کد خبر: ۴۱۶۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
مسیحیان عراقی درباره عراق پس از آزادی داعش چه می اندیشند؟‌

اولین جشن سال نوی میلادی مسیحیان عراق در نزدیکی موصل

همزمان با فرا رسیدن سال نوی میلادی رسانه های مختلف جهان گزارش هایی را با موضوع موضوعیت مسیحیان در مناطق بازپس گرفته شده از دست داعش منتشر کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی با اشاره به برگزاری مراسم سال نو توسط اسوری های عراق می نویسد:«پس از چندین سال این اولین مراسم جشن سال نوی میلادی توسط مسیحیان عراقی در مناطق بازپس گرفته از دست داعش است. صبح روز شنبه ده اتوبوس اوارگان را از غرب شهر اربیل در شمال عراق رساندند تا شب کریسمس را در دهکده عمدتا مسیحی نشین آن منطقه جشن بگیرند. یکی از رانندگان به نام ابراهیم بهنام ۵۰ ساله می گوید:« دلمان برای روستا و کلیسا تنگ شده بود». این روزنامه می افزاید:«جمعیت وارد کلیسای «مر شیمونی» شدند. یک درخت کریسمس را در ورودی کلیسا دیدند. تک تیراندازها نیز بر روی سقف کلیسا نشسته بودند. دو روز پیش از آن بمبگذاران انتحاری به ابزاری شلوغ در چند مایلی غرب آن منطقه حمله کرده بودند و ۲۳ نفر را به قتل رساندند. با این حال، این موضوع سبب نشد تا مسیحیان به کلیسا نروند. پدر «یعقوب سعد شمس» که کشیش کلیسایی با دو هزار بازدید کننده بوده است می گوید:«تمام آنان را می شناسم». لس انجلس تایمز می نویسد:«یک زن مسن دست کشیش را بوسید. فرماندهان نظامی عراقی نیز به گرمی از او استقبال کردند. به لوستر کلیسا اسیب رسیده بود. کشیش دعا کرد:«خداوندا ما را محافظت کن و از داخل ما را پاک گردان. تو خدای ما برای همیشه هستی». 

سمیرا عزیز نخستین بار است که از زمان ازادی «بارتلا» در شمال موصل به انجا رفته است. پسر او سال ها پیش در جنگ ایران و عراق کشته شده بود. او سال گذشته به اقلیم کردستان عراق قرار کرد او می گوید:«خوشحالم اما قلبم شکسته است». 

سرگرد «مخلص سالم یوسف» یکی از افسران پلیس محلی دو پسر ۵ و ۸ ساله اش را اورده است تا زادگاهش را ببینند. بهنام راننده اتوبوس با ناراحتی به پرچم گروه های شبه نظامی شیعه برافراشته شده نگاه می کند و می گوید:«ما فقط پرچم عراق را می خواهیم». 

لس انجلس تایمز به نقل او اشاره می کند که دست کم ۴۰۰ خانه ویران شده است صدها خانه سوخته اند در این جا برق و آبی وجود ندارد. بهنام می ترسد و می گوید که احتمالا بازسازی انجام نخواهد شد. 

این روزنامه اشاره می کند که این افراد در اردوگاهی در نزدیکی اربیل زندگی می کند که در آن رستوران ها، ارایشگاه و اتاقی برای ورق بازی مردان سالمند در نظر گرفته شده بودند. «خالد اسحاق متی» ۴۶ ساله مهندس مکانیک است او می گوید برای شش هزار سال اسوریان در اینجا باقی ماندند و حملات متعددی را شاهد نبودند از اعراب، مغول ها و ایرانیان. او می گوید که ائتلاف تحت رهبری امریکا باید به آنان در بازسازی خانه های شان کمک کند. 

او می گوید:«این سرزمین ماست. درست است که نمی توانیم مثل قبل درستش کنیم اما نیازمند امنیت هستیم». 

یکی دیگر از اسوری ها که مهندس عمران و ۴۲ ساله است می گوید که داعشی ها همه چیز را به سرقت برده اند حتی درها را. او می گوید که داعشی ها در شرایط خوبی شهر را اشغال کردند و یخچال ها،  گاز و پمپ آب را نیز به سرقت بردند. 

 در گزارش مشابهی هانیه نوح مسیحی عراقی ای که از اربیل به خانه اش بازگشته می گوید زمانی که کلیسا را در وضعیت این چنینی را دیدند احساس می کرد که یکی از اعضای خانواده اش را از دست داده است. او می گوید این کلیسا جایی بوده که برای تمام عمرش در آن دعا می کرده است و اکنون خوشحال است ک جشن تولد حضرت عیسی مسیح را در آنجا گرامی می دارد. او می گوید مثل این است که دوباره متولد شده است. نوح ۵۲ ساله است و همراه با پنج فرزندش زمانی که داعشی ها به سمت آن منطقه آمدند فرار کرد. سی ان ان اشاره می کند که در گوشه دیگری از کلیسا بودند سرباز امریکایی کریسمس را جشن گرفتند و شمع روشن کردند و دعا خواندند.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین