کد خبر: ۴۱۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸

برندگان و بازندگان باکس آفیس در سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ سالی پر از جنجال و هیاهو و عدم اطمینان بود و حداقل این فیلم‌ها بودند که می‌توانستند در جریان رقابت‌های تند سیاسی آمریکا، نقطه تنفسی برای مردم ایجاد کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در این میان فیلم‌های خوب انیمیشن در باکس آفیس نیز درخشیدند و با قرار گرفتن «در جستجوی دوری» در مکان نخست به عنوان ابرقهرمان امسال، جایگاه خود را ثابت کردند. فیلم‌های تیره‌تر کمدی بزرگسالانه ای چون «ددپول» و «جوخه خودکشی» و فیلم‌های خانوادگی‌تری چون فرانشیزهای «هری پاتر» و «جنگ ستارگان» نیز قطعا فیلم‌هایی هستند که مورد توجه زیادی واقع شدند.

اما اگر قرار باشد فهرستی از بزرگ‌ترین برندگان و بازندگان سال ۲۰۱۶ داشته باشیم می‌توان در یک فهرست چنین آنها را معرفی کرد:

برنده: جهان شگفت انگیز دیزنی

خالق میکی ماوس سال خوبی را پشت سر گذاشت. پنج بخش این استودیو (شامل دیزنی، مارول، پیکسار، والت دیزنی انیمیشن ولوکاس فیلم) با برنامه‌ریزی مشترک خود در فهرست پردرآمدترین کمپانی در باکس آفیس ۲۰۱۶ جای گرفتند و «در جستجوی دوری» با فروش ۴۸۶ میلیون دلاری در راس باکس آفیس آمریکا قرار گرفت. «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» در مکان دوم قرار گرفت و ۴۰۸ میلیون دلار فروخت و «کتاب جنگل»، «ددپول»، «دکتر استرنج»، «موآنا» و «سرکش» جایگاه‌هایی عالی به خود اختصاص دادند. از نظر جهانی والت‌دیزنی حتی بهتر از بازار داخلی آمریکا ظاهر شد و در ماه دسامبر به عنوان نخستین استودیو در طول تاریخ توانست از مرز فروش ۷ میلیارد دلار در یک سال در باکس آفیس جهان عبور کند.

برنده: «لالالند»

فیلم موزیکالی که با بازی رایان گاسلینگ و اما استون ساخته شد بزرگ‌ترین برنده فستیوال‌های سینمایی پاییز بود و اکران خود را با نمایش محدودی در ماه دسامبر شروع کرد تا بتواند در رقابت اسکار حضور داشته باشد. این فیلم به صورت گسترده از روز کریسمس اکران خود را شروع می کند.

بازنده: فیلم‌های بازی‌های ویدیویی

فیلم‌هایی که با الهام از بازی‌های ویدیوی ساخته شدند امسال زیاد در فهرست برنامه‌ها جای داشتند اما چندان موفق ظاهر نشدند. «وارگرافت» و «راچت و کلنک» هر دو در باکس آفیس شکست خوردند و «هارد کور هنری» نیز که برمبنای یک بازی اول شخص تیراندازی ساخته شد یکی دیگر از بازندگان بود. هنوز برای اظهار نظر کردن درباره فیلم «کیش یک آدمکش» که دسامبر اکران می‌شود زود است اما با توجه به نقدهایی که درباره اقتباس سینمایی از این فیلم نوشته شده به نظر می‌رسد با کار متفاوتی روبه رو شویم.

تنها فیلم «انگری بردز» که با الهام از یک بازی به همین نام ساخته شد در گیشه ۲۰۱۶ موفق ظاهر شد. با این حال به نظر نمی‌رسد هالیوود در این زمینه قصد متوقف شدن داشته باشد و بیش از ۵۰ فیلم با اقتباس از بازی‌های ویدیویی را در برنامه ساخت دارد. یک دلیل اصلی برای سماجت در ساخت این فیلم‌ها این است که این فیلم‌ها در بازار بین‌المللی خوب می‌فروشند. همانطور که «وارکرافت» در بازار خارج از آمریکا موفق عمل کرد.  

برنده: جهان‌های گسترش یافته از فیلم‌های قبلی

ساخت فرانشیز سینمایی بدون وجود شخصیت‌های فیلم قبلی آیا می‌تواند موفق ظاهر شود؟ امسال کمپانی برادران وارنر توانست این کار را بکند. لوکاس فیلم هم در این زمینه موفق ظاهر شد. معرفی شخصیت‌های جدید برای ادامه «جنگ ستارگان» در فیلم «سرکش» و فیلم «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه‌های آنها» که در جهان داستانی «هری پاتر» بدون حضور شخصیت‌های اصلی آن ساخته شد، نشان دهنده این موفقیت بود. این دو فیلم تاکنون در بازار داخلی ۱۷۲ میلیون و ۲۰۸ میلیون فروش کرده‌اند و البته فروش شان ادامه نیز دارد. این در حالی است که مخاطبان نیز خوشحال اند که گوشه‌های جدیدی از دنیایی را که تجربیات خوبی از آن داشتند کشف می‌کنند، حتی اگر بدون حضور لوک اسکای‌واکر یا هری پاتر باشد.

بازنده: ویل اسمیت

کمتر از یک دهه پیش ویل اسمیت یک تنه می‌تاخت و حضورش عامل موففیت فیلم‌هایی چون «من افسانه‌ام» و «هنکاک» بود که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش می‌کردند. او حالا تلاش دارد تا موفقیت خودش را دوباره زنده کند. با وجود موفقیت «جوخه خودکشی» در باکس آفیس؛ بازی چشم‌گیر او در نقش ددشات در میان سروصدای ناشی از نقدهای منفی نادیده گرفته شد و فیلم «زیبایی جانبی» در فصل جوایز سینمایی نه تنها موفق نشد که نقدهای منفی زیادی هم گرفت و تاکنون تنها ۸ میلیون دلار در باکس آفیس فروخته است. این در حالی است که ادامه «روز استقلال» هم بدون حضور او جلوی دوربین رفته است.

برنده: انیمیشن‌های غیراقتباسی

بیش از هر زمان دیگری، استودیوهای ساخت فیلم علاقه‌ای ندارند برای ساخت فیلم‌هایی که ادامه یا فرانشیزی از فیلم‌های پرفروش قبلی نیستند، سرمایه‌گذاری کنند اما در دنیای انیمیشن این وضعیت متفاوت است. انیمیشن‌های غیراقتباسی و جدید امسال بسیار مورد توجه واقع شده‌اند و «زندگی اسرارآمیز حیوانات خانگی» با فروش ۳۶۸ میلیون دلار، «زوتوپیا» با فروش ۳۴۱ میلیون دلار، «موآنا» با فروش ۱۶۵ میلیون دلار و «مهمانی سوسیسی» با فروش ۹۷ میلیون دلار در حالی که با بودجه ۱۹ میلیون دلاری ساخته شد، نمونه‌های پیشبرد چنین پروژه‌هایی است. با این حال این فرمول همیشه جواب نمی‌دهد وانیمیشن «کوبو و دو رشته سیم» با وجود نقدهای بسیار خوب و نامزدی برای جوایز، تنها ۴۸ میلیون دلار فروش کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین