کد خبر: ۴۱۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
گمانه زنی کارشناسان و تحلیلگران

آیا این ترور مشابه تروری است که به جنگ جهانی اول انجامید؟‌

بررسی تاثیر ترور سفیر روسیه در ترکیه بر روابط مسکو – آنکارا
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-رسانه های بین المللی واکنش های متفاوتی را نسبت به ترور سفیر روسیه در ترکیه از خود نشان داده اند.

روزنامه بریتانیایی « گاردین» در تحلیلی معتقد است که کشته شدن دیپلمات روس می تواند به بهبود روابط ترکیه و روسیه منجر شود. این روزنامه می نویسد:«احتمالا اردوغان و  پوتین هر دو تمایل دارند تا زمینه های مشترکی  را در این باره پیدا کنند که طرفین ثالث را متهم اصلی قتل «اندری کاربوف» معرفی نمایند. برخی می گویند که این قتل می تواند جرقه ای برای آتش گسترده تر در منطقه باشد. با این حال، رهبران ترکهی و روسیه به سرعت اظهارنظر کردند و ابراز داشتند که این موضوع به روابط میان دوکشور هیچ گونه صدمه ای نخواهد زد. هر دو کشور اعلام کرده اند که نشست وزرای امور خارجه و دفاع با شرکت مقام های روس، ترک و ایرانی درباره گام های بعدی در سوریه که از قبل برنامه ریزی شده بود شرکت خواهند کرد. 

«مصطفی اکیول» تحلیلگر ترک معتقد است که اردوغان و پوتین هر دو می خواهند بگویند که ترور مذکور توطئه ای غربی بودهاست و این گونه بیان کنند که غرب در برابر هر دو کشور قرار گرفته است. 

این روزنامه به نقل از چندین تحلیلگر اشاره می کند که هیچ یک از دو رهبر روسیه و ترکیه تمایلی به برهم خوردن مذاکرات سوریه تمایلی ندارند. این روزنامه می افزاید:«روسیه و ترکیه هر دو انگیزه مدیریت بحران را دارند. روسیه به ترکیه اجازه حمله به مواضع کردها را داده بود در حالی که ترکیه رضایت داد که روسیه به تلاش های خود در الباب ادامه دهد. «ارون اشتاین» پژوهشگر در اندیشکده شورای اتلانتیک اما باور دارد که در روابط دوجانبه نامتقارن میان دو کشور حادثه اخیر سبب می شود تا روسیه دست بالا را قوی تر از گذشته پیدا کند اگرچه او باور دارد که پیش از  این نیز روسیه هموراه دست بالا را داشته است. 

این روزنامه اشاره می کند نوع موضع گیری مقام های ترکیه و روسیه نشان می دهد ک هر دو خواستار انداختن مسئولیت این موضوع بر گردن نیروهای سومی هستند و در این باره می نویسد:«بینالی ییلدیریم» نخست وزیر ترکیه از وجود نیروهای تاریک پشت صحنه در این ترور گفت و پوتین نیز ترور کارلوف را یک اقدام تحریک امیز با هدف ایجاد اخلال در روابط روسیه و ترکیه معرفی کرد. هر دو طرف از یک کد مشترک و طرح موضوع توطئه های دشمنان خارجی استفاده می کنند. مفسران طرفدار دولت در هر دو کشور سریعا انگشت اتهام را به سوی غرب گرفتند. یک سناتور روس به نام «فرانتس کلینتسویچ» بلافاصله پس از ترور مدعی شد که بسیار محتمل است که سرویس مخفی ناتو پشت سر این حمله بوده باشد. سناتور دیگری به نام «الکسی پوشکوف» نیز رسانه های غربی را به دشمنی علیه روسیه متهم کرد و آنان را مسئول این اقدام دانست. حامیان اردوغان نیز گفته اند که این ترور کار طرفداران گولن بوده است این در حالیست  که گولن واعظ مذهبی ترک مقیم پنسیلوانیا در امریکا که دولت اردوغان او را مسئول کودتای نافرجام اخیر می داند این اتهامات را رد کرده است». 

«سینان اولگن» دیپلمات تر پیشین ترکیه که در حال حاضر در بنیاد کارنگی به عنوان پژوهشگر فعالیت می کند معتقد است که ترور اخیر مشابه بحران ساقط شدن هواپیمای جنگی روسیه در مرز سوریه بدست نیروهای ترکیه است. او می گوید:«این بار هیج یک از طرفین تمایلی به تشدید بحران و متازعه ندارند و البته روسیه خواستار تحقیقات گسترده درباره عامل این ترور است روس ها می خواهند بفهمند که ایا این حمله با انگیزه انفرادی و توسط شخص ثالثی بوده که با سازمانی تروریستی در ارتباط است یا آن که این افراد به طور عمیق در دستگاه های اجرایی ترکیه بوده و دولت نیز در این کار نقش داشته است». 

«ماکسیم سوخوف» کارشناس خاومیانه در شورای امور بین الملل روسیه نیز باور دارد که طرفین هیچ انگیزه سیاسی ای برای گسترش بحران ندارند. او می گوید:«روسیه و ترکیه تماس های قابل توجهی در سطوح ارشد نظامی و سیاسی با یکدیگر دارند». 

سایت تحلیلی «میدل ایست آی» اما در رویکردی متفاوت در تحلیلی اشاره می کند که قتل سفیر روسیه بر روابط میان ترکیه و روسیه به خصوص از جنبه منفی تاثیرگذار خواهد بود به خصوص آن که شواهدی از ارتباط  عامل ترور با سازمان های اطلاعاتی ترکیه وجود دارند. این سایت می نویسد:«مهاجم که سفیر روسیه در ترکیه در آنکارا پایتخت آن کشور را به ضرب گلوله کشت مشخص شدن هویت و ارتباطاتش بر روابط و روسیه و حتی بر رویدادهای سوریه و حلب تاثیرگذار خواهد بود. «مرت التینتاس» ۲۲ ساله عامل قتل اندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه بوده است. مشخص شده که ضارب عضو پلیس ضد شورش ترکیه در دو سال و نیم گذشته بوده است. او در زمان حضور سفیر روسیه در یک نمایشگاه هنری او را به ضرب گلوله به قتل رساند. 

این سایت در  ادامه به نقل از «احمت کازم هان» پروفسور روابط بین المللی در دانشگاه کادیر هاس استانبول می نویسد:«باید مشخص شود که آیا این فرد گرگی تنها بوده و انفرادی عمل کرده یا آن که در  ارتباط با ارتش ازاد سوریه و یا برخی از گروه های شورشی سوری سلفی بوده است. البته بعید است که این حادثه باعث تشدید تنش در روابط مسکو و اکارا شود اما باید دانست که روسیه این حادثه را فراموش می کند هر چند که اقدام به تلافی جویی فوری نیز نخواهد کرد. در صورتی که دولت ترکیه اثبات کند که ضارب در ارتباط با جنبش گولن بوده است این موضوع سبب تقویت روابط فیمابین نیز خواهد شد.». 

«حسین باغچی» استاد روابط بین المللی در دانشگاه فنی خاورمیانه انکارا اما معتقد است که این ترور برای روابط دوجانبه ترکیه و روسیه خوب نخواهد بود. او معتقد است در صورتی که دامنه تنش میان دو کشور بر سر این موضوع بالا بگیرد احتمالا اردوغان و پوتین روسای جمهوری دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند داشت. 

در میان تحلیل های ارائه شده اما شبکه خبری «راشا تودی» که گفته می شود نزدیک به پوتین است موضعی به شدت انتقادی در قبال دولت ترکیه داشته است. این شبکه خبری می نویسد:«در اینجا این پرسش مطرح است که چرا دولت ترکیه در حفاظت از جان دیپلمات ها و سفرای خارجی از خود غفلت نشان داده است؟ آیا این لغزشی آشکار از سوی دولت آن کشور در عدم رعایت تمهیدات امنیتی در حفاظت از جان سفیر روسیه نبوده است؟ ‌این ترور در حالی صورت می گیرد که قرار است به زودی وزرای امور خارجه خارجه ترکیه، روسیه و ایران دیداری درباره بحران سوریه صورت گیرد. برخی از تحلیلگران باور دارند که ترکیه مدت هاست  از گروه های تروریستی در شمال قفقاز علیه روسیه حمایت کرده است. 

در همین حال، برخی از نشریات غربی از جمله اکسپرس بریتانیا حادثه ترور سفیر روسیه را با قتل فرانتس فردیناند ارشیدوک اتریش و وارث تاج و تحت امپراتوری اتریش – مجارستان در در سال ۱۹۱۴ میلادی به دست گاوریلو پرینسیپ (یک ملی گرای صرب) در سارایوو مقایسه کرده اند واقعه ای که جرقه اصلی برای آغاز جنگ جهانی اول بود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
4
6
آفتاب تو دیگه جو نده به موضوع!!!!!!!!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
8
سلام
هرگز با این ترور جنگی شکل نمیگیرد
هدف اصلی جلوگیری از
نشست سه جانبه ایران ترکیه وروسیه برای سوریه بود که موفق نشدند بین انکارا ومسکو شکاف بیاندازند تا این نشست انجام نشود
خلاصه
هیچ اتفاقی رخ نمیدهد
الیاس
|
France
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
1
نه آقا این مثل اون نیست!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
روسیه پرستان خوب دارند در همه سایت ها جولان میدهند و به هر کس که نظری مخالفشان دارد کلی صفت اطلاق میکنند. باید به آنها گفت الان وقتش است که بروید و جلوی سفارت روسیه شمع روشن کنید و گریه کنید. چرا اینجا نشسته اید و بد و بیراه به مخالفانتان میگویید؟ البته اگر از دیوار یک سفارتی هم بالا بروید و آنجا را آتش بزنید بد نیست. نان بیشتر در بالا رفتن از دیوار سفارتهاست.
حمزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
آمریکا از روسیه بدتر, روسیه از آمریکا بدتر وانگلیس از هردو بدتر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین