کد خبر: ۴۱۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۰

کیانوش راد: شرط لاوروف طرح روسیه را با مشکل مواجه می کند

آفتاب‌‌نیوز : در این زمینه محمد کیانوش راد گفت:‌ با توجه به مجموعه تصمیمات اتخاذ شده تاکنون و روندی که در تصمیم گیری نهایی در این خصوص وجود دارد، با اعلام شرط وزیر خارجه روسیه،‌ طرح روسیه می تواند به صورت جدی با مشکل مواجه گردد.
عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در گفتگو با آفتاب در خصوص پیشنهاد دانشمندان انگلیسی و آمریکایی مبنی بر اینکه سانتریفیوژهایی به ایران داده شود که اورانیوم را تا درجات پایین غنی سازی کند، اظهار داشت:‌ پیشنهاد ارائه شده که صرفا در حد رسانه ها مطرح شده با توجه به اهدافی که توسط ایران بارها اعلام شده و بر عدم جهت گیری در فعالیت ها برای دست یافتن به سلاح هسته ای تأکید ورزیده و از سوی دیگر ادعای غربی ها مبنی بر عدم انحراف برنامه های هسته ای ایران به سمت تولید سلاح و در صورتی که نیازهای متعارف صلح آمیز ایران را تامین نماید می تواند به عنوان راه حلی برای برون رفت از بحران فعلی مورد بررسی قرار گیرد.
کیانوش راد درباره پیشنهاد البرادعی مبنی بر اینکه به ایران اجازه غنی سازی در مقیاس کوچک داده شود،‌ تصریح کرد: پیشنهاد البرادعی نیز در چارچوب پیشنهاد دانشمندان انگلیسی و آمریکایی قابل تعریف است. اگر بناست مصالحه ای در این زمینه صورت گیرد تنها راه ادامه گفتگوها و ایجاد تضمین های لازم برای دو طرف مذاکره کننده در این زمینه است.
به گفته وی، اروپایی ها می دانند که علی رغم امکان ارجاع پرونده به شورای امنیت و اعمال فشارهای اقتصادی به ایران مشکل فعلی تداوم خواهد یافت بنابراین عاقلانه هم برای اروپایی ها و هم برای ایران آن است که با رفتاری مبتنی بر ایجاد اعتماد و تأکید بر حقوق اساسی ایران، به راه حلی مورد قبول طرفین دست یابند.
وی تأکید کرد:‌ در شرایط کنونی مسأله بسیار اساسی که هم می تواند زمینه های اجماع و حمایت داخلی و همچنین افکار عمومی دنیا را در جهت منافع ملی ما سوق دهد آن است که ضمن تأکید بر مواضع اصولی از هرگونه ماجراجویی و یا طرح موضوعات نابهنگام و پرداختن به برخی از مسائل حاشیه ای در این زمان که می تواند به فعالتر شدن لابی های مختلف علیه ایران کمک کند، جلوگیری شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم گفت: ما می توانیم با حفظ مواضع متین و عزتمندانه اما بدور از تحریک و ماجراجویی با استقبال از ادامه مذاکرات راه خودمان را دنبال کنیم. به هر حال شک نیست اروپایی ها در نهایت تمایل به تعطیل شدن فعالیت های مربوط به غنی سازی به صورت کامل و نامحدود در ایران را دارند و ایران نیز بر مواضع خود اصرار دارد اما پیگیری راهبردهای مسالمت جویانه و پرهیز از ایجاد تنش بیشتر می تواند توفیق ایران را در دستیابی به اهداف خود بیشتر موفق تر و یا حداقل از ضررهای محتمل بیشتر جلوگیری نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین