کد خبر: ۴۱۰۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

ویکی‌لیکس از کمک تسلیحاتی آمریکا به دولت مستعفی یمن پرده برداشت

'ویکی لیکس' در تازه ترین افشاگری خود اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا،در دوره تصدی 'هیلاری کلینتون' و دو سال نخست تصدی این وزارتخانه از سوی 'جان کری'، تسلیحاتی به ارزش 147 میلیون دلار در اختیار دولت مستعفی یمن قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شبکه 'راشا تودی' آنچه ویکی لیکس تحت عنوان فایل یمن افشا کرد٬ شامل 500 سند سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، درباره کمک نظامی چند میلیون دلاری آمریکا به دولت مستعفی یمن است.

به گزارش ایرنا، طبق آنچه در این اسناد آمده است، هدف از این کمک ها تبدیل 'یمن به کشوری باثبات و جلوگیری از فعالیت افراطی ها در این کشور به منظور محدود کردن تاثیرات تروریسم، قاچاق و راهزنی بر منطقه' است.

بر اساس افشاگری ویکی لیکس، 99 میلیون دلار از این 147 میلیون دلار کمک نظامی آمریکا برای حمایت از اقدامات مبارزه با تروریسم، 41 میلیون دلار برای پشتیبانی عملیاتی و ظرفیت سازی نیروی دریایی یمن و هفت میلیون دلار نیز برای پشتیبانی نیروی اقدام مستقیم علیه تروریسم اختصاص داده شده بود.

این بسته کمک نظامی شامل تعدادی هواپیما، قایق های گشت، تسلیحات، پشتیبانی، گروه های آموزشی و دو آزمایشگاه انگلیسی زبان بود.

در اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس، بارها به خطر تامین تسلیحاتی یمن و امکان استفاده احتمالی سایر گروه ها از جمله انصارالله در شمال یمن یا جدایی طلبان در جنوب این کشور از این تسلیحات برای مبارزه با منافع آمریکا اشاره شده است.
در فایل یمن همچنین آمده است، دولت آمریکا بین سال های 2002 و 2008 تسلیحاتی به ارزش بالغ بر 105 میلیون دلار در اختیار دولت یمن گذاشت.

'جولیان آسانژ' موسس ویکی لیکس در بیانیه ای که همراه با انتشار این اسناد در روز جمعه منتشر کرد، گفت:جنگ یمن باعث بی خانمان شدن سه میلیون و 15 هزار تن در داخل این کشور شد. در حالی که دولت آمریکا بخش اعظم بمب های جنگ یمن را تامین می کند و در این جنگ به شدت دخیل است، اخبار و گزارش های انگلیسی درباره این موضوع به طور حیرت آوری کم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین