کد خبر: ۴۰۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۶

سالک جان بمی ها را می گیرد

آفتاب‌‌نیوز : در این رابطه حتی نمایشگاهی برای اطلاع رسانی به مردم بم برگزار شد ولی شنیدن این خبر که بیماری سالک در « بم» به اپیدمی تبدیل شده و آمار مبتلایان به بیماری قبل از زلزله افزایش چشمگیری داشته بسیار نگران کننده و ناباورانه است.
مسئولین قبلی بهداشت و درمان« بم» مرتبا از کنترل بیماری های واگیردار  سخن می گفتند، و هرگز به ذهن کسی خطور نمی کرد با این همه بودجه و امکانات و رسیدگی وشعار، خبر شیوع بیماری پوستی سالک این  هم در میان  8 درصد از جمعیت دانش آموزی « بم» و آن هم این واقعیت که  هر ماهه 300 نفر به این تعداد اضافه می شود را بشنویم.
دکتر سید ناصر عمادی متخصص پوست از اواخر اردیبهشت امسال طی ماموریتی از سوی بسیج جامعه پزشکی کشور و وزارت بهداشت از بیمارستان بقیه الله به مدت یک ماه عازم شهرستان «بم» می شود تا به این موضوع رسیدگی کند. او دردمندانه می گوید: در ماه اول که به عنوان ماموریت در خدمت مردم بم بودم متوجه شدم بیماری سالک در بم نه تنها کنترل نشده بلکه نسبت به سال های قبل از زلزله و حتی در مقایسه با سال 83 به میزان 4 تا 8 درصد افزایش یافته و بیشترین قربانیان مبتلا به این بیماری را  کودکان و نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می دهند. همچنین
متاسفانه دریافتم که 8 درصد از جمعیت دانش آموزی «بم» مبتلا به بیماری سالک هستند و حداقل هر ماه 300 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.
دکتر عمادی می گوید: بزرگترین مخزن بیماری سالک در بم را افراد مبتلا به بیماری تشکیل می دهند که از طریق نیش پشه خاکی موجب انتقال بیماری به انسان های سالم می شوندچنانچه این افراد درمان نشوند در اوایل سال 85 با  اغاز دوره جدید زندگی پشه خاکی ,فاجعه ای بزرگ در این رابطه رخ خواهد داد.
او با هشدار به مسئولین می افزاید: باید حلقه دوم بیماری یعنی پشه خاکی را به طور گسترده در اواخر زمستان و اوایل بهار همزمان با طغیان دوره جدید زندگی پشه خاکی با سم پاشی اساسی سرکوب کنیم  تا از فاجعه سالک جلوگیری شود. وی اعلام می دارد: مرکز بهداشت به عنوان متولی و مرجع مبارزه با سالک باید بداند به دلیل عدم بضاعت مالی و بودجه ای و نیز با اکتفا  به چند هزار پشه بند و سم پاشی مقطعی و موقت و بدون هیچ گونه طرح نوین و فراگیر در میدان مبارزه با سالک عملا موفق نخواهیم بود.
وی متذکر شد: وقتی مسئولی از وازرتخانه برای پیگیری موضوع سالک به بم می آید و شب را در هتل استراحت می کند و فردای آن روز در جلسه ای حضور یافته و سپس بم را ترک می کند بدون آن که با جمعیت مبتلا به سالک ارتباط برقرار کند و دردل آنها را بشنود چگونه می تواند سفیر و ناجی این مردم باشد؟ و یا اخبار درستی از بیماری سالک را به پایتخت انتقال دهد ؟حتی  اگر همه مسئولین شهر یکصدا در جلسه شورای اداری, فریاد مبارزه با سالک را سر می دادند امروز چنین وضعی نداشتیم که رئیس یکی از ادارات بم به طور خانوادگی جهت درمان سالک مراجعه نماید؟
این پزشک بسیجی می افزاید: طی مدت طبابتم در بم آن قدرگریه و آه و ناله کودکان و اظهار غم و اندوه والدین آنها از بیماری سالک شنیده ام که کاملا متاثر شده ام.
 وی به خاطرات دردناک خود در دوران اقامت در بم در بیان بیماران مبتلا به سالک می پردازد و می گوید: نگرانی دختران جوان و نوجوانی که آثار زخم سالک زیبایی آنها را تحت تاثیر قرار داده و به این بیماری مبتلا شده اند و درد می کشند کوهی از اندوه را به همراه دارد.
عمادی افزود: مسئولین و متولیان بهداشتی و درمانی شهر بدانند دیگر دیدگاه سنتی، تکراری و دیکته شده هیچ جایگاهی در مبارزه با بیماری که 10 برابر شده ندارد. او گفت: متاسفانه تا یک سال و نیم پس از زلزله این شهر فاقد پزشک متخصص پوست بود که نتیجه آن حضور عده ای غیر متخصص و سودجو به عنوان کذایی درمانگر سالک بود که با تجویز داروهای تقلبی و گیاهی موجب پیشرفت و عود بیماری در بین مردم شده و اوضاع را حاد کرده اند در حالی که مردم بم با گذشت ماه ها از وقوع زلزله از کوچکترین امکانات بهداشتی و آموزشی و انسانی برخوردار نیستند.در حالی که  عده ای که بودجه های کلان بازسازی بم را در اختیار دارند فقط شعار می دهند و تصور  می کنند از طریق شعاردادن  می توانندمشکلات را بر طرف کنند.
ولی اوضاع روز به روز وخیم تر شده و مردم بم در حقیقت با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و کسی هم نیست که به داد آنها برسد.
اما در این شرایط سرمایه ایرانی ها برای بازسازی به افغانستان و عراق و دیگر کشورهایی می رود که هیچ نفعی برای مردم ایران در پی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین