کد خبر: ۴۱۱۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

زنان در برابر ایدز آسیب پذیرترند

‌با توجه به شرایط بدنی زنان این قشر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ویروس HIV و ایدز هستند
آفتاب‌‌نیوز :
ایمان نویدی کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسبت دهم آذرماه روز جهانی مبارزه با ایدز در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان اینکه طی دوسال اخیر الگوی انتقال ویروس HIV تغییرات قابل توجهی داشته است، گفت: در فاصله دهه 70 تا 80 بیشترین موارد جدید ابتلا به ویروس  HIVاز طریق معتادان و اعتیاد تزریقی شناسایی شد به طوری که در زندان‌ها شاهد شیوع بسیار زیاد این بیماری بودیم.
وی با بیان اینکه در زندان‌ها در آن بازه زمانی توزیع رایگان سرنگ فراهم نبود و بلافاصله با راه یافتن یک سرنگ به داخل زندان افراد زیادی از طریق آن اقدام به تزریق مواد مخدر می‌کردند که این امر تعداد بیماران مبتلا به ویروس HIV را افزایش داد، افزود: اما در سال‌های اخیر این الگو تغییر جدی داشته است، به طوری که امروز افزایش تعداد موارد آلوده به این ویروس از الگوی جنسی تبعیت می‌کند و بیشتر کسانی مبتلا می‌شوند که روابط جنسی محافظت نشده دارند.

نویدی با تاکید بر اینکه الگوی جنسی الگوی شایع در جهان است و ایران نیز از این الگو تبعیت می‌کند، گفت: متاسفانه رنج سنی ابتلا به این ویروس کاهش یافته و اغلب‌ جوانان و نوجوانان را درگیر خود می‌کند که این امر به مباحث و خلاءهای فرهنگی و اجتماعی باز می‌گردد. در این شرایط کاهش سن ابتلا را شاهد هستیم، اما نکته حائز اهمیت این است که در بین زنان شیوع بیشتری داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر الگوی انتقال ویروس HIV از تزریق به روابط جنسی، زنان بیش از مردان در معرض ابتلا هستند و با توجه به شرایط بدنی زنان خطر بیشتری متوجه آنهاست و اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده نشود ممکن است به تولد نوزادان آلوده به ویروس HIV منجر شود.

کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه دو تا چهار درصد موارد شناسایی شده آلوده به این ویروس در کشور به علت انتقال از مادر به جنین بوده است، عنوان کرد: با پیشرفت علم و در شرایط کنونی می‌توان از انتقال ویروس جلوگیری کرد و در حین بررسی می‌توان آموزش‌هایی ارائه داد که اگر با توجه و دقت دنبال و زمان زایمان و نوع درمان درست انجام شود قطعا احتمال انتقال ویروس به شدت کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: مادران مبتلا به ویروس HIV با درمان به موقع می‌توانند از پیشرفت ویروس جلوگیری کرده و آن را سرکوب کنند و با زایمان سزارین نیز کمک بزرگی به عدم انتقال بیماری به جنین صورت می گیرد و با این اقدامات از انتقال ویروس به نسل‌های دیگر جلوگیری شده و نوزادی سالم متولد می شود.

نویدی با تاکید بر اینکه این شیوه در بسیاری از کشورها خاصه کشورهای آسیای شرقی همچون تایلند و کشورهای امریکای جنوبی چون برزیل موفق بوده است و انتقال ویروس از مادر به جنین کنترل شده است، افزود: خوشبختانه در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر مورد مثبتی وجود نداشته است، البته شناسایی مادران مبتلا به ویروس HIV انجام گرفته است، اما با درمان رایگان و سرکوب بیماری تکثیر ویروس متوقف شده است.

وی با بیان اینکه هنوز درمان قطعی برای HIV و ایدز وجود ندارد، اما درمان کنونی تا 80 درصد به کاهش مرگ افراد کمک می‌کند، گفت: امکانات این نوع درمان های کنترل کننده در کشور وجود دارد و درمان و دارو به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و پیشرفت‌های علمی مطلوبی در این راستا وجود دارد. با وجود آنکه این اقدامات درمان قطعی را رقم نمی‌زند، اما افراد تنها با مصرف یک داروی ترکیبی که رایگان دریافت می‌کنند، می‌توانند پیشرفت بیماری را متوقف و ویروس را در بدن سرکوب کنند.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه تعداد موارد شناسایی شده در سال گذشته عموما به دلیل روابط جنسی محافظت نشده ایجاد شده است و استان مرکزی نیز از الگوی کشوری تبعیت می‌کند، اظهار کرد: البته براساس انتظار شاهد شیوع این ویروس نیستیم. براساس بررسی‌ها انتظار داشتیم که در حال حاضر 90 تا 100 هزار مبتلا در کشور وجود داشته باشد، اما در حال حاضر 32 هزار نفر شناسایی شده‌اند و 70 درصد آنها شناسایی نشده اند که این عدم شناسایی و اطلاع افراد عوامل خطر را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: عدم آگاهی فرد باعث پیشرفت بیماری یا انتقال آن به دیگران می‌شود و می‌تواند شیوع بیماری را به صورت پنهانی رشد دهد، اما اگر در مراحل اولیه شناسایی شود می توان با درمان نگهدارنده کیفیت زندگی را افزایش داد و از شیوع آن نیز جلوگیری کرد تا فرد عمر طبیعی خود را نیز داشته باشد.

نویدی با بیان اینکه تا زمانی که ویروس HIV در بدن تبدیل به ایدز نشده است می توان کنترل مناسبی بر آن داشت، افزود: اگر تشخیص به موقع انجام شود فرد به HIV مثبت یا ایدز مبتلا نمی شود، اما اگر دچار بیماری ایدز شود، سیستم ایمنی به شدت ضعیف می‌شود تا جایی که فرد با ورود کوچکترین ویروسی به بدن بیمار می‌شود و ممکن است سه تا 10 سال بعد جان خود را از دست بدهد، اما در صورت درمان به موقع و سرکوب ویروس، بیماری وارد فاز خطرناک نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه واژه ایدز در جامعه بار منفی دارد در صورتی که صرف وجود این ویروس در بدن به معنای ابتلا به  ایدز نیست، گفت: در تشخیص این ویروس در بدن دوره ای به نام دوره پنجره وجود دارد و گویای این امر است که از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان آزمایش و تشخیص، دو هفته تا سه ماه طول می کشد. اگر فردی رفتار پرخطر داشته باشد و بلافاصله آزمایش بدهد و پاسخ منفی دریافت کند، لازم است که سه ماه بعد بار دیگر آزمایش بدهد تا پاسخ نهایی را دریافت کند، چون ممکن است در مرحله اول ویروس خود را نشان ندهد، به همین دلیل باید مدت زمانی از ورود آن به بدن بگذرد تا تشخیص داده شود.

کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به فعالیت مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که به صورت رایگان ارائه خدمات درمانی و مشاوره‌ای می‌کند، عنوان کرد: این مرکز به صورت کاملا تخصصی کلیه نیازهای این بیماران را پیگیری می‌کند و افراد می‌توانند با مراجعه داوطلبانه کلیه خدمات را دریافت کنند و تمامی اطلاعات به صورت محرمانه نزد مرکز باقی می‌ماند.

وی گفت: این مرکز در ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی طبقه فوقانی درمانگاه مرسلین ارائه خدمت می‌کند و مرکزی جامع محسوب می‌شود. علاوه بر این مرکز در نقاط دیگر شهر خاصه نقاط حاشیه ای کار مشاوره اولیه و تست HIV نیز انجام می‌شود و افراد برای بررسی بیشتر به مرکز جامع ارجاع می‌شوند تا سایر خدمات را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین