کد خبر: ۴۰۹۴۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

هوای پایتخت سرانجام «سالم» شد!

پس از 13 روز «هوای ناسالم»، سرانجام با استقرار توده بارشی، تهران از روز گذشته هوای سالم را بار دیگر تجربه کرد تا پایتخت نشین‌های فراری از هوای آلوده، پس از دو هفته دودآلود، نفسی تازه کنند.
آفتاب‌‌نیوز : پس از 13 روز «هوای ناسالم»، سرانجام با استقرار توده بارشی، تهران از روز گذشته هوای سالم را بار دیگر تجربه کرد تا پایتخت نشین‌های فراری از هوای آلوده، پس از دو هفته دودآلود، نفسی تازه کنند. این بارهم اما، نه مردم و نه مسئولان که این آسمان غمبار و بارانی تهران بود که به کمک هوای خاکستری و غلیظش آمد تا با اعلام شماره 67، (شرایط سالم)، خیال تهران نشین‌ها را حداقل برای چند روز از این هرج و مرج آلایندگی راحت کند.
 
به گزارش روزنامه ایران، آن‌طورکه اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران نشان می‌دهد، دیروز میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون 67 و در شرایط سالم، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون 66 و در شرایط سالم و میانگین منواکسیدکربن20 و در شرایط پاک قرار داشت و به این ترتیب کیفیت هوا قابل قبول بوده و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدمجاز بود. با این حال، کاهش آلاینده‌ها (تا روز شنبه) هم نتوانست، افزایش ساعات طرح زوج و فرد که در این چند روز با اعمال سختگیری‌هایی از ساعت 17 به 19 افزایش یافته بود را کاهش دهد. بنابراین شهروندان باید در انتظار تصمیم کمیته کاهش آلایندگی هوا برای تغییر ساعات طرح محدوده ترافیک و زوج و فرد بمانند تا بلکه خلوتی این روزهای تهران که بسیاری را غافلگیر کرده بود، بار دیگر به شلوغی‌های همیشگی‌اش پیوند بخورد. در اینصورت شاید برخی‌ها که برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد به مخدوش کردن پلاک خودرویشان متوسل شده اند! از این رویه غلط و غیر قانونی دست بکشند. تا آن زمان البته پلیس با اجرای یک طرح ضربتی، با متخلفان بشدت برخورد خواهد کرد.
 
آن‌طور که جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خبر داده، طرح ضربتی برخورد با وسایل نقلیه پلاک مخدوش با جدیت ادامه می‌یابد. سرهنگ حسن عابدی می‌گوید: متأسفانه شاهد این هستیم که برخی از رانندگان برای ورود به محدوده زوج و فرد، پلاک وسیله نقلیه خود را دستکاری می‌کنند، به طوری که برخی اقدام به پوشاندن پلاک خود کرده یا آن را مخدوش می‌کنند. بویژه در روزهای اخیر که با توجه به شرایط آلودگی هوا و اجرای طرح ترافیک در محدوده زوج و فرد تا ساعت 19 افزایش یافته بود.
 
به گفته او، مأموران راهور به طور متوسط در طول روز با بیش از 100 مورد دستکاری یا پوشاندن پلاک برخورد می‌کنند و براین اساس طرح تشدید برخورد با تخلفات پلاک در پایتخت ادامه خواهد داشت.
 
 وی با بیان اینکه برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی هرگونه تغییر در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری یا استفاده از پلاک وسیله‌ای دیگر جرم بوده و مجازات حبس از شش ماه تا یک سال را به دنبال خواهد داشت، می‌افزاید: با توجه به اینکه اقدام برخی از رانندگان در تغییر ارقام پلاک ممکن است سبب وارد شدن زیان به راننده‌ای دیگر شود، تیمی با حضور عوامل یگان امداد و عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تشکیل شده و با حضور در نقاط مختلف شهر با این تخلف برخورد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه طرح برخورد با پلاک‌های مخدوش و ناخوانای وسایل نقلیه به شکل ضربتی آغاز شده و در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت، تأکید می‌کند: مأموران پلیس راهور به شکل محسوس و نامحسوس در اطراف دوربین‌ها و معابر ورودی به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک مستقر شده و در صورت رؤیت چنین وسایل نقلیه‌ای علاوه بر جریمه 60 هزار تومانی، وسیله را نیز توقیف و راننده متخلف را به دادسرای راهور معرفی می‌کنند.
 
عابدی با تأکید بر اینکه تغییر در پلاک نه یک تخلف رانندگی بلکه یک جرم است، تصریح می‌کند: همه وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت، خودروی سواری، کامیون، اتوبوس و... مشمول این قانون می‌شوند و در صورت تخلف مقام قضایی به تخلف آنان رسیدگی خواهد کرد.
به گفته وی، در صورتی که راننده‌ای اقدام به تغییر در ارقام پلاک خود کند، علاوه بر موارد گفته شده، حتماً پلاک وسیله‌ نقلیه‌اش نیز فک خواهد شد؛ چرا که این اقدام به منزله جعل بوده و سبب وارد شدن زیان به مالک خودرویی دیگر خواهد شد.
 
سرهنگ عابدی همچنین با اشاره به افرادی که با حضور در معابر ورودی طرح زوج و فرد و ترافیک از رانندگان مبلغی را دریافت کرده و با بدن یا موتورسیکلت خود موجب مخفی ماندن پلاک از دوربین‌ها می‌شوند، هم می‌گوید: پلیس با هماهنگی عوامل انتظامی با این دسته از افراد به اتهام اخلال در نظم عمومی برخورد می‌کند، اگر این افراد با موتور سیکلت چنین اقدامی را انجام دهند، موتور سیکلت آنان نیز متوقف می‌شود.
 
عابدی درباره موتورسیکلت‌هایی که اقدام به پوشاندن پلاک خود با زنجیر یا خورجین می‌کنند، هم می‌گوید: برخی از موتورسواران دست به چنین اقدامی می‌زنند که با آنان نیز برخورد خواهد شد. حتی برخی از رانندگان وسایل نقلیه پلاک خود را گل مالی و کثیف کرده و ادعا می‌کنند که به دلیل شرایط بارانی این اتفاق افتاده است که لازم است به این افراد نیز یادآوری کنم که پلاک وسایل نقلیه همواره باید خوانا باشد و اگر به هر دلیل وسیله نقلیه کثیف شود، آنان موظفند که پلاک خود را تمیز کنند.
 
وی با اشاره به شرایط آلودگی هوا در پایتخت هم تأکید می‌کند: تشدید برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده و همچنین فاقد معاینه فنی نیز در دستور کار مأموران قرار گرفته و نسبت به اعمال قانون و برخورد با این وسایل نیز اقدام خواهد شد.
 
افزایش جریمه بازدارنده بوده است

سردار محمدرضا میهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با «ایران»، درباره وضعیت طرح‌های زوج و فرد و ترافیکی می‌گوید: «ادامه داشتن این طرح‌ها بر اساس تصمیمات کمیته کاهش آلودگی هوای تهران است که با توجه به تغییرات آب و هوایی تهران باید منتظر نظر کارشناسی آنها باشیم.»به گفته رئیس پلیس راهور تهران، طرح زوج و فرد و طرح ترافیکی تهران در چند روز اخیر افزایش یافته و به ساعت 19 رسیده است و تا تصمیم کمیته اضطرار هم ادامه خواهد داشت.
 
او درباره اینکه جریمه 50 هزار تومانی خودروهای فاقد معاینه فنی، تا چه اندازه توانسته در این زمینه بازدارنده باشد، می‌گوید: «به شکل قطعی می‌توان گفت که افزایش مبلغ جریمه‌ها در این زمینه تأثیر داشته است.» با این حال بسیاری از شهروندان از افزایش ساعت طرح  زوج  و فرد به دلیل آنکه عملاً استفاده از خودرو در طول روز برایشان غیرممکن می شود گلایه دارند و اجرای آن تا ساعت 5عصر را کافی می دانند.
 
 پایش اتفاقی خودروها و صنایع
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم در این باره با مثبت ارزیابی کردن کاهش دوره معاینه فنی می‌گوید: به منظور اجرای بهتر اقدامات نظارتی در تهران خودروهای دارای معاینه فنی و صنایع بزرگ را به شکل اتفاقی پایش می‌کنیم.
 
ناصر مهردادی با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی تهران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، تأکید می‌کند: کاهش مدت زمان معاینه فنی از پنج به دو سال یک دستاورد مثبت برای محیط زیست کشور بویژه تهران محسوب می‌شود. اخیراً یک برنامه جامع برای استان تهران به منظور اجرای اقدامات نظارتی طراحی کرده‌ایم و قصد داریم با نیروهای موجود به شکل تصادفی خودروهایی که پس از معاینه فنی در سطح شهر تردد می‌کنند را پایش کنیم. با توجه به برگه‌های معاینه فنی که خودروها در اختیار دارند مشخص است که هر خودرو در کدام یک از ایستگاه‌ها معاینه فنی شده‌ است، بنابراین در صورتی که این خودروها پایش شوند و اشکالی داشته باشند، دوباره باید معاینه فنی را انجام دهند و در این صورت از مرکز معاینه فنی مورد نظر درخواست می‌کنیم که با دقت کار معاینه را انجام دهد.
 
وی گفت: با طراحی‌هایی که از قبل وجود داشته و بازبینی‌هایی که اخیراً صورت گرفته قصد داریم با کمک آزمایشگاه‌های معتمد تهران، وضعیت پایشی صنایع را ارتقا دهیم و بر فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ نظارت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
0
حالا شاید بتونید در مورد هوای بقیه نقاط ایران هم یکم فکر کنید. بقیه مردم در سایر شهر ها هم انسان محسوب میشن.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین