کد خبر: ۴۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۹:۴۹

طرح روسیه کامل نیست

آفتاب‌‌نیوز :

رجب صفروف مدير عامل مرکز مطالعات ايران معاصر اعتقاد دارد که پيشنهاد فدراسيون روسيه به ايران در خصوص تاسيس شرکت مشترک جهت غني سازي اورانيوم به اصلاحات نياز دارد. در غير اين صورت به اعتقاد اين کارشناس گفت و گوهای آینده ميان روسيه و ايران در مسکو کارآمد نبوده و به نتيجه ی مفيدی نخواهد انجامید.


رجب صفروف يادآور شد که در تاريخ 16 فوريه ی سال جاري هيئت بلند پايه ی ايراني براي بررسي اين پيشنهاد وارد مسکو خواهد شد. اين کارشناس در مصاحبه با آژانس خبري «ريا نوستي» اظهار داشت که اگر تا آغاز مذاکرات مذکور، روسيه اصلاحاتی را در پيشنهاد خود وارد نکند مذاکرات در مسکو هيچ گونه نتيجه ی مفيد و مثبتی در پي نخواهند داشت. رجب صفروف اعتقاد دارد که پيشنهاد روسيه بايد با مفاد جديدی که منافع ايران را نیز در اين زمينه تامين می کند، تکميل گردد.

وی همچنين اشاره نمود که دادن جنبه سياسي به اين مسئله و اعمال فشار بر ايران وضعيت موجود را وخيم تر خواهد کرد. اين کارشناس روسی تاکيد داشت:«اعمال فشار بر ايران از تحريم هاي اقتصادي آغاز مي شود. در عين حال اعمال هر گونه تحريمي اقتصادي بر عليه ايران موثر نبوده و در رابطه با اين کشور کاملا بي فايده خواهد بود. ايران يک کشور خودکفا است و احتياج به کمک کشورهاي غربي ندارد. اقدامات منزوی کننده که براي چندين سال از سوي کشورهاي غربي به اين کشور تحميل مي شد ايران را براي اين گونه تصميمات غرب آماده ساخته است».



رجب صفروف تاکيد کرد به محض اين که تحريم ها بر عليه ايران اعمال شوند جامعه ی جهاني ديگر هيچ گونه ابزاري براي اعمال فشار بر ايران نخواهد داشت. مدير عامل مرکز مطالعات ايران معاصرتاکيد کرد:«ايران به توسعه برنامه ی هسته اي خود ادامه خواهد داد در حالی که جامعه ی جهانی ديگر به اطلاعات درباره ی برنامه ی هسته اي اين کشور دسترسي نخواهد داشت. در اين صورت امکان دارد کشورهای تندروی غربي به صورت سرخود بر عليه ايران به زور متوسل شوند. رجب صفروف در اين راستا خاطر نشان نمود که در بودجه ی ايالات متحده ی آمريکا منابع مالي به اندازه کافي براي اجراي يک عمليات نظامي بزرگ جديد درسال 2006 در نظر گرفته شده است.

اين کارشناس اظهار داشت:« ايران نيز در مقابل اقدامات کشورهاي غربي واکنش نشان خواهد داد. جواب ايران هم براي اسراييل و هم براي شرکاي اصلي ايالات متحده ی آمريکا بسيار محسوس خواهد بود. وی یادآور شد ايران مي تواند تنگه هرمز را مسدود نمايد و اين اقدام منجر به بروز بحران عميقی در بازار مواد انرژي جهان خواهد شد. به اعتقاد رجب صفروف در نتيجه ی چنین اتفاقی جهان مي تواند در معرض بحران بزرگ منابع انرژی قرار گيرد. بنا بر گفته وي اين رويدادها منحصر به يک منطقه ي خاص نبوده بلکه به فاجعه ای جهاني بدل خواهد شد که عواقب آن را به سختي مي تواند تصور کرد.

رجب صفروف تاکيد کرد که در چنین وضعيتی روسيه يک وظيفه تاريخی به عهده دارد. وي اشاره نمود:«اگر روسيه پيشنهاد خود را تکميل کرده و حداقل منافع ايران را در نظر بگيرد و همچنين با استقرار مراحلی از چرخه ی غني سازي اورانيوم در قلمروی ايران موافقت نمايد و دسترسي کارشناسان ايران را به فرايند غني سازي اورانيوم تامين کند، وضعيت موجود مي تواند حل و فصل گردد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین