کد خبر: ۴۱۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۰:۵۶

گفت و گوی عضو مؤتلفه با شبکه هما

آفتاب‌‌نیوز : حمیدرضا ترقی که با تلویزیون ماهواره ای هما صحبت می کرد، افزود: «این خواسته ملی باید محقق شود. به این جهت مسؤولان نیز مانند ملت نگران ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت نیستند و آماده پرداخت هرگونه هزینه ای در این راه می باشند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت های غربی در جریان پرونده هسته ای ایران زیاده خواهی می کنند گفت: «همینطور است. وقتی صحبت های شیراک رئیس جمهور فرانسه را که صراحتا درباره استفاده از بمب هسته ای علیه تروریست ها سخن گفت را مشاهده می کنید بیشتر پی به دلایل ما برای بی اعتمادی به غرب می برید. اظهارات شیراک ناپخته ترین اظهاراتی بود که تاکنون برای تحت فشار گذاشتن ایران انجام شده بود هر چند که به صراحت نامی از ایران برده نشد و بعدا هم این سخنان تکذیب شد. حال این سؤال مطرح می شود که وقتی خود این کشورها دارای سلاح های هسته ای هستند چرا ایران نباید به فناوری صلح آمیز هسته ای دست یابد؟ 

عضو شورای مرکزی مؤتلفه در برابر این پرسش که این حزب بیشتر بر بازرگانی خارجی تأکید داشته و اتاق بازرگانی ایران برای سالیان دراز در اختیار اعضای شورای مرکزی این تشکل بوده و در نتیجه این حزب به دنبال غوغاسالاری خارجی نرفته، پس آیا فکر نمی کنید وقت آن رسیده که تهران در جهت مذاکره با مشکل اصلی سیاست خارجی خود یعنی آمریکا گام بردارد؟ 

گفت: «این قطع رابطه با آمریکا بود که باعث خودکفایی و استقلال اقتصادی ایران شد. در طول 27 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد جوانان و دانشمندان ما تلاش کردند تا رگه های وابستگی به دشمنان و به خصوص آمریکا را قطع کنند و یا حداقل به دنبال جایگزینی برای آن باشند و در این زمینه هم کاملا موفق بودند. بر این اساس ما هیچ نیازی به برقراری رابطه با آمریکا نداریم.» 

ترقی تأکید کرد: «هنگامی می توان باب مذاکره با آمریکا را گشود که اولا آمریکا واقعیت جمهوری اسلامی را بپذیرد، ثانیا به عنوان دو کشور با احترام متقابل روبروی هم قرار بگیرند و آمریکا ضمن باز پس دادن دارایی های بلوکه شده ایران، تعهدات و بدهی های گذشته خود را هم به ایران بپردازد.»
وی تصریح کرد: «تا وقتی که موضع آمریکا در تمام زمینه ها دشمنی با ماست، مسؤولان ایرانی کوچکترین و کمترین رغبتی به مذاکره با آمریکا ندارند. 

عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی با بیان این مطلب که با وجود رهبران سلطه طلب کنونی آمریکا که صرفا به دنبال منافع صهیونیست ها هستند و اعتقادی هم به دموکراسی ندارند، ایران نمی تواند خیلی به آینده روابط با آمریکا امیدوار باشد اظهار داشت: «اگر دولتمردان آمریکا ملت خود را آزاد بگذارند و اجازه دهند پیام انقلاب اسلامی بدون سانسور به آمریکایی‌ها برسد، یقینا نمی توانند در برابر ملت خود پاسخگو باشند.» 

ترقی در مقایسه عملکرد دولت خاتمی با دولت احمدی نژاد در موضوع پرونده هسته ای ایران گفت: «ما در این زمینه با یک تصمیم از پیش تعیین شده توسط اروپا و آمریکا روبرو هستیم. غرب علیرغم اینکه به صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران واقف بود فقط برای اینکه جلوی پیشرفت علمی ما را بگیرد از نهادهای بین المللی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل استفاده می کند. ایران هم تلاش کرد تا با عملکرد خود این حربه را زیرسوال ببرد لذا هیأت های مذاکره کننده هسته ای ایران تلاش کردند تا این تصمیم را در افکار عمومی جهان دچار چالش کنند.دولت خاتمی در این زمینه کوشید که با منطقی عمل کردن در برابر جهان این معضل را حل کند وتا حدودی موفق بود  اما آزمایشی بود تا طی آن مشخص شود که آیا می توان با غرب در این زمینه کنار آمد یا خیر!» 

دبیر سیاسی مؤتلفه افزود: «اما امروز شاهدیم که پس از اعتمادسازی های گسترده ایران و طی تمام مراحل قانونی، غرب برخوردی دوگانه با ایران اتخاذ نموده است. هم اینک هیأت ایرانی قاطعانه بر روی حقوق ملت ایران ایستاده و هیچ امتیازی از این رهگذر نخواهد داد.» 

ترقی در پایان اظهار داشت: «ایران با مواضع قاطع خود و براساس مواضع ریاست محترم جمهور از این چالش بلند هم با سربلندی بیرون خواهد آمد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین