کد خبر: ۴۱۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۷

حمله پلیس ژاپن به یک شرکت به اتهام صدور تجهیزات هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : پلیس در حال جست‌وجو به دنبال سران کارخانه میتوتویو، سازنده این تجهیزات دقیق و حساس پس از صدور به چین و تایلند است.

گفته شده شرکت میتوتویو دو دستگاه از این سیستم‌های حساس که تحت نظارت وزارت بازرگانی ژاپن است را در سال 2001 بدون مجوز این وزارتخانه به کشورهای آسیایی صادر کرده است.

روزنامه ژاپنی جی‌جی گزارش داد، این سیستم‌ها از نمونه دستگاه‌هایی هستند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2003 و 2004 به هنگام بررسی تاسیسات هسته‌ای لیبی، در این کشور یافته بودند.

گفته می‌شود شرکت میتوتویو همچنین 2 سی‌دی آموزشی درباره نحوه کار با این دستگاه‌ها را نیز در اختیار چین و تایلند گذاشته است.

این روزنامه ژاپنی نوشت: پلیس ژاپن، با اعزام افسرانی به چین و تایلند و مشاهده دستگاه‌ها به دقیق بودن آنها و اینکه قابل استفاده در تولید سلاح هسته‌ای هستند، پی برده است. آنچه باعث امیدواری ژاپن شده این است که این دستگاه‌ها به کشورهای دیگری فروخته نشده یا برای استفاده نظامی مورد مصرف قرار نگرفته است.

هفته گذشته، پلیس ژاپن به شرکت سازنده موتورسیکلت یاماهان نیز یورش برد، به این عنوان که این شرکت سعی در صدور غیرقانونی هلیکوپترهای کشاورزی به چین داشته است که قابل استفاده در مقاصد نظامی بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین