آفتابنیوز : اما درست پس از ارائه اين طرح توسط كروبي، به گفته خود او سيل هشدارها و انتقادات به سويش روانه شد. بسياري از صاحبنظران آن را وعده اي توخالي و طرحي پوپوليستي و شبيه به وعده هاي اوايل انقلاب دانسته و برخي آن را طرحي عملي و فراگير خواندند و هجمه اي از پيشنهادها و نظرات به سوي كروبي روانه شد؛ تا آنجا كه كروبي با ارسال نمابري به رسانه ها از اجرايي بودن طرح خود دفاع كرد و آن را طرحي كاملاً اقتصادي و برنامه ريزي شده ناميد.
او اما به هر حال در اين اطلاعيه نيز ترجيح نداد كه از پوپوليستي نبودن طرح خود صحبت كند چرا كه در تأييد ايده خود به سابقه آن در سال هاي پس از انقلاب اشاره كرد.
كروبي كه پيش از اين به عنوان رئيس مجلس ششم و ريش سفيد جبهه اصلاحات شناخته شده بود اكنون در دفاعيه اش با اعلام اين كه محور برنامه هايش تأمين اجتماعي است مي گويد كه از مازاد درآمدهاي نفتي و اسقاط كردن خودروهاي فرسوده مي خواهد هزينه طرح خود را تأمين كند.
سعيد ليلاز يكي از ناقدان طرح كروبي است، او در گفت و گو با خبرنگار آفتاب تأكيد مي كند كه طرح كروبي نياز به 25 تا 30 تريليون تومان سرمايه دارد و اين مبلغ سه تا چهار برابر بودجه عمراني كشور تا سال 84 است: «اجراي چنين طرحي غيرممكن است چرا كه منابع مالي و ساختار اداري لازم آن وجود ندارد.»
ليلاز برخلاف كروبي كه دوران اقتصاد كوپني را يكي از دوران مؤثر در رفاه اجتماعي مردم مي داند از آن به عنوان يكي از فاسدترين دوران اقتصادي كشور نام مي برد و فساد موجود در آن زمان را از ديگر دلايلي اعلام مي كند كه نشان از عدم توانايي دستگاه اجرايي ايران براي اين طرح دارد: «طرح آقاي كروبي باعث اتلاف سرمايه در ايران شده و منجر به رشد مصرف زدگي مي شود.»
اين كارشناس اقتصادي درخصوص دفاع كروبي مبني بر اين كه مهمترين منبع تأمين نقدينگي براي اين طرح كاهش يا قطع واردات بنزين است مي گويد: «عدم واردات بنزين از اولويت هاي جدي ايران است اما معناي آن اين نيست كه سرمايه اي كه از طريق آن به دست مي آيد بين مردم تقسيم كرد بلكه بايد از آن در جهت افزايش سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال استفاده كرد.»
وي بحث را بر سر مقدار سوبسيد نمي داند بلكه مي پرسد: «چرا سرمايه ها را به پرداخت سوبسيد اختصاص دهيم در حالي كه از آنها مي توانيم در جهت افزايش سرمايه گذاري و توليد، مصرف كنيم.»
به نظر ليلاز حتي شيخ نشين هاي خليج فارس هم مدت هاست كه از اين طرح استفاده نمي كنند و اين طرح در آنجا نيز منسوخ شده است.
رسول منتجب نيا عضو مجمع روحانيون مبارز و يكي از ياران كروبي در ستاد انتخاباتي اش در گفت و گو با يك سايت خبري دليل ارائه چنين طرحي را كمك كروبي به جوانان و افراد بيكار دانسته و از طرفي آينده اجرايي آن را نامعلوم مي داند. به نظر او اين طرح براساس مقدمات كارشناسي پايه ريزي شده و شعار نيست. هرچند ممكن است توقع نتيجه صددرصد براي آن درست نباشد.
اگرچه منتجب نيا از معرفي كارشناسان تيم اقتصادي كروبي پرهيز مي كند و آنها را گروه هاي مجرب كاري با سلايق گوناگون مي خواند اما از طرفي آنها را فاقد علم لدني دانسته و مي گويد: «هر چيزي ممكن است اتفاق بيفتد كارشناسان كه معصوم نيستند.»
اما شاهي عربلو نايب رئيس كميسيون اقتصادي در مجلس ششم و هفتم پيش از آن كه بخواهد نظرش را در خصوص روش و اجرايي شدن طرح كروبي به آفتاب بگويد از اصل نظر وي و هدفش دفاع مي كند و برخلاف نظر كروبي كه ارائه چنين سوبسيدي را حق همه اقشار بالاي 18 سال جامعه مي داند، مي گويد: «منظور كروبي افراد و دهك هاي پايين جامعه و افراد نيازمند هستند و اين طرح مي تواند در وضعيت زندگي و سبد خانوار دهك هاي پايين جامعه اثرگذار باشد و درواقع نوعي افزايش يارانه در كشور است.»
شاهي عربلو تأكيد مي كند: اگر كروبي اين حرف را زده مي تواند آن را عملي كند ولي اين كه آيا مي تواند مشكلات را حل كند يا نه يك مسأله اقتصادي است و بعد با كمي ترديد اضافه مي كند كه البته از نظر اقتصادي افزايش يارانه ها نمي تواند آثار اقتصادي مثبتي در روند اقتصادي كشور داشته باشد.
هرچند كه كروبي اعتقاد دارد در طول 40 سال كار سياسي و اجرايي تا حدي كارشناس مسائل كلان شده است و همواره گوش شنوا براي شنيدن نظرات كارشناسان را دارد اما بايد ديد كه آيا كروبي مجال آنها را پيدا مي كند تا به مردم ثابت كند كه سخنان او نه يك شعار انتخاباتي بلكه يك ايده مبتني بر برنامه ريزي و كارشناسي بوده است.
اين چيزي است كه تنها صندوق سفيد و لاك و مهر شده انتخابات آن را تعيين خواهد كرد.