آفتابنیوز : در آن زمان و در حالی که لطیفه های موبایلی هنوز همه گیر نشده بود هیچ کس به این فکر نیفتاد که در صورت ادامه این رویه، روزی ممکن است روزی این فرهنگ غلط در بطن جامعه و به خصوص جوانان جاخوش کند. مسوولین هیچ فکری جهت جایگزین کردن این تفکر با روش صحیح استفاده از پیامهای کوتاه نکردند. در حالی که چنین شبکه ای گسترده ای می توانست به عنوان رسانه ای مدرن، دو طرفه و کاملا مردمی به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه منجر شود ولی عملا هر روز میلیونها پیام بی حاصل بین تلفنهای همراه رد و بدل شد ولی تا اینجای کار کسی به فکر نبود.
به تدریج لطیفه های سیاسی نیز جای خود را بین این پیامها باز کردند در این زمان هم راه حلی ارایه نشد. تا اینکه در آستانه دهه فجر، شرکت مخابرات با استفاده از آخرین فناوریهای موجود (!) و استراق سمع پیامها (زمان تدوین قانون اساسی هنوز تلفن همراه اختراع نشده بود) اقدام به قطع سیم کارت فرستندگان و دریافت کنندگان پیامهای سیاسی مغایر با شوونات سیاسی و اعتقادی کرد. تا اینجای کار باز هم ایرادی وارد نیست. اما هنگامی که مشترکین به شرکت مخابرات مراجعه می کنند با جرایم نقدی سنگین 100هزار تومانی مواجه شدند که این جریمه حتی شامل دریافت کنندگان بی گناه این پیامها نیز می شود، در حالی که عده زیادی از آنها ناخواسته این پیامها را دریافت کرده اند.
و اما قابل توجه مسوولین شرکت مخابرات اینکه: نخست: تاکنون روابط عمومی این شرکت چه اقدامی در جهت تغییر تفکر رواج یافته در پیامهای کوتاه نموده و آیا تا به حال هیچ مشترکی، پیامی فرهنگی از این روابط عمومی دریافت کرده است؟
دوم: چنین پیامهایی قطعا ضررهای جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگ جامعه وارد می کند. اما سوال این است که ضررهای مالی که از این رهگذر به شرکت مخابرات وارد آمده به چه میزان بوده که چنین جریمه ای سنگین و کمر شکن را به مشترکان مختلف تحمیل می کنند و آیا تنها قطع موقت سیم کارت نمی توانست راه حل مناسبی تلقی شود؟
سوم: عده کثیری از دریافت کنندگان، بر خلاف میل باطنی چنین پیامهایی را دریافت می کنند ولی اکنون با چنین جریمه ای مواجه شده اند. آیا اگر برای مسولین محترم آن شرکت نیز سهوا چنین پیامهایی ارسال شود، سیم کارت آنها نیز قطع خواهد شد؟
چهارم: جامعه از شرکت مخابرات می خواهد که ضمن دغدغه ای که برای فروش و نام نویسی های متعدد و متوالی برای سیم کارت تلفن همراه دارد، دغدغه ای کوچکی نیز با عنوان «ترویج فرهنگ صحیح استفاده از تلفن همراه» به آن بیافزاید و کمی از انرژی و نیروی روابط عمومی آن سازمان را معطوف به این امر مهم نماید.
دست آخر اینکه همانطور که هنگام تحویل سیم کارت مشترکین متعهد به رعایت اصول و شئونات متعددی می شوند شرکت مخابرات نیز تعهدی معنوی نسبت به مشترکین بر عهده دارد. تعهدی که تاکنون نسبت به تحقق آن کوتاهی شده است وجود این کوتاهی را مطابق معمول بر دوش مشترکین است.
از نظر حقوقی نیز اقدام شرکت مخابرات حرکت مغایر قانون بوده و قابل پیگیری است. زیرا ممکن است کسی به دلیل ضدیت با شخص دیگری و جهت ضرر و آسیب رساندن به او اقدام به ارسال چنین پیام هایی کند. به این ترتیب شرکت مخابرات ندانسته به همراهی با عامل خاطی اقدام به مجازات کسی می کند که نقشی در این مساله نداشته است. مسئولین این شرکت باید پاسخی منطقی به این مساله بدهند و بیش از این به آزار و اذیت مردم نپردازند.