آفتابنیوز : به گزارش روزنامه ایران، بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران، تعداد روزهای ناسالم شهر تهران از ابتدای مهر تا روز 25 آبان سالجاری تنها 14 روز بوده این در حالی است که این رقم در سال 90 و 91 در همین بازه زمانی، به ترتیب 27 و 22 روز بوده است و اغلب رسانههایی که اکنون تیتر و عکسهای اصلی خودرا به آلودگی هوا و انتقاد از دولت اختصاص میدهند نه فقط در آن بازه زمانی که حتی تا دو ماه بعد هم یعنی در ماههای آذر و دی 90 و 91 که شاهد روزهایی به مراتب آلودهتر از روزهای کنونی بودیم، تیتری در صفحه یک رسانه خود به بازتاب دادن چالش آلودگی هوا یا نقد دولت وقت و سازمان محیط زیست
زیر مجموعه آن منتشر نکردند.
گویی آلودگی آن روزها که عمده دلیلش توزیع و مصرف بنزینهای سرطانزای پتروشیمی در آن سالها بود ناشی از بیتدبیری نبوده است! به هر ترتیب، نقدهای غیرمنصفانه به وضعیت آلودگی هوای تهران که اکنون نزدیک به 20 سال است به بزرگترین معضل زیست محیطی تهران و بسیاری از کلانشهرهای ایران تبدیل شده در نتیجه عوامل متعددی است که برای نخستین بار در سال 77 مسئولان وقت را به فکر چارهاندیشی انداخت.
در همین راستا، سرب که سرطانزاترین ماده مؤثر در بنزین بود در زمان دولت هشتم از بنزین برای همیشه حذف شد و طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اجرا درآمد. توقف خط تولید پیکان و ارتقای استاندارد خودروها در همین سالها اجرایی شد اما بیبرنامگی و بیتدبیری دولتهای نهم و دهم در برقراری روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها و جهان، کشور را چنان در بوته تحریمها بویژه تحریم بنزین گرفتار کرد که دست آخر مجبور شدند در عملی غیرکارشناسی و غیرمحیط زیستی برای افزایش تولید بنزین در کشور هر چه ترکیبات آروماتیک سرطانزا بود را به بنزین اضافه و بنزین جدید را بهعنوان بنزین پتروشیمی روانه بازار کنند.
اما بیتدبیری به همین جا هم ختم نشد، توقف اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا و عدم اجرای بموقع مصوبات دولت در ارتقای استاندارد سوخت و خودرو و... همه و همه دست به دست هم داد تا در سالهای 90، 91 و 92 در نتیجه این کوتهفکریها تهران شاهد بیشترین روزهای آلوده و ناسالم در15 سال گذشته باشد. به طوری که تعداد روزهای ناسالم تهران در 8 ماه نخست سال 90 از 146 روز به 37 روز در سال 95 کاهش یافته که این کاهش چشمگیر نتیجه ارتقای کیفیت خودروها و سوخت به استاندارد یورو 4 و از رده خارج شدن بنزینهای سرطانزای پتروشیمی است. با این حال ناگفته پیداست که راه طولانی برای بهبود وضعیت هوای تهران و دیگر شهرهای ایران باقی است. راههایی که اگر قرار باشد همچون گذشته از مسیر سیاسیکاری و تنگنظری عبور کند قطعاً نتیجه نخواهد داد.
درخواست نمایندگان تهران برای حل مشکل آلودگی هوامجمع نمایندگان استان تهران در نامهای به رئیس جمهوری اتخاذ تصمیمات جدی برای حل مشکل آلودگی هوا را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمادر این نامه آمده است: همان طوری که مستحضرید سالیان متمادی است که تهران و برخی کلانشهرهای کشور در بسیاری از روزهای سال از آلودگی هوا در رنج و مشقت و مردم شریف و نجیب این کلانشهرها ناگزیر به تنفس در هوای آلوده و تحمل انواع بیماریهای حاد هستند که در مواردی مرگ و میر برخی شهروندان را نیز در پی داشته است.معضل آلودگی هوای تهران و اکثر کلان شهرهای دیگر عمدتاً ناشی از مدیریت ناصحیح و منطبق بر استانداردهای جهانی است و جنس آن با آلودگی ناشی از ریزگردها که منشأ خارجی دارد متفاوت است که با عزم و تدبیر صحیح میتوان در کوتاه مدت به مقابله با آن پرداخت.از اینرو ضروریست جنابعالی در این موضوع مهم ورود کنید و به قید فوریت دستور دهید نهادها و مراجع ذیربط تدابیر لازم را اندیشیده و در این باره تصمیمات جدی بگیرند.
مسأله آلودگی هوا راهحل داردوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسأله آلودگی هوا راه حل دارد اما متأسفانه به جای پیشگیری از آلودگی هوا، رفتارهایی انجام میدهیم که باعث تخریب بیشتر محیط زیست میشود. سیدحسن قاضیزاده هاشمی در حاشیه کلنگزنی بیمارستان روانپزشکی ایران افزود: بهبود وضع آلودگی هوا عزم ملی میخواهد و ما هم بهعنوان متولی سلامت در دولت علاقهمندیم که گامهای عملی برداشته شود. وی گفت: خلأ پیوست سلامت در طرحهای بزرگ نفتی، خودروسازی و شبیه آنها وجود دارد و در این بخش نمایندگان میتوانند تصمیماتی بگیرند که مؤثر باشد اما ما شاهد هستیم این طرحها بدون پیوست سلامت اجرا میشوند.قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه برخی نمیخواهند مسأله آلودگی هوا برطرف شود، افزود: مشکل محیط زیست و آلودگی هوا هر چقدر دیرتر برطرف شود هزینه و عوارض سنگینتری برای جامعه دارد.