کد خبر: ۴۰۸۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
از نتانیاهو تا شاهزادگان‌سعودی و قانونگداران جمهوریخواه؛ همگی خواستار حفظ برجام‌اند

پیام امروز مخالفان سرسخت توافق‌‌هسته‌ای به ترامپ: لطفاً برچام را پاره نکن!

اکنون لحظه‌ای مهم و قابل توجه برای مخالفان برجام است؛ از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گرفته تا شاهزادگان‌سعودی و قانونگداران جمهوریخواه؛ بساری از آنان تا دیروز تلاش می‌کردند که توافق‌هسته‌ای به نتیجه نرسد و اوباما را متهم می‌کردند که در حال دشمنی کردن به آنان است اکنون اما آنان با احتیاط می‌گویند که باید مراقب بود که توافق‌هسته‌ای لغو نشود و محتاطانه برخورد کرد و همین توصیه را نیز به ترامپ دارند. /بسیاری از سرسخت‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای نمی‌خواهند ترامپ وعده انتخاباتی خود مبنی بر لغو توافق هسته‌ای بلافاصله پس از در مسند قدرت قرار گرفتن را اجرایی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «پولیتیکو» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند آن گروهی که تا دیروز از توافق هسته‌ای با ایران متنفر بودند اکنون به تکاپو افتاده‌اند که از ترامپ بخواهند این توافق  را پاره نکند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این نشریه امریکایی می‌نویسد: «بسیاری از سرسخت‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای نمی‌خواهند ترامپ وعده انتخاباتی خود مبنی بر لغو توافق هسته‌ای بلافاصله پس از در مسند قدرت قرار گرفتن را اجرایی کند. آنان به ترامپ می‌گویند: «تنها سرعت اجرای تعهدات امریکا نسبت به ایران در برجام را کم کن.»

پیام امروز منتقدان دیروز توافق‌هسته‌ای به ترامپ: لطفاً برچام را پاره نکن!

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که اکنون لحظه‌ای مهم و قابل توجه برای مخالفان برجام است؛ از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گرفته تا شاهزادگان‌سعودی و قانونگداران جمهوریخواه؛ بساری از آنان تا دیروز تلاش می‌کردند که توافق‌هسته‌ای به نتیجه نرسد و اوباما را متهم می‌کردند که در حال دشمنی کردن به آنان است اکنون اما آنان با احتیاط می‌گویند که باید مراقب بود که توافق‌هسته‌ای لغو نشود و محتاطانه برخورد کرد و همین توصیه را نیز به ترامپ دارند. 

این نشریه در ادامه می‌افزاید: «سناتور باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا که یکی از مخالفان برجام بوده است بلافاصله پس از پیروزی ترامپ روز چهارشنبه گفت که مشکل آن است که به عنوان بخشی از توافق میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران از سوی دولت اوباما در اختیار دولت آن کشور قرار گرفته‌اند. او همچینن گفته است که موضوع دیگر آن است که سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز از بازیگران مهم در این زمینه هستند.»

پولیتیکو اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد نوعی سردرگمی در ذهنیت ترامپ نسبت به برجام نیز وجود دارد و در این‌باره می‌نویسد: «نظرات او متناقض است. در ابتدا موضعی نرم‌تر از رقبای جمهوریخواه دیگر خود در قبال این موضوع در پیش گرفت. پس از آن از پاره‌کردن برجام گفت و در جلسه سخنرانی در جمع اعضای لابی ایپک گفت که توافق «زیان‌بار» هسته‌ای با ایران را در روز اول برهم خواهد زد اما در همان حال خواستار مذاکره مجدد با ایران درباره برنامه هسته‌ای شده است.»

پولیتیکو اشاره می‌کند که چنین رویکردی از سوی ترامپ در صورت ادامه‌یافتن می‌تواند خطرناک باشد؛ به خصوص برای روابط امریکا با دیگر کشورهایی که درگیر برجام بوده‌اند؛ از چین و روسیه تا کشورهای اروپایی. این نشریه اشاره می‌کند که حتی «دیوید ایبسن» رییس کارزار ائتلاف علیه ایران هسته‌ای که از مخالفان برجام بوده است نیز اکنون می‌گوید ترامپ نباید کاری کند که سایر کشورها امریکا را مسئول و مقصر برهم‌خوردن احتمالی برجام بدانند. 

این نشریه اشاره می‌کند که مخالفان برجام اکنون به دنبال اعمال فشار بر ترامپ هستند تا او را متاقاعد کنند که از طریق مسائل غیر‌هسته‌ای به ایران فشار وارد نماید. این نشریه اشاره می‌کند که همچنین اظهارات اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره که ایران در حد کمی در ذخیره آب سنگین خود مرتکب تخلف شده است نیز می‌تواند دستاویزی برای ترامپ به منظور اعمال فشار بیشتر بر ایران باشد. 

این نشریه در پایان اشاره می‌کند که نتانیاهو و دستگاه امنیتی اسرائیل همانند گذشته شعارهای تند علیه برجام سر نمی‌دهند. در عربستان نیز به نظر می‌رسد که نظر مخالفان برجام نرم‌تر شده است و اشاره می‌کند که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به احتمال زیاد خواستار کمک‌های نظامی و اطلاعاتی بیشتر علیه ایران خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین