کد خبر: ۴۰۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۴

روسها حمایت بین المللی می خواهند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف درتماس تلفنی با کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توضیحاتی را درباره علت دعوت روسیه از رهبران حماس برای سفر به مسکو ارائه کرد.
در بیانیه این وزارت آمده است که سرگئی لاوروف درباره طرح روسیه برای انجام گفتگو با جنبش حماس بیشتر توضیح داده است.
وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرده است که ابتکار این کشور برای دعوت از حماس بر موضع کمیته چهارجانبه(متشکل از روسیه، آمریکا،سازمان ملل و اتحادیه اروپا) که در نشست 30 ژانویه آنها در لندن گرفته شود، تکیه دارد که روسیه به دنبال اجرای آن است.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: مسکو متقاعد شده است به اینکه باید در مقابل پیشبرد روند صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل بر اساس طرح نقشه راه از طریق دیدار با حماس که قدرت فعال و موثر در صحنه فلسطین است، فراهم کرد.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، روسیه و آمریکا به عنوان 4 عضو کمیته چهارجانبه چندی پیشدرلندن گرد هم آمدند و با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ادامه کمک های این کمیته منوط به خلع سلاح حماس ، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و پذیرفتن تمام توافقات و تعهدات موجود ازجمله توافقات نقشه راه است.

حماس که از کمیته چهارجانبه خواسته بود بدون وضع هیچ شرطی به کمکهای خود به ملت فلسطین ادامه دهند،در پی شرطهای غیر عملی این کمیته، بیانیه آن را زورگویانه و رد کرد.

الکساندر کالوگین فرستاده روسیه به خاورمیانه روز گذشته گفته بود که هیئتی از حماس تا پایان ماه جاری از مسکو دیدن خواهند کرد، سخنگوی حماس نیز گفته بود که سفر هیئتی از مقامات این جنبش نیمه دوم ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

این در حالی است که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر هرگونه تماس و گفتگو میان این اتحادیه با حماس را دست برداشتن این جنبش از مقاومت بر ضد اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم مشروط کرد.

در پی پیروزی جنبش حماس درانتخابات پارلمانی 25 ژانویه( 5بهمن) که توانست از مجموع 132 کرسی پارلمان 74 کرسی را به خود اختصاص دهد، غرب و در راس آن آمریکا ارائه هرگونه کمک به تشکیلات خودگردان را مشروط به آن دانستند تا حماس، رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد و برای همیشه مقاومت بر ضد اشغالگری را کنار گذاشته و به توافقنامه هایی که مطابق میل و خواسته اسرائیل و منافع این رژیم تنظیم شده است، پایبند باشد.

بوش و رایس نیز تاکید کردند ارائه هرگونه کمک به فلسطینی ها مشروط به این است که حماس، اسرائیل را به رسمیت بشناسد و از مقاومت برای همیشه دست بردارد.

این درحالی است که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حاس تاکید کرد که این جنبش هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت ، و از هیچ کس درجهان قبول نمی کند که بر این جنبش برای به رسمیت شناختن اسرائیل فشار وارد کند، ما هرگز به اشغالگری، سرقت و تجاوز مشروعیت نمی بخشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین