کد خبر: ۴۱۱۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

برترین افتخار اسکار به این بخش از سینما نمی‌رسد / شاید ترامپ راهگشا باشد

در حالیکه آکادمی علوم و هنرهای سینما هیچ‌گاه یک مستند بلند را شایسته دریافت اسکار بهترین فیلم تشخیص نداده، با به قدرت رسیدن ترامپ شرایط مناسبی برای این رویداد تاریخی فراهم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 تاکنون هیچ‌گاه یک مستند نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار نشده است. این در حالی است که از «توهم بزرگ»‌ ژان رنوار در سال ۱۹۳۷ گرفته تا «عشق» میشاییل هانکه در سال ۲۰۱۲، تا کنون ۹ فیلم غیرانگلیسی‌زبان نامزد اسکار بهترین فیلم شده‌اند. سه انیمیشن «دیو و دلبر» در سال ۱۹۹۱، «بالا» در سال ۲۰۰۹ و «داستان اسباب‌بازی ۳» در سال ۲۰۱۰ هم به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم راه‌ یافته‌اند.

آکادمی علوم و هنرهای سینما که از سال ۱۹۴۲ شاخه‌ای ویژه برای رقابت مستندهای بلند در نظر گرفته، هیچ‌گاه این آثار را در حد و اندازه دست یافتن به برترین جایزه خود ندانسته است. حتی در موردی عجیب فیلم «فارنهایت ۹/۱۱» برنده نخل طلای جشنواره کن در سال ۲۰۰۴ را نیز شایسته حضور در جمع نامزدهای جایزه بهترین فیلم تشخیص نداد. مور تمام تلاشش را کرد که «فارنهایت ۹/۱۱» را به دایره رقابت برای اسکار بهترین فیلم وارد کند اما این فیلم که عنوان پرفروش‌ترین مستند تاریخ سینما را یدک می‌کشد در نهایت کاری از پیش نبرد و به جمع نامزدهای نهایی جایزه راه نیافت. کمپانی واینستاین توزیع‌کننده فیلم مور با امیدواری درباره رقابت «فارنهایت ۹/۱۱» برای اسکار بهترین فیلم گفته بود: «فارنهایت بر اساس قواعد و قوانین پیش نمی‌رود و ما امیدواریم که این شیوه در اسکار هم ادامه یابد.»

از آنجا که بسیاری از فیلم‌های شایسته اسکار بهترین فیلم درام‌های براساس واقعیت هستند، نادیده گرفتن مستندهای بلند برای این جایزه تا حدودی کنایه‌آمیز است. حتی داستان برخی از این درام‌های بر اساس واقعیت پیش از آن، به روایت مستندسازان به پرده سینما راه یافته است.

برای نمونه در فیلم‌های امسال می‌توان به فیلم «لاوینگ» به کارگردانی جف نیکلز و بازی جوئل اگرتون و روت نیگا اشاره کرد که بر اساس داستان واقعی ازدواج یک مرد سفیدپوست و زنی سیاه‌پوست و تلاش آن‌ها برای مجوز گرفتن از دیوان عالی آمریکا برای ازدواج بین‌نژادی، ساخته شده است. پیش از نیکلز مستندسازی به نام نانسی بویرسکی این رویداد را در فیلم مستندی به نام «داستان لاوینگ» به تصویر کشیده بود.

در موردی مشابه اولیور استون نیز مستند برنده اسکار «شهروند شماره چهار» لارا پویتراس را در فیلم «اسنودن» دراماتیزه کرده است.

با سرمایه‌گذاری گسترده بزرگانی چون «اچ‌بی‌او»، «شوتایم»، «نتفلیکس»، «آمازون»‌ و حتی «سی‌ان‌ان» و «ای‌اس‌پی‌ان» برای ساخت فیلم‌های مستند، این رشته بیش از هر زمان دیگر بارور شده است و به راحتی می‌توان ادعا کرد که بهترین مستند دیگر چیزی از بهترین فیلم داستانی کم ندارد.

علاوه بر این از زمان راه یافتن ترامپ به کاخ سفید چیزی نمی‌گذرد و هالیوود پس از خروج از شوک در تدارک واکنشی مناسب به این رویداد است. به همین دلیل بدون شک نقش مستندهایی که در راستای نقد وضعیت موجود گام برمی‌دارند بسیار پررنگ‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

در حال حاضر بازار داغ پیش‌بینی‌ها درباره واکنش هالیوود به این رویداد در مراسم اهدای جوایز اسکار بالا گرفته است. رییس‌جمهور شدن ترامپ بدون شک بر انتخاب برندگان جوایز هم تاثیر به سزایی دارد، چنانکه یکی از اعضای آکادمی در این باره گفت: «پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی من این بود که جایزه بهترین فیلم به «لالا لند»‌ می‌رسد اما پس از آن بیشتر به فیلم‌های مانند «حصارها» فکر می‌کنم.»

اما اگر آکادمی علوم و هنرهای سینما در فکر ارسال پیام سیاسی‌ جهت‌داری باشد، بی‌شک مستندهای بلند مناسبی برای این کار در دسترس دارد. مستند «سیزدهم»‌ ساخته آوا دورنای، «من کاکا سیاه تو نیستم» ساخته رائول پک، «آتش در دریا»‌ ساخته جیانفرانکو روسی و حتی مستند «روزهای صفر»‌ الکس گیبنی هر کدام گزینه‌ای مناسب برای این منظور هستند.

در این میان«او.جی:‌ ساخت آمریکا» مستند هفت ساعتی از را ادلمان که با سرمایه‌گذاری شبکه «ای‌اس‌پی‌ان» ساخته شده، مهم‌ترین گزینه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است. این مستند پرهزینه درباره زندگی و دوران کاری او.جی سیمپسون بازیکن فوتبال آمریکایی و هنرپیشه اهل آمریکا است که با تمرکز روی پرونده قتل همسرش و دادگاه برگزار شده در این باره در سال ۱۹۹۵ ساخته شده، اما در عین حال محدود به این رویداد نیست. ادلمان گفت: «در اصل قرار بود داستان درباره نژاد باشد، اما خیلی زود فهمیدم که پای موضوعاتی دیگری چون جنسیت، خشونت خانگی، رسانه و سیستم قضایی در میان است.»

اما اینکه «او.جی: ساخت آمریکا» برنده اسکار می‌شود یا خیر با تردیدهایی جدی روبه‌روست. این فیلم به دلیل مدت زمان طولانی نیاز به چشم‌پوشی‌های ویژه‌ای دارد تا شرایط حضور در شاخه مستند بلند اسکار را پیدا کند. برای حضور در شاخه بهترین فیلم نیز شرایط مشابهی وجود دارد.

منبع:‌ هالیوودریپورتر / ۲ دسامبر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین