کد خبر: ۴۱۴۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

نشست ترامپ با غول‌های تکنولوژی+تصاویر

نشستی بین رئیس‌جمهور آینده آمریکا و غول‌های تکنولوژی نظیر اپل و فیس‌بوک در برج ترامپ برگزار شد. در همین حال شماری از اعضای سیلیکون ولی از مخالفت با طرح‌های ترامپ علیه مسلمانان و مهاجران خبر داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آینده آمریکا،  با نمایندگان غول‌های تکنولوژی آمریکا که جهان را نیز فتح کرده‌اند در برج ترامپ در نیویورک دیدار کرد.

این دیدار در حالی انجام شد که سیلیکون ولی در دوران کمپین ریاست‌جمهوری روی خوشی از ترامپ ندید. ترامپ تا آن‌جا پیش رفت که از بایکوت اپل به خاطر اصرار این کمپانی بر مساله حفظ حریم شخصی در برابر مقامات امنیتی آمریکا سخن گفت.

ترامپ همچنین بر سر طرح ضد مهاجرت خود به مواضع مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، تاخت. او همچنین به مدیرعامل آمازون حمله کرد و او را کلاهبردار مالیاتی خواند. جف بزوس مالک روزنامه واشنگتن پست است که در طول کمپین‌های انتخاباتی از هیلاری کلینتون حمایت می‌کرد. البته این موضوع صرفا محدود به مدیر عامل آمازون نبود، سیلیکون ولی به طور کلی صدایش در حمایت از کلینتون بلند بود.

نشست ترامپ با غول‌های تکنولوژی

اما ظاهرا حالا در دوران پس از مبارزات انتخاباتی، قرار است دوران صلح سیلیکون ولی و ترامپ فرا برسد. دست کم این حدس و گمان رسانه‌هایی است که از نشست ترامپ و نمایندگان بخش تکنولوژی خبر داده‌اند. گفته‌های مدیر انجمن اینترنت آمریکا هم می‌تواند تاییدی بر انتخاب نگاه رو به آینده از سوی دو طرف باشد. مایکل بکرمن، در این باره گفته است: «انتخابات، انتخابات است و کمپین کمپین است.» او گفته است: «حالا ما از اداره کشور صحبت می‌کنیم. این یک مکالمه متفاوت است که لحن صحبت هم بسیار متفاوت خواهد بود.»

در حالی مدیران اپل، فیس‌بوک، آمازون، آی‌بی‌ام، سیسکو، مایکروسافت و… به این نشست دعوت شده‌اند که ظاهرا جریان صلح قرار نیست شبکه اجتماعی محبوب ترامپ را در بر گیرد. بر اساس اخبار منتشرشده جک دورسی، مدیر توییتر، به این نشست دعوت نشده است. هنوز هیچ دلیلی برای دعوت نشدن او به این نشست اعلام نشده است. او البته یک هفته پیش در کنفرانسی در سان‌فرانسیسکو گفته بود که احساس "پیچیده‌ای" نسبت به استفاده ترامپ از توییتر دارد. او در آن نشست صراحتا از احساس نه چندان ناخوشایندش از اتصال مستقیم و در لحظه به افکار ترامپ صحبت کرده بود.

نشست روز چهارشنبه اگرچه معانی چند لایه‌ای دارد اما به صورت عمومی نشستی اقتصادی و در راستای برنامه‌های کارآفرینی ترامپ خوانده شده است. آی‌بی‌ام پیشاپیش آغوش خود را به سوی چنین برنامه‌هایی گشوده است. مدیر عامل آی‌بی‌ام روز سه‌شنبه اعلام کرد حاضر به استخدام ۲۵ هزار نیروی جدید در آمریکا است.

نشست ترامپ با غول‌های تکنولوژی

در حالی سخن از صلح بین سیلیکون ولی و ترامپ است که شماری از مهندسان، برنامه‌ریزان و طراحان و مدیران کمپانی‌های مختلف "سیلیکون ولی" روز سه‌شنبه با راه‌اندازی پلت‌فرمی اعلام کرده‌اند در اجرایی کردن طرح‌های ضد مهاجرت و مسلمانان دولت آینده سهمی ایفا نخواهند کرد.

مبتکران این پلت‌فرم که عنوان آن "دیگر هرگز" است با اشاره به سهم تکنولوژی در حمایت از فجایع انسانی می‌گویند وظیفه خود می‌دانند که از نیرو و دانش خود برای حمایت از حقوق افراد و نه ضد آن‌ها استفاده کنند.

در صفحه اول این پلت‌فرم بیانیه‌ای دیده می‌شود که تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان سیلیکون ولی آن را امضا کرده‌اند. در این بیانیه به سابقه همکاری کمپانی آی‌بی‌ام با نازی‌ها در آلمان و سپس در اروپا برای شناسایی و دسته‌بندی اطلاعات یهودی‌ها در جریان هولوکاست اشاره شده است. آن زمان البته هنوز کامپیوترهای امروزی خلق نشده‌ بودند اما آی‌بی‌ام با سیستم کارت پانچ به یاری نازی‌ها شتافت و در جریان آن سود هنگفتی برد.

نویسندگان بیانیه‌ی پلت‌فرم "دیگر هرگز" می‌گویند: «ما امضاکنندگان، کارکنان سازمان‌ها و کمپانی‌های آمریکا هستیم. ما مهندس، طراح و مدیران تجاری هستیم و کارمان مربوط به مدیریت یا پردازش داده است. انتخاب ما همبستگی با مسلمانان، مهاجران، و همه کسانی است که زندگی و معیشت‌شان به خاطر طرح گردآوری داده‌ی دولت آینده تهدید می‌شود. ما از گردآوری داده درباره افراد بر اساس قانون اساسی که از آزادی عقیده حمایت می‌کند سر باز می‌زنیم. ما از تسهیل اخراج دسته‌جمعی افراد سر باز می‌زنیم.»

نشست ترامپ با غول‌های تکنولوژی

امضاکنندگان این نامه همچنین لیستی مشخص از اقداماتی تهیه کرده‌اند که در صورت تقاضا برای ارایه اطلاعات افراد به دولت انجام خواهند داد. در این لیست از عمومی کردن موضوع تا استعفا پیش‌بینی شده است.

به گزارش دویچه وله، ترامپ در طول کمپین انتخاباتی خود از به وجود آوردن بانک اطلاعاتی در دولت خود برای رهگیری مسلمان‌ها در آمریکا صحبت کرده بود. البته از زمان انتخابات تاکنون هنوز اطلاعات دقیقی در این باره ارائه نکرده است. مشخص نیست که آیا این بانک اطلاعاتی قرار است چیزی شبیه به سیستم ثبت ورود و خروج دولت بوش پس از حملات یازده سپتامبر باشد که توسط دولت اوباما ملغی شد یا قرار است از آن فراتر رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین