کد خبر: ۴۱۲۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
رئیس اداره امور دندان‌پزشکی وزارت بهداشت:

دندانپزشکان تجربی ساماندهی می‌شوند

رئیس اداره امور درمان دندان‌پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود حدود 8000 دندان‌پزشک غیر رسمی(تجربی) در سطح کشور از ساماندهی این افراد خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
ذبیح‌الله کشیری امروز، 18 آذرماه، در حاشیه اولین برنامه آموزشی دندان‌پزشکان مراکز درمانی بیماران هموفیلی کشور در مشهد با اشاره به وجود حدود 8000 دندان‌پزشک غیر رسمی در سطح کشور، اظهار کرد: متاسفانه تعداد زیادی از این‌ها دندان‌پزشکی را به صورت تجربی یاد گرفته و هیچ‌گونه آموزش آکادمیک یا دانشگاهی ندیده‌اند و از نظر ما کار آن‌ها به عنوان مداخله در امر درمان دندان پزشکی تلقی می‌شود. 

وی با بیان اینکه در حال شناسایی این افراد و افرادی که با استفاده از قانون در سال‌های 54 و 64 مدرک تجربی دریافت کرده‌اند، هستیم، ادامه داد: با توجه به اینکه در میان افرادی که در سال 54 یا 64 مدرک تجربی دریافت کرده‌اند، مدارک جعلی نیز وجود دارد، برای ساماندهی این افراد در مرحله اول شناسایی کرده و با آموزش، آنان را قانون‌مند می‌کنیم. 

کشیری با اشاره به اینکه دندان‌پزشکان تجربی باید سالانه 40 ساعت آموزش ببینند، تصریح کرد: فعالیت این افراد باید زیر نظر وزارت بهدات یا دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد و تنها باید کارهای محدودی در حدود شرح وظایف خود انجام دهند و نمی‌توانند فعالیت دیگری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم پس از شناسایی این افراد، با هماهنگی با سازمان‌های نظارتی مانند تعزیزات حکومتی و قوه قضائیه افرادی خاطی و افرادی که به صورت غیر مجاز فعالیت کنند را به قوه‌ قضائیه معرفی می‌کنیم. 

رئیس اداره امور درمان دندان‌پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه  متاسفانه بعضا سوابقی از این افراد وجود ندارد، عنوان کرد: با دسترسی‌ که به بایگانی راکد وزارت بهداشت پیدا کرده‌ایم به سوابق افرادی که سال‌های 54 و 64 با شرکت در آزمون مدرک تجربی دندان‌پزشکی دریافت کردند دسترسی داشته و این افراد قابل شناسایی هستند. 

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه در گذشته عده‌ای با تصور اینکه این بایگانی‌ها از بین رفته اقدام به جعل مدرک می‌کردند، گفت: در حال حاضر با هماهنگی‌هایی که انجام داده‌ایم و با همکاری با سازمان ثبت احوال، سامانه‌ای درست کردیم که حتی افرادی که مدارک جعلی درست کردند،  حتی اگر به شماره شناسنامه یا کد ملی دست زده باشد سازمان ثبت احوال به صورت آنلاین تایید خواهد کرد که این مدرک متعلق به آن فرد هست یا خیر.

رئیس اداره امور درمان دندان‌پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه دیگر این اداره برخورد با شرکت‌های غیرمجاز شبه بیمه‌ای است، تصریح کرد: هیچ‌کدام از این شرکت‌ها مجوز ندارند و فعالیت آن‌ها مداخله در کار دندان‌پزشکی است.

وی با تاکید بر اینکه با این شرکت‌ها برخورد خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: وزارت رفاه هیچ مجوزی برای شرکت‌های شبه بیمه‌ای صادر نکرده است و بر این اساس با شناسایی این شرکت‌ها با آنان برخورد می‌کنیم.

کشیری با اشاره به اینکه این یک نوع کلاهبرداریست، افزود: مردم هوشیار باشند و اگر می‌خواهند از شرکت‌های بیمه‌ تکمیلی استفاده کنند حتما پیش از پرداخت پول با شرکت بیمه مادر و همکاران ما در حوزه نظارتی تماس بگیرند تا بعدا مشکلی برایشان به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: حساب شرکت‌های با سبقه و مجوزدار که بیمه تکمیلی می‌فروشند از این شرکت‌های شبه بیمه‌ای غیر مجاز جداست، این افراد و شرکت‌هایی که تماس گرفته و می‌گویند از طرف وزارت بهداشت و یا دانشگاهای علوم پزشکی تماس گرفته‌اند هیچ‌گونه مجوز فعالیت قانونی ندارند.

رئیس اداره امور درمان دندان پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از شکایت برخی افراد و دندان‌پزشکان از این شرکت‌ها خبر داد و گفت: شکایت‌هایی نیز از سوی مردم از این شرکت‌ها انجام گرفته است و در خراسان رضوی هم تعدادی از این شرکت‌ها به دادستانی و قوه قضائیه معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به لزوم استاندارسازی خدمات از تهیه بسته‌های دندانپزشکی برای بیماران اختلال خونی خبرداد و عنوان کرد: بسته‌های خدمتی با همکاری و هفکری صاحبنظران به منظور افزایش قطب‌های درمانی و ارائه پروتکل‌های درمانی در حوزه دندانپزشکی بیماران اختلال انعقادی تهیه می‌شود.

کشیری با بیان اینکه ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران اختلال خونی به ویژه بیماران هموفیلی یکی از چالش‌ها و مشکلات در کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از مراکز  کشور که ارائه خدمات دندانپزشکی به این دسته از بیماران دارند صرفا به دلیل علاقه شخصی و کاملا خودجوش این اقدام را انجام داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین