کد خبر: ۴۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

روزنامه ایتالیایی: ایران سطح تولید نفت خود را کاهش نمی دهد

روزنامه ایتالیایی'ایل سوله' نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در آستانه نشست رسمی اوپک در وین اعلام کرد که کشورش تولید نفت خود را در سطح توافق شده در نشست فوق ‎العاده اعضای اوپک نگه می دارد و قصد کاهش آن را ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته شماره دیروز (چهارشنبه) این روزنامه اقتصادی، وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه 'بحث در مورد کاهش سطح تولید ایران در دستور کار نیست'، افزود که وزیران نفت کشورهای عضو اوپک بر اساس آنچه در نشست غیررسمی الجزایر تصمیم گرفته شد در خصوص طرح دیگری گفت و گو خواهند کرد. 
این روزنامه در گزارشی افزود: در نشست ماه سپتامبر (شهریور) گذشته توافق شده بود که ایران از طرح فریز (توقف تولید) نفتی مستثنی شود، ولی به نظر می رسد که عربستان بار دیگر با اجرای این طرح مخالفت کرده است. مخالفت ریاض بار دیگر از چالش های درونی اوپک و رقابت بین اعضای آن که بارها به عدم رعایت توافق های نایل شده در اجلاس های رسمی این سازمان منجر شده، خبر می دهد. 
بموازات این اختلافات، رویکرد تولیدکنندگان خارج از اوپک، مانند روسیه نیز تاثیر قابل توجهی بر توافق اجلاس امروز خواهد داشت. روسیه در حال استخراج نفت در سطح بی سابقه ای از زمان سقوط شوروی تاکنون است و اعلام کرده که به تولید نفت خود در همین سطح ادامه خواهد داد. اما نکته جدیدی که در حواشی اجلاس امروز مشاهده شده، به عدم موفقیت ریاض در پیشبرد اهداف خود مربوط می شود. 
از یک سو کسری بودجه مستمر باعث شده که ریاض به صورت متداوم به ذخایر ارزی خود متوسل شود و از سوی دیگر غیرقابل انعطاف بودن قراردادهای نفتی ریاض باعث شده که در 10 ماه نخست امسال فرصت های مهمی را در بازار آسیا از دست بدهد. با چنین مشکلاتی، ریاض علاقه چندانی به نتیجه رساندن طرح فریز نفتی، که از بانیان آن بوده ولی به کاهش هر چه بیشتر درآمدهای نفتی آن کشور منجر خواهد شد، ندارد. 
در عین حال اگر طرح مذکور به نتیجه برسد و به افزایش بهای نفت منجر بشود، پیش از همه تولید کنندگان نفت شیل در امریکا از آن منتفع خواهند شد که عربستان از ابتدا، قصد ضربه زدن به آنها را نیز داشت. 
در نهایت باید به خاطر داشت که رئیس جمهوری جدید امریکا در نظر دارد برای تحقق طرح خود جهت خودکفایی انرژی آن کشور، محدودیت های موجود بر سر راه صنعت نفت و گاز امریکا را از میان بردارد. 
منبع: ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین