مذاکرات طولانی ایران با غول آمریکایی صنعت هواپیماسازی جهان بالاخره به نتیجه رسید تا ۸۰ فروند بوئینگ ظرف ۱۰ سال ناوگان هواپیمایی
ایران را دگرگون کند.
به گزارش آفتابنیوز؛ پرورش، مدیرعامل ایران ایر با تایید این خبر تصریح کرد: سند همکاری ایران و بوئینگ امروز به امضا خواهد رسید.
بر این اساس، نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده میشود.
همچنین از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای مورد توافق برای تحویل به ایران، ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ هواپیمای دیگر شامل دو مدل بوئینگ ۷۷۷ خواهد بود.
مراسم امضای سند همکاری میان ایرانایر و بوئینگ با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد تا دولت در ماههای پایانی عمر خود، قراردادی استثنایی برای صنعت هواپیمایی را به امضا برساند.
در این مراسم، باحضور عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی، فخریه کاشان قائم مقام وزیر، عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل هما قرارداد نهایی خرید ۸۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی بوئینگ امروز امضا و قرار شد در بازه زمانی ۱۰ ساله این هواپیماها به ایران تحویل داده شود.
به دنبال تفاهمنامه منعقده بین «هما» و کارخانه هواپیماسازی بوئینگ بعد از برجام در تیرماه سال جاری و پیرو مذاکرات و مطالعات و بررسیهای انجام شده توسط تیمهای کارشناسی هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما" ، وزارت راه و شهرسازی، دستگاههای ذیربط، قرارداد نهایی خرید ۸۰ فروند هواپیما بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و شرکت و کارخانه بوئینگ با حضور وزیر راه وشهرسازی و تنی چند از مسئولان صنعت حمل ونقل هوایی کشور به امضای مدیرعامل هما و معاون منطقهای بوئینگ رسید.
این قرارداد شامل ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷-MAX ، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ و ۱۵ فروند هواپیما بوئینگ ۷۷۷X است و پس از ۳۷ سال تحریم با این کارخانه امضا شده است.
علی رغم فضایی که برخی رسانهها در خصوص نتیجه بخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ ایجاد کرده بودند؛ قرارداد خرید هواپیماهای «نو» از بویینگ بین ایران ایر و این کمپانی به امضا رسید.
طبق توافق هایی که پیش از این بین بویینگ و ایران ایر شده بود؛ قرار بر این بود که قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری بویینگ منعقد شود.
قرارداد بویینگ و ایران ایر در حالی منعقد می شود که با بر سر کارآمدن ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید دولت آمریکا، برخی خرید هواپیما از آمریکا را منتفی میدانستند.
هر چند که به نظر می رسید از آنجایی که مذاکرات با شرکت اروپایی- آمریکایی ایرباس زودتر انجام شده، قرارداد خرید از این کمپانی زودتر از بویینگ به سرانجام برسد و قطعی شود اما پیشتازی بویینگ نشان داد، این معامله نه یک جریان سیاسی بلکه یک رقابت کاملا اقتصادی بین شرکت های بزرگ دنیا است و این شرکتهای بزرگ جهانی در رقابت برای دست یافتن به بازار ایران هستند.
مهر ماه امسال بود که اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های ایرباس و بویینگ داد. طبق این مجوز قرار است که بویینگ ۱۰۰ فروند هواپیما و ایرباس ۱۱۸ فروند هواپیمای نو به ایرانایر (شرکت هواپیمایی ملی ایران) به صورت غیر نقدی و لیزینگ بفروشد. گفته می شود؛ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس هم به زودی قطعی خواهد شد.
چندی پیش فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛ توافقها با موسسات مالی خارجی برای خرید ۷۷ فروند هواپیمای جدید به صورت لیزینگ انجام شده است.
همچنین فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر چندی پیش خبر داده بود که اضافه کردن بند جریمه در قرارداد برای شرایط احتمالی، جزو شروط ایران در مذاکرات برای خرید هواپیما است.
منبع: ایسنا
بهرحال جبران تاخیر اندکی زمانبر است
درود بر تدبیر و امید و عقلانیت
صدا و سیما خیلی شیک خبر به این مهمی را به یک خبر فوق معمولی تبدیل کرد .
جای تاسف است.
از بس در دولت قبلی هر روز امضا خرید هواپیما داشتیم دیگه این یک خبر تکراری است .
.
خودکفایی در صنعت تولید خودرو رو الگو قرار بدین
البته هستند دلواپسانی که در هر صورت ناله میکنن. اگه قرارداد امضا نشه میگن روحانی چرا نتونستی قرارداد ببندی؟ ر اگه قرارداد امضا بشه هم میگن به ما چه ربطی داره و این برای ما نون و آب نمیشه. در هر صورت طلبکار و نالان.
اینا کجای دلم بزارم
امیدوارم در گام بعدی نوسازی و ارتقای آموزش پرسنل نیروی هوایی ایران اگر بشود به کمک همین امریکاییها که اندکی بعید است پس لااقل با همکاری فیمابین با اروپاییها نیز در دستور کار قرار گیرد
فقط یه نکته ساده مطرح هست و دیگر هیچ :
هواپیمایی که تحویل نشده نیاز به تبلیغ و جنجال ندارد چه یکی چه هزار تا .
مثل تحریمی که لغو نشد ولی از هیاهوی اون گوش فلک رو کر کردین که آی خر برفت و خر برفت .