کد خبر: ۴۰۸۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

هشدرا «نیویورک‌تایمز» درباره نامزد وزارت‌خارجه دولت‌ ترامپ/رودی جولیانی نباید وزیر امور خارجه امریکا شود/ او یک گزینه فاجعه‌بار است

از بیرون کردن عرفات از کنسرت در نیویورک تا سخنرانی در جمع سازمان تروریستی قرار گرفته در فهرست وزارت امور خارجه امریکا از جمله رفتار غیر دیپلماتیک گزینه احتمالی ترامپ برای وزارت خارجه امریکا است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-روزنامه «نیویورک تایمز» در سرمقاله امروز خود نسبت به احتمال انتخاب شدن «رودی جولیانی» شهردار پیشین نیویورک به عنوان وزیر امور خارجه در دولت ترامپ هشدار داده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه امریکایی نزدیک به حزب دموکرات می‌نویسد:«رهبران جهان چشم دوخته اند تا ببینند که دونالد ترامپ در سیاست خارجی در چه جهتی حرکت خواهد کرد اکنون با رییس جمهوری بی تجربه مواجه هستیم که باید در قبال مسائل بین المللی تصمیم گیری کند. از سوی دیگر در صورتی که ترامپ فردی با تجربه و آگاه را به عنوان رییس دیپلمات‌های امریکایی انتخاب کند این موضوع می‌تواند امر مثبتی باشد. در این میان صحبت از برعهده‌گیری سمت وزارت امور خارجه امریکا توسط «رودی جولیانی» به میان آمده است. باید گفت او یک گزینه فاجعه‌بار برای برعهده‌گیری این مقام خواهد بود و می‌تواند چالش‌های زیادی را برای دولت امریکا ایجاد کند. دولت ترامپ باید سیاست تازه‌ای را در قبال سوریه اتخاذ کند همچنین نیازمند درک تازه‌ای در رابطه با روسیه و فعالیت‌های آن کشور در خاورمیانه است و هم چنین نیازمند دقت‌نظر در مدیریت ائتلاف پیچیده ضد داعش است. 

هشدرا روزنامه «نیویورک تایمز» درباره نامزد وزارت امور خارجه در دولت ترامپ

همچنین دولت ترامپ به احتمال زیاد قصد خواهد داشت تا رهبر کره شمالی را بیازماید؛ کشوری که تسلیحات هسته‌ای فراوانی در اختیار دارد. رهبران اروپایی نیز منتظر هستند تا ببینند که سکان وزارت امور خارجه دولت ترامپ در دست چه کسی خواهد بود تا ببینند آیا روابط دیپلماتیک و نظامی‌شان با امریکا تضعیف خواهد شد یا خیر.

 همچنین ترامپ در کارزار خود شعارهای غیرمسئولانه‌ای را درباره کشیدن دیوار در مرز امریکا و مکزیک سر داده است. وزیر امور خارجه بعدی از آن رو وظیفه مهمی را برعهده دارد که باید مدیریت مذاکرات میان ایالات متحده و دولت های امریکای مرکزی را برای تفاهم بر سر مسائل مهاجرتی برعهده داشته باشد. در نتیجه وزیر امور خارجه باید به تاریخ  و مسائل ژئوپولیتیک دانش و آشنایی کافی را اشته باشد.» 

نیویورک تایمز اشاره می‌کند که در باره رودی جولیانی تجربه او در امور بین‌الملل بسیار محدود است و در این‌باره می نویسد:«او هیچ‌گونه تجربه دیپلماتیکی نداشته است و به نظر می‌رسد که در این زمینه نمی‌تواند داوری منصفانه‌ای داشته باشد. برای قضاوت درباره عملکرد جولیانی در سیاست‌گذاری خارجی به عنوان نمونه می‌توان به دیدار او از هائیتی در سال ۱۹۸۲ میلادی اشاره کرد زمانی که او دادستان کل بود. او گفت که در آن جزیره هیچ‌گونه سرکوب سیاسی‌ای روی نمی‌دهد این در حالیست که در آن زمان یک دیکتاتور به نام ژان کلود دووالیه زمام امور را در دست داشت. او همچنین در سال ۱۹۹۵ میلادی یاسر عرفات رهبر وقت فلسطینیان را از کنسرت فیلارمونیک نیویورک به مناسبت جشن سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد اخراج کرد. او پس از حادثه یازدهم سپتامبر شهردار نیویورک شد.»

این روزنامه اشاره می‌کند که از زمانی که او مدت زمان شهرداری اش بر نیویورک به پایان رسید با دولت های خارجی و بازرگانان همکاری کرده است. این روزنامه می نویسد:«این اقدامات او جنجال آفرین بوده اند برای مثال، در سال ۲۰۱۱ میلادی در نشست مناققین سخنرانی کرد و از آن گروه فرقه مانند حمایت کرد. این در حالی بود که در آن زمان منافقین در فهرست سازمان های تروریستی وزارت امور خارجه امریکا قرار داشتند. جولیانی حرف های مضحکی هم زده است برای مثال، در فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی مدعی شد که باور ندارد که اوباما امریکا را دوست داشته باشد. او در ضیافت شامی در میدتاون منهتن گفت:«اوباما امریکایی ها را دوست ندارد.»

این روزنامه در پایان می نویسد: «ترامپ بدلیل آن که هیچ پیشنیه و تجربه‌ای در امور بین‌المللی ندارد باید خردمند باشد و مشاور و وزیر امور خارجه‌ای آگاه را انتخاب کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین