کد خبر: ۴۰۸۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷

زوار اربعین در مسیر حرکت "لبنیات محلی" نخورند

یک کارشناس تغذیه از زائرین اربعین خواست از مصرف لبنیات سنتی و گوشت خوب پخته نشده در مسیر حرکت خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نکات تغذیه‌ای که زوار اربعین باید در سفر زیارتی خود رعایت کنند، اظهار کرد: توصیه می‌شود در این سفر از مصرف لبنیات محلی و سنتی خودداری شود، چون مشخص نیست از کجا تهیه شده و از نظر "تب مالت" سالم است، یا نه.

وی ادامه داد: مصرف محصولات لبنی که پاستوریزه و بسته‌بندی کارخانه باشند، منعی ندارد.

این کارشناس تغذیه با بیان این‌که زائرین باید هنگام خوردن غذاهای گوشتی خصوصا کباب به خوب پخته شدن آن توجه کنند، تاکید کرد: مصرف گوشتی که نیمه خام باشد می‌تواند باعث انتقال انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و حتی مسمومیت‌ شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی و محلی در طول مسیر نیز چندان توصیه نمی‌شود.

شیرمستی اظهار کرد: افراد هنگام مصرف انواع کنسروها در این سفر باید آن را خوب حرارت دهند، چون مصرف کنسرو سرد خصوصا کنسروهای پروتئینی مانند کنسرو ماهی، لوبیا و عدس می‌تواند مسمومیت‌زا بوده و حتی به دلیل وجود سم "بوتولیسم" کشنده باشد.

وی تاکید کرد: بهتر است زائرین برای مسیر زیارت که در حال پیاده‌روی هستند و نیاز به انرژی دارند انواع خوراکی‌های ساده و سالم مانند توت خشک، کشمش، بادام، مغزها، تخمه کدو، بیسکویت ساده و خشک و ... همراه داشته باشند.

این کارشناس تغذیه معتقد است، مصرف میوه و سبزیجاتی که شست و شوی آنها راحت است، خصوصا هویج، گوجه و خیار نیز مفید است، چون هم احساس سیری ایجاد می‌کند و هم بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

شیرمستی همراه داشتن آب معدنی را نیز ضروری دانست و از زوار خواست از مصرف آب آشامیدنی که از سلامت آن اطمینان ندارند، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مصرف چای به دلیل حرارتی که می‌بیند منعی ندارد.

این کارشناس تغذیه شست و شوی دست‌ها در هر فرصتی که پیش می‌آید را ضروری خواند و تاکید کرد: شستن مرتب دست‌ها می‌تواند از احتمال مسمومیت‌ها بکاهد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین