کد خبر: ۴۱۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۰

افشای تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی چین

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر گزارش‌ها، در حالی که چین از لحاظ هسته‌ای با آمریکا برابر نیست، به نظر می‌رسد هر کدام از این دو کشور توانایی‌های دیگری را در پیشرفته‌ساختن زرادخانه هسته‌ای خود در نظر دارد.

گزارش‌ها حاکیست، ایالات متحده از سال 2002 توانایی حمله هسته‌ای‌اش را علیه اهدافی در منطقه آسیای پاسیفیک افزایش داده است. پنج زیردریایی که مجهز به موشک‌های بالستیک بوده از دریای آتلانتیک به بنادر منطقه پاسیفیک انتقال داده شده است. همچنین دو سوم زیردریایی‌های هسته‌ای نیروی دریایی آمریکا در منطقه پاسیفیک مستقر هستند. موشک‌های بالستیک ترایدنت آ.سی4 پرتاب‌شونده از دریا کنار گذاشته شده و با موشک‌های با برد بیشتر و ترایدنت‌های دی.پنج موجود در زرادخانه آمریکا که دقت بیشتر و توانایی حمل قدرتمندترین کلاهک هسته‌ای موشک بالستیک را دارند جایگزین شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که چین تنها یک زیردریایی با توان حمل کلاهک هسته‌ای دارد اما در حال تولید یک زیردریایی جدید با قابلیت هسته‌ای است.

واشنگتن تایمز گزارش داد: تصاویر جدید پایگاه‌های زیرزمینی در چین، تحلیل‌های سرویس‌های جاسوسی و وزارت دفاع آمریکا مبنی بر انجام فعالیت‌های نظامی مخفیانه توسط چین را تایید می‌کند.

مقامات پنتاگون اعلام کردند چینی‌ها یک شبکه کامل از تاسیسات مخفی دارند که آمریکا از آن اطلاع دارد اما نمی‌تواند به طور عمومی مطرح کند. این نخستین افشاگری برنامه مخفی چین است.

این تصاویر مربوط به سال‌های 2000 تا 2004 است و زیردریایی‌های چینی را نشان می‌دهد که در بندر «جیانگ زهونگ» در دریای زرد لنگر انداخته‌اند.
به نوشته تایمز، گفته می‌شود کلاهک‌های هسته‌ای در داخل تونلی زیر آب در حدود 400 متر دور از کشتی نگهداری می‌شود. در این تصاویر همچنین بمب‌افکن‌های اچ6 و هواپیماهای دارای قابلیت هسته‌ای کیان5 دیده می‌شوند.

وزارت دفاع آمریکا در گزارش اخیر خود اشاره کرده که چین به قدرتی تبدیل شده که بیشترین پتانسیل را برای رقابت نظامی با آمریکا دارد.

به گزارش تایمز، آمارهای اخیر سازمان جاسوسی آمریکا حاکی از آن است که چین، آمریکا و دیگر کشورها را درباره فعالیت‌های نظامی‌اش فریب داده است. همچنین درخواست‌های مقامات پنتاگون از چین برای بازدید از پایگاه‌های زیرزمینی نظامی چین رد شده است.

یکی از مقامات پنتاگون افزود: چینی‌ها وجود هرگونه تاسیسات زیردریایی و زیرزمینی مخفی را انکار کرده است.

بر اساس ارزیابی‌ اسناد طبقه‌بندی شده آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا، زرادخانه هسته‌ای چین شامل 45 موشک با برد بلند و 100 موشک با برد کوتاه و 12 موشک مستقر بر روی زیردریایی است که هر کدام یک کلاهک مجزا دارند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین