کد خبر: ۴۱۱۱۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
جنجال بر سر تلاش های نماینده ای ایرانی تبار که برای بهبود روابط ایران و کانادا فعالیت می کند

دیدار کم سابقه مجید جوهری با نمایندگان مجلس ایران/ این عضو ایرانی حزب لیبرال کیست ؟

آقای جوهری درباره دیدار اخیرش با نمایندگان ایرانی گفته است:«این دیدار تعهدی را بوجود نیاورد بلکه صرفا دیداری غیر رسمی بود برای تبادل نظر». اعتراض محافظه کاران تا جایی پیش رفت که «جوزف پیکریل» سخنگوی «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا مجبور به موضع گیری شد و اعلام کرد که این صرفا یک دیدار خصوصی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-بیش از یک سال از پیروزی حزب لیبرال کانادا به رهبری «جاستین ترودو» در انتخابات می گذرد و تلاش ها برای از سرگیری روابط میان تهران - اتاوا ادامه دارد روابطی که در طول تاریخ سه دهه گذشته پر فراز و نشیب بوده است. روابط دو کشور در پی تنش های ایجاد شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ خورشیدی قطع شد. این وضعیت تا سال ۱۳۶۹ ادامه یافت و سفارتخانه های دو کشور بازگشایی شدند و در سال ۱۳۷۴ خورشیدی مبادله سفیر میان دو کشور صورت گرفت. در طی این مدت مهاجرت گسترده ایرانیان به کانادا و همچنین قطع روابط و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر اهمیت برقراری روابط با کانادا افزود. به دلیل روابط تنگاتنگ همه‌جانبه میان آمریکا و کانادا، این کشور نقش مهمی در تأمین کالاهای آمریکایی مورد نیاز ایران داشت.

دیدار کم سابقه مجید جوهری با نمایندگان مجلس ایران/ این عضو ایرانی حزب لیبرال کیست ؟
 روابط دو کشور در دوران اصلاحات با آرامش همراه بود. با این حال، پس از به قدرت رسیدن احمدی نژاد و خارج شدن سیاست تنش زدایی از دستور کار وزارت امور خارجه ایران کانادا در نهایت در شهریورماه ۱۳۹۱ در واکنش به سیاست خارجی وقت ایران و نگرانی از تامین امنیت دیپلمات های کانادایی سفارتش را در تهران تعطیل کرد و روابط دیپلماتیک اش با تهران را به حالت تعلیق درآورد. البته گفتنی است که در آن زمان «استفن هارپر» نخست وزیر محافظه کار در قدرت بود و روابط ویژه ای با اسرائیل داشت. در میان مقام های خارجی نیز تنها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود که اقدام او در قطع ارتباط با ایران ستود. 

اکنون اما دوران تلخ در قدرت بودن محافظه کاران در کانادا و ایران تمام شده است. اعتدالیون در ایران و دولت میانه روی لیبرال کانادا هر دو مایل به برقراری دوباره روابط هستند. در این راستا، «مجید جوهری» یکی از نمایندگان حزب لیبرال کانادا که ایرانی تبار است اخیرا به طور خصوصی میزبان هیئتی از نمیاندگان مجلس ایران در دفتر خود در ریچموند هیل در اوایل ماه جاری است. 

جوهری در سپتامبر گذشته از بیانیه ای امضا شده که خواستار برقراری روابط دیپلماتیک با ایران بود حمایت کرد. او گفته است که دیدار اخیرش با نمایندگان مجلس ایران به درخواست آنان صورت گرفته است. او به رسانه های کانادایی گفته است:«این نمایندگان درباره دغدغه های کانادا پیرامون موضوع حقوق بشر در ایران صخبت کردند. این فرصتی برای من به منظور گوش دادن به نظرات آنان بود ما باید به حرف های گروه های مختلف گوش دهیم. اکنون می توانیم به صورت محتاطانه درباره آینده خوش بین باشیم به خصوص درباره تسهیل ارتباطات مردم ایران با مردم کانادا و تسهیل روابط تجاری میان دو کشور». 
دیدار کم سابقه مجید جوهری با نمایندگان مجلس ایران/ این عضو ایرانی حزب لیبرال کیست ؟

علیرغم تلاش های  آقای جوهری برای بهبود روابط ایران و کانادا حزب محافظه کار کانادا که مخالف روابط با ایران است دائما با طرح های بهانه هایی چون نقض حقوق بشر در ایران و طرح ادعای حمایت ایران از تروریسم از این نماینده حزب لیبرال و افرادی که اقدامات مشابهی مانند او را انجام می دهند به عنوان عوامل ایران یاد کرده است. برای مثال، پیتر کنت از منتقدان محافظه کار سیاست خارجی دولت ترودو که مدعی شده است که بسیاری از ایرانیان مقیم کانادا نیز از شنیدن خبر جلسه این نماینده حزب لیبرال با نمایندگان ایرانی ناامید شده اند. 

آقای جوهری درباره دیدار اخیرش با نمایندگان ایرانی گفته است:«این دیدار تعهدی را بوجود نیاورد بلکه صرفا دیداری غیر رسمی بود برای تبادل نظر». اعتراض محافظه کاران تا جایی پیش رفت که «جوزف پیکریل» سخنگوی «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا مجبور به موضع گیری شد و اعلام کرد که این صرفا یک دیدار خصوصی بوده است. 

دیدار کم سابقه مجید جوهری با نمایندگان مجلس ایران/ این عضو ایرانی حزب لیبرال کیست ؟
در این میان یکی از نشریات فارسی زبان کانادا به نام «شهروند» نیز که پیش تر گزارش هایی را علیه دولت ایران منتشر کرده است ضمن انتقاد از دیدار اخیر صورت گرفته مدعی شده است که در این دیدار درخواست یک خط هواپیمایی ایران برای پرواز مستقیم به کانادامطرح شده است. این نشریه می نویسد:« هفته گذشته یک هیئت از سوی دولت جمهوری اسلامی متشکل از یوناتن بت کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای جمهوری اسلامی، علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود و علی بحرینی، دبیر کمیسیون عمران مجلس، برای دیدار با خانم فانک لیو، دبیر کل "ایکائو” که مقر اصلی آن در مونتریال است، به کانادا سفر کردند. این هیئت را که یوناتن بت کلیا سرپرستی می کرد، حسنعلی شهبازی لر، نماینده دائمی ایران در سازمان ایکائو همراهی می کرد..... این سفر به منظور راه اندازی خط هوایی ماهان است که توسط آمریکا به اتهام حمل و نقل سلاح برای گروه حزب الله و ارتش سوریه و همچنین خدمات رسانی به نیروهای قدس سپاه پاسداران، تحت تحریم قرار دارد. اگرچه هواپیمایی ماهان یک شرکت خصوصی است، اما سهامدار اصلی آن یکی از افراد وابسته به سپاه است. این هیئت همچنین در سفر به تورنتو با مجید جوهری نماینده ایرانی تبار مجلس فدرال که پیش  از این با بردن طوماری که از سوی کنگره ایرانیان تهیه شده بود، به پارلمان کانادا، خواهان عادی سازی روابط  بین کانادا و ایران شده بود، ملاقات کرد». 

مجید جوهری اما پس از انتشار این گزارش از نشریه شهروند خواستار عذرخواهی شده و آن نشریه را متهم به جعل خبر و تهمت کرده است. این نماینده حزب لیبرال از پارلمان کانادا نوشته است:« اصل خبر دیدار با هیت ایرانی توسط مجید جوهری اطلاع رسانی شده است . ولی اینکه شهروند چگونه با جعل خبر و تیتر وعکس جوهری با این گروه پارلمانی به خوانندگان چنین القا می کند که این تقاضا در دیداراین گروه با مجید جوهری مطرح شده است ، عمل زشت و برعلیه جامعه ایرانی در کانادا هست.در روزنامه نگاری به این گونه خبرها ، خبر خاکستری گفته می شود که در نشریات دست چندمی در یک جای دنیا مطلبی با اهداف خاص سیاسی چاپ و منتشر می شود و سپس رسانه های اصلی با نقل ان خبر ، بزرگنمایی کرده و خبر دروغ ویا نادرستی را به مخاطبان خود انتقال می دهند . کاری که قرار است شهروند با چاپ این خبر خاکستری برای از ما بهتران به عنوان ” یک رسانه در جامعه ایران ” شود». 

دیدار کم سابقه مجید جوهری با نمایندگان مجلس ایران/ این عضو ایرانی حزب لیبرال کیست ؟

مجید جوهری کیست ؟ 
او متولد سال ۱۳۳۹ خورشیدی در تهران است. نامزد حزب لیبرال از منطقه ریچموندهیل بود که توانست در انتخابات اکتبر ۲۰۱۵ در این منطقه به پیروزی برسد، اصلیت خانواده پدری وی از یزد است. مجید جوهری پس از اتمام دوران دبیرستانش، با ویزای دانشجویی به شهر تورنتو می‌رود و در ابتدا به کالج جورج براون می‌رود و پس از طی دورهٔ فشرده‌ای برای آموختن زبان انگلیسی، پس‌ از آن در رشته علوم پایه، به دانشگاه یورک می‌رود، و سال بعد، برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی و کامپیوتر به دانشگاه تورنتو می‌رود. اما او به خاطر علاقه به رشته‌های مهندسی به دانشکده پلی‌تکنیک رایرسون راهی می‌شود و پس از پایان فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی صنایع، MBA را در دانشگاه یورک آغاز می‌کند. مجید جوهری تا سال دوم دبستان تهران زندگی کرده است و بعد به اصفهان رفته و ازآنجا به رشت می‌رود و در آنجا زندگی می کند و پس از چندی مجدد به تهران بازمی‌گردد. مجید جوهری در نوجوانی به همراه خانواده چندی نیز ساکن کرج می‌شود. او معتقد است گفتگو می‌تواند به بهتر شدن زندگی مردم در ایران و همچنین راحت‌تر شدن تجارت ایرانیان ساکن کانادا با ایران کمک کند. وی می‌گوید هم‌حزبی‌های او در حزب لیبرال دوست می‌دارند کانادا مانند گذشته‌ها، به نقش میانجیگری عادلی که داشته است بازگردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
1
7
حداقل بگو مثل خارجیا لیبرال باشید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
2
12
امیدوارم هر چه زودتر امکان روابط سیاسی و دیپلماتیک با کانادا برقرار گردد تا با بازگشایی سفارتخانه ها در هر دو کشور ، هموطنان عزیزمان در کانادا که بدلیل کارهای کنسولی در عسر و هرج بسر میبرند ، هر چه سریعتر تسهیلات لازم فراهم گردد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
2
12
امیدوارم هر چه زودتر امکان روابط سیاسی و دیپلماتیک با کانادا برقرار گردد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین