کد خبر: ۴۱۵۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
هواپیماربایانی که سنت هواپیما‌ربایی را از قذافی آموختند

جزئیات جدید از هواپیماربایی هوادران‌قذافی+تصاویر

هواپیماربایی به زور اسلحه و تهدید به منفجر کردن آن با نارنجک دستی اقدامی بود که هواداران معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در روزهای اخیر انجام دادند. آنان تقاضای پناهندگی در مالت را کرده بودند نخست وزیر مالت جمهوری ای در جنوب اروپا در مرکز مدیترانه نیز این خبر را با انتشار پیامی در توئیتر تایید کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-هواپیماربایی به زور اسلحه و تهدید به منفجر کردن آن با نارنجک دستی اقدامی بود که هواداران معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در روزهای اخیر انجام دادند. آنان تقاضای پناهندگی در مالت را کرده بودند. نخست‌وزیر مالت، جمهوری‌ای در جنوب اروپا در مرکز مدیترانه نیز این خبر را با انتشار پیامی در توئیتر تایید کرده بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پرواز موردنظر متعلق به شرکت هوایی افریقیه و هوایمای ایرباس ۳۲۰ با بیش از ۱۱۶ مسافر بوده است. هواپیما به مقصد طرابلس در حال حرکت بود اما در اواسط پرواز با تهدید هواپیماربایان به سوی مالت مسیر خود را منحرف کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که دو تن از هواپیماربایان تهدید کرده بودند که هواپیما را با نارنجک منفجر می‌کنند. آنان خواستار پناهندگی سیاسی از دولت مالت شده بودند. 

جوزف موسکات نخست‌وزیر مالت اعلام کرد با تسلیم هواپیماربایان این ماجرا بدون هیچ تلفاتی پایان یافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که مظنونان هواپیماربایی بسیار جوان و در دهه ۲۰ عمرشان بوده‌اند و از گروه قومیت توبو بوده‌اند و پرچم سبزی را نیز به نشانه حمایت از قذافی به اهتزاز درآورده بودند. گفته شده بود که آنان عضو گروهی تحت عنوان الفتح الجدید بوده‌اند؛ حزبی سیاسی که طرفدار قذافی است.

قذافی در جریان کودتایی نظامی در سال ۱۹۶۹ میلادی در لیبی به قدرت رسید و تا سال ۲۰۱۱ میلادی در قدرت باقی ماند و پس از حملات هوایی غرب سرنگون و توسط مخالفان مسلح کشته شد. در طول دوران زمامداری قذافی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی هواپیماربایی مشابهی توسط برخی گروه‌های فلسطینی صورت گرفت که ایدئولوژی‌شان مشابه با رهبر وقت لیبی بود. دولت لیبی همچنین در چندین حمله خاص مستقیما نقش داشته است؛ از جمله هواپیماریایی سال ۱۹۸۶ پرواز پان امریکن و بمبگذاری ۱۹۸۸ میلادی در هواپیمای پان امرکین بر فراز لاکربی اسکاتلند که در جریان آن ۲۷۰ نفر کشته شدند. در سال ۲۰۰۳ لیبی رسماً مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفت. عبدالباسط المقراحی تنها فردی است که راجع به این حمله تروریستی محکوم شده‌است.  همچنین، بمبگذاری در پرواز ۷۷۲ در سال ۱۹۸۹ میلادی نیز کار هواداران قذافی تشخیص داده شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین