کد خبر: ۴۱۳۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

دعوت داعش از هوادارنش برای حمله به شیعیان بحرین

داعش از هوادارانش خواسته است پرسنل نظامی آمریکا مستقر در بحرین و نیز شیعیان این کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس را هدف حملات قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از آسوشیتدپرس، گروه تروریستی داعش، از هوادارانش خواسته است تا در آستانه سفر «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، به بحرین به پرسنل نظامی ایالات متحده که در بحرین مستقر هستند، حمله کنند.

در شرایطی که حکومت سنی حاکم بر بحرین در حال سرکوب گسترده مخالفان از جمله شیعیان است، گروه داعش در ویدئوی منتشر شده، همچنین از پیروانش خواسته است که شیعیان بحرین را نیز هدف حملات خود قرار دهند.

تبلیغات گروه حداعش در شرایطی منتشر می‌شود که در نتیجه حملات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا این گروه در سوریه و عراق در حال عقب‌نشینی است. ائتلافی که حکومت بحرین نیز بخشی از آن است.

در ویدئوی گروه داعش، تصویر جنگنده‌های بحرینی در کنار فیلم حملات هوایی به مواضع این گروه مونتاژ شده است. این ویدئو در عین حال تصاویری از هواپیماهای «گلف‌ایر» خطوط مسافربری بحرین، بزرگراه «ملک فهد»، که خاک عربستان و بحرین را به یکدیگر مرتبط می‌کند و در آن نقاط دیگری در منامه، پایتخت بحرین نشان داده می‌شود.

بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و یک پایگاه نیروی دریایی انگلیس نیز در این کشور در حال احداث است.

یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفته است که مقام‌های نظامی ایالات متحده از ویدئوی گروه داعش باخبرند، ولی حاضر نشده اقدامات امنیتی احتمالی در واکنش به آن را توضیح دهد.

سفارت آمریکا در شهر منامه غروب پنجشنبه در بیانیه‌ای به انتشار این ویدئو اشاره کرد و گفت که «گروه افراطی از پیروان خود دعوت کرده به حکومت بحرین و ارتش آمریکا در این کشور حمله کنند».

حکومت بحرین نیز در بیانیه‌ای  گفته است که «ما در برخورد با فعالیت‌های ترویستی و اقدامات گروه‌های افراطی هوشیار هستیم. نهادهای مسئول با انجام تمامی اقدامات لازم امنیت و ثبات در کشور را حفظ خواهند کرد.»

نشست شورای همکاری خلیج فارس که «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز در آن شرکت کرد روز چهارشنبه در بحرین به پایان رسید.

در ویدئوی گروه تروریستی داعش، اسامی ۱۴ نفر اعلام می شود که به ادعای این گروه پیکارجویان بحرینی بودند که در بمب‌گذاری‌های انتحاری و یا نبردهای عراق و سوریه کشته شده‌اند. اسم یکی از این افراد با فردی شباهت دارد که حکومت بحرین در ژانویه ۲۰۱۵ به خاطر پیوستن به گروه‌های تندرو از او سلب تابعیت کرد.

 در این ویدئو مثل سایر تبلیغات گروه داعش بر اختلاف بین سنی و شیعه تأکید می‌شود. موضوعی که به‌خصوص برای بحرین می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

حدود پنج سال از اعتراض‌های سیاسی گسترده در بحرین که خواستار آزادی‌های سیاسی و مشارکت بیشتر در اداره امور کشور بودند، می‌گذرد. حکومت بحرین در آن زمان با کمک نیروهای عربستان و امارات متحده عربی این اعتراض‌ها را سرکوب کرد و پس از آن وعده داد اصلاحات سیاسی را اجرا کند.

از آن زمان اختلافات مذهبی در بحرین تشدید شده و حکومت بحرین در حال سرکوب اعتراض‌ها و ناآرامی‌های سیاسی است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

حکومت بحرین فعالیت جمعیت «الوفاق» بزرگ‌ترین گروه سیاسی شیعیان کشور را معلق کرده و حکم زندان رهبر آن را دو برابر کرده است. فعالان حقوق بشر، رهبران شیعه و سایر ناراضیان زندانی شده، تابعیت آنها لغو شده و یا مجبور به خروج از کشور شده‌اند.

با این وجود حکومت بحرین مدعی است هیچکس به خاطر عقاید سیاسی‌اش سرکوب نشده و نخواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین