کد خبر: ۴۱۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۵

ایران سانتریفیوژها را به کار انداخت

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: در تعداد محدودی از سانتریفیوژها گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق کرده‌ایم اما این مقدار بسیار کمتر از میزان مورد نیاز برای یک طرح پایلوت است.

وی گفت: برای تهیه اورانیوم غنی‌شده با 5/3 درصد غلظت، باید از 164 سانتریفیوژ استفاده کرد و باید بگویم ما در آن مرحله نیستیم و برای رسیدن به آن مرحله چندین ماه وقت نیاز است.

در همین حال، دیپلمات‌ها گفتند: محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده است که با آغاز این کار، رسیدن به توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران از راه مذاکره مشکل خواهد شد. محور مذاکرات مجاز نبودن ایران به انجام کار غنی‌سازی در مقیاس کوچک است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرادعی درباره این مصالحه با آمریکا و دیگر کشورهای عضو شورای حکام بحث و تبادل نظر کرده اما آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی امکان آن را مورد تردید قرار داده‌اند.

یک دیپلمات غربی گفت: برخی از کشورهای شورا در مقابل البرادعی سکوت کرده و معتقدند البرادعی با جانبداری‌های پیاپی از ایران موجب شده این کشور به کار با سانتریفیوژها مسلط شود.

یک دیپلمات دیگر گفت: غرب قصد دارد در پایان، اجازه داشتن یک نیروگاه پایلوت را بدهد.

«گری سامور» یکی تحلیلگران آمریکایی در زمینه منع تکثیر هسته‌ای گفت اجازه دادن به ایران برای غنی‌سازی در سطح محدود عملی نیست.
وی گفت: ایران علاقه‌مند به قرارداد بستن نیست بلکه مایل است گزینه ساخت سلاح را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس گفت که مدارک قاطعی برای تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران وجود ندارد.

استراو گفت: بدگمانی‌هایی در سطح بین‌المللی مبنی بر تلاش ایران برای استفاده از برنامه هسته‌ای‌اش برای ساخت سلاح وجود دارد.

وی افزود: پیش‌تر گفته‌ام و باز می‌گویم ما گواه و مدرک قاطع و مستندی در این باره نداریم و تنها ظن قوی در این باره وجود دارد.

استراو در پاسخ به این پرسش که «دوست‌بلازی» وزیر امور خارجه فرانسه گفته ایران برنامه هسته‌ای نظامی دارد، نظر شما در این باره چیست، گفت: او نظر خود را گفته است.

واشنگتن پست در این باره نوشت: مقامات دولت ایران در حال تلاش برای جلب حمایت مردم این کشور در صورت اعمال تحریم‌های بین‌المللی هستند.

در همین حال، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور ایران گفت: ملت ایران به اندازه‌ای شجاع است که در برابر هرگونه تهدید دشمنان علیه این کشور، ایستادگی کند. اگر دشمنان در مقابله با ملت ما به زور متوسل شوند، هیچ شکی نیست که با پاسخ محکمی مواجه خواهند شد.

به گزارش واشنگتن پست، تهران همچنین در صدد جلب حمایت دولت‌های خارجی است. «فرهاد اسدی» یکی از دیپلمات‌های ایرانی در پکن با انتشار بیانیه‌ای که در روزنامه چاینا دیلی به چاپ رسید، بر اهمیت روابط بین چین و ایران تاکید کرد.

به گزارش رویترز، غلامعلی حداد عادل رییس مجلس ایران احتمال حمله آمریکا به تاسیسات هسته‌ای این کشور را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت: ما معتقدیم تقریبا غیرممکن است که آمریکا بخواهد تجربه عراق را تکرار کند و امیدواریم که این حماقت را نکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجلس نمایندگان آمریکا با 404 رای موافق و 4 رای مخالف با صدور قطعنامه‌ای برای متهم کردن آغاز غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران موافقت کرد.

«دنیس هاسترت» سخنگوی مجلس گفت: حمایت از شهروندان آمریکایی در برابر تروریسم مستلزم چشمانی ناظر بر کشورهایی مانند ایران است.

هاسترت گفت: دولت ایران تعهدات بین‌المللی‌ و توافقنامه پاریس را نادیده گرفت و در عوض کارهای خطرناکی که ویرانی مرگبار در پی دارد را در پیش گرفت. با صدور این قطعنامه می‌خواهیم به این کشور اعلام کنیم که ابهامات هسته‌ای‌اش کاملا غیرقابل قبول است.

رویترز گزارش داد: انتظار می‌رود کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، هفته آینده از کشورهای عرب منطقه به منظور متقاعد ساختن آنها برای اعمال فشار علیه ایران دیدار کند.

رایس گفت: ما نمی‌توانیم درباره برنامه و مشکل هسته‌ای این کشور به طور مجزا توضیح بدهیم. این سیاست‌های منطقه‌ای ایران است که واقعا نگران‌کننده است. وقتی می‌بینیم به همراه سوریه جاهایی مثل لبنان و نواحی فلسطینی و همچنین جنوب عراق را بی‌ثبات می‌کنند.

رایس قرار است به مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر کند.

یک مقام ارشد دولت بوش گفت: رایس قرار است بحث ایران را به طور گسترده و در سطح بین‌المللی و با کشورهای عربی که نگرانی‌های بسیاری درباره این کشور و نه تنها در بحث موضوع هسته‌ای، بلکه در مسئله تروریسم دارند، مطرح کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین