواخر اسفند 59 در اوج جنگ یک شب در جماران خدمت ایشان بودیم، آیت الله طاهری و گروهی از آقایان هم آنجا بودند. آقای طاهری که از جبهه آمده بود، می گفت: بین نیروهای رزمنده از سپاه و ارتش گرفته تا کمیته و ژاندارمری اختلاف نظر است و اینها همه به این دلیل می باشد که رئیس جمهور( بنی صدر) شیطنت می کند، امام گفتند: میدانم. یکی از آقایان گفت: در غرب تهران هم اتفاقاتی افتاده که مسئول آن ایادی رئیس جمهور بوده اند بعد موردی هم درباره اتفاق 14 اسفند دانشگاه مطرح گردید باز هم امام فرمودند می دانم. در این هنگام آقای طاهری گفتند: خوب! آقا، عزلش کنید. امام گفتند: شما عزلش کنید.
آقای طاهری گفتند: من چه کاره ام؟ امام هم فرمودند: من چه کاره ام! من و شما هر کدام یک رای داشتیم و به هر که خواستیم، دادیم.
ببینید امام در مقام« رهبر» این حرف را زدند، بعد هم فرمودند: مردم خودشان رئیس جمهور تعیین کرده اند، خودشان هم باید عزل کنند. یعنی چه؟ یعنی اینکه مجلس مبتنی بر رای مردم است. باید در این باره تصمیم بگیرد.  این بحث  3 ماه قبل از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و عدم کفایت سیاسی وی  مطرح بود. امام در عمل هم حاضر نبودند، خلاف رای مردم کاری انجام دهند.
پس این تردیدهایی که امروز ایجاد می شود برای چیست؟
بعضی می گویند دیدگاه امام درباره مردم سالاری و حاکمیت مردم نسبت به نظام پادشاهی بوده است! که این مساله بحث انحرافی است و صحت ندارد.
آیا دیدگاه امام درباره« جمهوریت» را همان طور که ایشان مطرح می کردند امروز جاری می بینید؟
در مورد برخی ها« نه» . این مساله زنگ خطر است و شاید منظورشان این باشد که نظرات امام را کنار بگذارند.
مردم ایران امروزه طرفدار« جمهوری اسلامی» هستند، اما عده ای با زیر سوال بردن جمهوریت، به اسلامیت نظام هم آسیب می رسانند، شما چه فکر می کنید؟
خدا از دل افراد، آگاه است. اما من تصور بدی دارم خدا کند این طور نباشد.امروزه متاسفانه  خیلی از افکار و اندیشه هایی که امام از سال 42 با آن افکار و اندیشه ها مبارزه می کرد ودر زمان حضور پرصلابت ایشان تا سال 68 مجال عرض اندام نداشت، در حال فراهم کردن شرایطی هستند که این افکار را ظهور دهند و به حاکمیت برسانند. خدا نکند این طور باشد، اما من چنین احساسی دارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین