کد خبر: ۴۱۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۳:۱۱

33درصد کودکان سرباز،دختر هستند

آفتاب‌‌نیوز : هم اکنون در‪ ۳۳‬كشور جهان، كودكان به سربازي اعزام مي‌شوند يا در خدمت نيروهاي شورشي قرار می گیرند و پس از قاره آفريقا، آسيا و آمريكاي جنوبي بيشترين كودكان سرباز را دارند.اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه برپايه كنوانسيون حقوق كودك سازمان ملل متحد، شركت كودكان در جنگ‌هاي مسلحانه غيرقانوني است.

آندرياس ريستر، يكي از كارشناسان سازمان مدافع حقوق بشر ، معتقد است كه گذشته اين كودكان، مثل آينده‌شان فاجعه بار است.

به گزارش ایرنا،وي می گوید: به‌طور كلي، كودكان سرباز، بچگي خود را گم مي‌كنند، درس نمي‌خوانند، آموزش نمي‌بينند و كودكي ناهنجاري دارند. آنان فقط دستور دادن و اطاعت را آموخته‌اند. در نظامي از ترس و وحشت بزرگ شده‌اند. به‌همين دليل اگر روزي از سربازي و جنگيدن آزاد شوند، بايد خلاء عظيم چيزهايي را كه بايد در دوران كودكي ياد مي‌گرفتند، پر كنند.

ریستر می افزاید: معمولا كودكان و نوجوانان از ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۷‬سال، مورد توجه ارتش‌هاي كشورها و سازمان‌هاي نظامي شورشي هستند. اين گروه سني را مي‌توان به سادگي تحت تاثير قرار داد و براي جنگيدن آماده كرد. آنان همچنين قدرت كافي براي حمل سلاح دارند و خسته نمي‌شوند. برخي از اين كودكان به‌خاطر نداشتن هيچ تخصص كاري، بيكاري، نبودن مدرسه براي ادامه تحصيل، ترس از حمله و شكنجه گروههاي شورشي و اعتقادات شديد مذهبي، خودخواسته به جنگ اعزام مي‌شوند، با اين اميد كه در اين گروه‌ها تحت حمايت همرزمان خود قرار گيرند، زندگي‌شان تامين شده و افتخار بيافرينند .


از اين كودكان در عمليات مختلفي مانند مين‌گذاري ، مين‌روبي يا جاسوسي استفاده مي‌شود.
حتي كودكاني كه بخت فرار از اين گروه‌ها را بيابند، بايد سراسر عمر در ترس و دلهره بمانند كه روزي توسط اعضاي گروه دستگير و به اعدام محكوم خواهند شد.در مواردی این کودکان در وهله اول مجبور می شوند به دستور فرماندهانشان ،اعضای خانواده خود را به قتل برسانند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین