کد خبر: ۴۱۰۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
رئیس هئیت مدیره شرکت رجاء:

واگن‌ها شرایط ایمنی کامل داشتند/ دلیل حادثه ATC نبود

رئیس هئیت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با رد این شایعه که قطارهای حاضر در حادثه دیروز امکانات ایمنی لازم را نداشته اند، تاکید کرد: امکان آن وجود ندارد که واگن‌ها بدون بررسی دقیق شرایط ایمنی حرکت کنند.
آفتاب‌‌نیوز : سید محمد راشدی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا در واگن‌های قطارهای حادثه دیده کپسول اتش نشانی و شرایط ایمنی هنگام حادثه رعایت شده یا خیر، تصریح کرد: طبق اصول ایمنی که شرکت‌های ریلی رعایت می‌کنند باید تمام مقدمات لازم قبل از حرکت بررسی شوند و از این رو امکان آن وجود ندارد که قطارها بدون رعایت شرایط ایمنی حرکت کنند.

وی درباره نقش سیستم کنترل هوشمند قطار ATC نیز در حادثه روز گذشته اظهار کرد: این سیستم‌ طبق استانداردهای بین‌المللی تعبیه شده و هیچ مشکل و ایراد جدی ندارد. متاسفانه آن‌چه که روز گذشته رخ داده حاصل اشتباه عامل انسانی بوده است.

رئیس هئیت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجاء  ادامه داد: وقتی قطار به طور رسمی اعلام می کند که به دلیل مشکل سیستم ترمز توقف خواهد کرد و این امر را به پایگاه کنترل اعلام می کند قطعا باید عامل انسانی اطمینان لازم را حاصل می‌کرد تا در زمان جابه‌جایی شیفت قطاری در بلاک نباشد و حادثه‌ای به وجود نیاید.

راشدی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به قطار از فاصله‌ای معقول برای توقف کامل تاکید کرد: در نقطه‌ای که حادثه روز گذشته اتفاق افتاده دید کامل برای دیدن قطار توقف کرده وجود نداشته و حتی اگر این موضوع نیز امکان پذیر بود، قطار برای توقف کامل نیاز به ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر فاصله تا نقطه توقف کامل دارد.

وی با ابراز تاسف از حادثه به وجود آمده خاطر نشان کرد: متاسفانه با وجود تمام پیش‌بینی ‌های صورت گرفته، عامل انسانی باعث به وجود آمدن این حادثه شد. مسئله‌ای که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز گاهی به وجود می‌آید و ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که این مسئله لااقل در ایران به حداقل خود برسد.

به گزارش ایسنا، پس از حادثه برخورد دو قطار در صبح روز جمعه در منطقه هفت‌خوان سمنان و البته آتش گرفتن تعدادی از واگن‌های آن‌ها، این شایعه به وجود آمده بود که در واگن‌های این قطارها، کپسول‌های آتش‌نشانی و تجهیزات ایمنی در نظر گرفته نشده است.

آخرین اخبار نشان می‌دهد حادثه روز گذشته که ۴۵ کشته برجای گذاشته است، از سوی یک هئیت بررسی مشترک میان دولت و مجلس مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. راه‌آهن اعلام کرده عامل انسانی اصلی‌ترین علت حادثه روز گذشته بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین