کد خبر: ۴۱۵۱۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

هندوانه یلدا گران شد

در آستانه شب یلدا به طور معمول قیمت برخی اقلام پر مصرف مانند هندوانه، انار و آجیل با افزایش قیمت مواجه می‌شود اما بررسی‌ها و مشاهدات در روزهای اخیر در سطح شهر نشان می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : محصولات پرمصرف در شب یلدا که با افزایش تقاضا همراه شده‌اند در بیشتر اقلام از ثبات نسبی قیمت همراه است اما آخرین بررسی‌ها حاکی از افزایش قیمت هندوانه و رسیدن قیمت آن به بیش از کیلویی ۲۰۰۰ تومان است.

به گزارش ایسنا، ‌با فرا رسیدن شب یلدا بازار برخی محصولات از جمله آجیل، ‌تنقلات، شیرینی‌جات و برخی میوه‌ها رونق پیدا کرده و با رفت و آمد و افزایش تقاضا همراه شده است.

در آستانه شب یلدا به طور معمول قیمت برخی اقلام پر مصرف مانند هندوانه، انار و آجیل با افزایش قیمت مواجه می‌شود اما بررسی‌ها و مشاهدات در روزهای اخیر در سطح شهر نشان می‌دهد که تقریبا بیشتر اقلام اصلی شب یلدا با ثبات نسبی قیمت همراهند و افزایش چندانی پیدا نکرده‌اند.

هر چند امروز همزمان با شب یلدا، قیمت هندوانه با روند صعودی روبرو شده و هر کیلوگرم آن که در روزهای اخیر ۵۰۰ تومان هم فروخته می شد و به طور متوسط ۱۰۰۰ تومان قیمت داشت به کیلویی ۲۰۰۰ تومان رسیده است و به گفته بعضی از فروشندگان، احتمال افزایش قیمت مجدد آن طی ساعات باقیمانده تا شب وجود دارد.

به طور کلی بازار میوه از عرضه کافی برای شب یلدا برخوردار است و به دلیل همین تعادل در وضعیت عرضه و تقاضا، ‌بیشتر قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار است. در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفته که قیمت میوه‌های پر مصرف شب یلدا هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نکرده و فقط پرتقال و هندوانه نسبت به سال گذشته به شدت کاهش قیمت داشته‌ است که قیمت منطقی این محصولات در بازار مصرف نهایتا باید ۳۵ درصد بیشتر از عمده‌فروشی باشد.

در میان اقلام پر مصرف میوه، هر کیلوگرم انار درجه یک ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰  تومان، ‌هندوانه کیلویی ۱۰۰۰ تومان، ‌خرمالو کیلویی ۳۰۰۰ تومان، موز کیلویی ۴۰۰۰ تومان، نارنگی کیلویی ۴۵۰۰ تومان، سیب قرمز کیلویی ۴۵۰۰ تومان و پرتقال درجه یک کیلویی ۵۰۰۰ تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود.  

در میان سایر اقلام مختلف میوه گلابی کیلویی ۱۰ هزار تومان، انبه ۱۰ هزار تومان، انگور کیلویی ۴۰۰۰ تومان، گریپ فروت کیلویی ۳۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم کیوی ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

اما آجیل و شیرینی‌جات از دیگر اقلام پرطرفدار و پرمصرف در شب یلداست. در بین انواع محصولات، توت و میوه خشک بالاترین قیمت‌ها دارند اما در بین اقلام پر مصرف شب یلدا فندق، بادام هندی و گردو گران‌ترین‌ها هستند و کشمش، نخودچی و بادام زمینی جزو ارزان‌ترین اقلام به حساب می‌آیند.

رویین‌تن - مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی- درباره وضعیت بازار و عرضه محصولات مختلف آجیل گفته که انواع خشکبار به غیر از دو محصول بادام هندی و فندق از وضعیت مناسبی از نظر تولید، عرضه و قیمت برخوردار هستند و هیچ مشکلی برای بازار شب یلدا وجود ندارد.

به گفته وی، قیمت انواع آجیل و خشکبار در سال جاری به مراتب بهتر و ارزان‌تر از پارسال است، چراکه فاصله قیمت محصول از باغ تا بازار مصرف چندان زیاد نیست و همین عامل، سبب شده رقابت در بازار با توجه به تنوع و تکثر محصول افزایش یابد.

مشاهدات و بررسی ها از بازار آجیل نشان می‌دهد که مغز فندق و گردو که به ترتیب هر کیلوگرم آن ۷۵ و ۷۰ هزار تومان قیمت دارد و همچنین توت خشک که کیلویی ۸۰ هزار تومان فروخته می شود، گران‌ترین اقلام آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا به حساب می آیند.

همچنین در میان سایر اقلام که بیشترین عرضه را در بازار دارند، انواع پسته بین کیلویی ۴۰ تا ۶۵ هزار تومان، بادام خام کیلویی ۶۳ هزار تومان، بادام هندی کیلویی ۷۰ هزار تومان، بادام زمینی کیلویی ۲۵ هزار تومان، تخمه آفتاب گردان کیلویی ۱۵ هزار تومان، تخمه کدو کیلویی ۳۳ هزار تومان و هر کیلوگرم تخمه هندوانه کیلویی ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

فندق با پوست نیز کیلویی ۵۰ هزار تومان و انجیر ۶۰ هزار تومان قیمت دارد. نخودچی و کشمش که جزو ارزان‌ترین این محصولات هستند به ترتیب کیلویی ۱۲ و ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شوند.  

همچنین در بازار شرینی و شکلات، به طور متوسط هر کیلوگرم باسلوق ۱۱ هزار تومان، گز ۱۳ هزار تومان، ‌انواع سوهان‌های ساده و عسلی ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، شکلات کاکائویی کیلویی ۴۰۰۰ تا ۲۵ هزار تومان، شیرینی پای سیب ۱۸ هزار تومان، شیرینی کشمشی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، شیرینی پاپیونی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و شیرینی دانمارکی ۹۶۰۰ تومان قیمت دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین