کد خبر: ۴۱۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۱:۰۷
یوگنی پریماکف:

اوضاع بسیار دشوار است!

آفتاب‌‌نیوز : یوگنی پریماکف که در گفت و گویی با خبرگزاری «اینترفاکس» با یادآوری این نکته که روسیه در استان بوشهر مشغول ساختن نخستین نیروگاه هسته ای ایران است، گفت: «ما واقعا خواستار گسترش نیروی هسته ای صلح آمیز ایران هستیم.»

وی تاکید کرد: «پیشنهاد ما وضعیت را از بن بست درآورده بود. هنوز هم به قوت خود باقی است. باید امیدوار بود که ایرانی ها به نحوی دریابند که در حال حاضر این تنها راه پرهیز از منزوی شدن ایران است. به منزوی شدن و از آن بالاتر تحریم ایران مطلقا نیازی نیست.»

این سیاستمدار کهنه کار اظهار داشت: «اکنون روسیه و چین علیه این تحریم ها و این که شورای امنیت سازمان ملل چنین تحریم هایی را اعمال کند، سخن می گویند. اما به نظر من آنها با ته مانده ی توان خود مقاومت می کنند. ایران هم باید به تلاش های این دو کشور یاری کند نه آن که چوب لای چرخشان بگذارد.»

یوگنی پریماکف با «خودکشی» خواندن سناریوی تهاجم نظامی به ایران ابراز اطمینان کرد که هیچ کس جرات وارد کردن ضربه ی نظامی یا حمله ی زمینی به ایران را ندارد. چرا که در پاسخ به چنین اقدامی ایران در تمام جبهه ها از جمله در مناطق شیعه نشین عراق دست به اقدام خواهد زد.

وی گفت: «من با توجه به نکات فکر نمی کنم که دورنمای تهاجم به ایران نزدیک باشد. گر چه، چه کسی می داند؟ ما درباره ی عراق هم طور دیگری فکر می کردیم.»

یوگنی پریماکف که در پیشینه ی کاری خود سمت نخست وزیری فدراسیون روسیه را نیز دارد و پیش از تهاجم نظامی امریکا به عراق آخرین شخصی بود که به صدام حسین پیشنهاد پناهندگی به روسیه و پرهیز از درگیری با امریکا را داد، در پایان سخنانش ایران را به در پیش گرفتن سیاست «متعادل تری» دعوت کرده و تاکید کرد: «من فکر می کنم نه تنها سیاست بلکه اظهارات مقامات رسمی نیز باید متعادل تر باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین