کد خبر: ۴۱۴۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

تاکید بر آزادی 290 زندانی ایرانی در ترکمنستان

نماینده مردم شهرستانهای غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی خواستار آزادی 290 ایرانی از زندان های ترکمنستان شد.
آفتاب‌‌نیوز :
رامین نورقلی پور چهارشنبه شب در شورای اداری شهرستان های غرب گلستان شامل کردکوی، بندرگز، گمیشان و بندرترکمن که با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ گفت: مشکل 290 ایرانی زندانی در کشور ترکمنستان که تعدادی از آنها ماهی گیران این استان هستند؛ با امضای تفاهم نامه و رایزنی با مقامات این کشور همسایه شمالی برطرف می شود.

برخی از ماهی گیران گلستان در همسایگی ترکمنستان هنگام صید در دریای خزر ناخواسته و بر اساس عواملی همچون طوفان و گم کردن مسیر وارد مرزهای آبی کشور همسایه شده و توسط مرزبانان دریایی ترکمن دستگیر می شوند.

نماینده غرب گلستان اظهار کرد: برخی از این زندانیان ایرانی بیش از 10 سال در ترکمنستان گرفتار شده اند و تاکنون همه تلاش ها برای رهایی و یا انتقال آنها به ایران بی نتیجه مانده است.

نورقلی پور بیان کرد: با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان و برگزاری جلسه مشترک با طرف ترکمنستانی تفاهم نامه ای امضا شده است که امیدواریم نتیجه آن پایان یافتن این مشکل چندین ساله باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به مشکلات و نیازهای اصلی مردم گلستان اشاره کرد و گفت: طرح تصویب و راه اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون که با پیشنهاد و درخواست دولت به مجلس رفته و یک فوریت آن نیز به تصویب رسیده است می تواند زمینه ساز ایجاد تحول در اشتغال و درآمد مردم منطقه باشد.

نورقلی پور با اشاره به برخی اظهارات که بر پایه آن مطالعه انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی ایران آغاز شده است؛ آن را غیرعلمی و آسیب رسان عنوان کرد و ابراز داشت: در صورت اجرای این طرح مشکلات زیادی از جمله احتمال شوره زار شدن زمین ها برای ساحل نشینان ایجاد می شود.

وی بر اجرای طرح توسعه گردشگری در جزیره آشوراده به عنوان مصوبه هیات دولت در سفر سال 93 رییس جمهوری به استان گلستان اشاره کرد و گفت: باوجود دستور قاطع دکتر روحانی به سبب تعلل سازمان حفاظت محیط زیست؛ اجرای این طرح با توقف مواجه است.

به گزارش ایرنا بر اساس طرح گردشگری آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر قرار است با حفظ طبیعت این جزیره در بخشی از آن زیرساخت هایی برای جذب گردشگر ایجاد شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین