کد خبر: ۴۱۶۳۰۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
ربع قرن از نابودی ابرقدرت رقیب آمریکا گذشت

شادی مردم از فروپاشی شوروی/ ۲۵ سال پیش+تصاویر

نشریه «فارین پالسی» با انتشار گزارش تصویری، عکس‌هایی را از روز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منتشر کرده است. در این تصاویر، یکی از ساکنان باکو جمهوری آذربایجان با خوشحالی تصویر پرتره لنین که بر روی دیوار کشیده شده بود را تخریب می‌کند. آذربایجان در سال ۱۹۲۰ میلادی به شوروی پیوست اما پس از فروپاشی آن اتحاد به همراه ۱۰ کشور دیگر از اقمار سابق شوروی استقلال خود را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-سال ۱۹۹۱ میلادی، فروپاشی شوروی همزمان بود با آغاز جشن سال نوی میلادی. در آن سال در سرتاسر کرملین پرچم روسیه برافراشته شد. اکنون فدراسیون روسیه به عنوان کشوری مستقل متولد شده بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در تاریخ ۲۵ دسامبر پرچم سرخ شوروی با نماد داس و چکش پایین کشیده شد. گورباچف در پیامی تلویزیونی این خبر را اعلام کرد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به نوعی شکست نمادین کمونیسم در برابر سرمایه‌داری قلمداد می‌شد. در سال‌های پایانی عمر اتحاد جماهیر شوروی آن کشور اسیر رکود اقتصادی شدیدی بود و با کمبود مواد غذایی و فقر گسترده مواجه شده بود. با این حال هنوز هم هستند روس‌هایی که به پیشرفت‌های شوروی در عرصه صنعت، فناوری‌های فضایی و موقعیت آن به عنوان یک ابر‌قدرت در زمان خود افتخار می‌کنند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نه تنها باعث تغییر نظم جهانی شد بلکه باعث تغییر در سبک زندگی بسیاری از ساکنان اقمار آن اتحاد شد. 

گورباچف رهبر شوروی در مارس سال ۱۹۸۵ میلادی مجموعه اصلاحاتی را اعمال کرد از جمله لغو محدودیت‌ها در زمینه آزادی بیان و در‌پیش‌گرفتن سیاست‌های اقتصادی بازار‌محور. او همچنین سیاست محدودیتی را  علیه مصرف بالای مشروبات الکلی در اتحاد جماهیر شوروی در پیش گرفت چرا که الکلیسم به پدیده‌ای متداول در شوروی تبدیل شده بود. با این حال، اعمال محدودیت بر فروش و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد بازار سیاه شد و مشروبات دست‌ساز بیشتر شدند. 

یکی از مهم‌ترین اقدامات گورباچف امضای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک در جولای سال ۱۹۹۱ میلای با جورج اچ دابلیو بوش رییس‌جمهوری وقت امریکا بود. دو ابر قدرت جهان توافق کردند تا از میزان تسلیحات خود بکاهند. امری که تا پیش از آن به دلیل رقابت تسلیحاتی دو کشور غیر‌ممکن به نظر می‌رسید. 

۱۹ اوت ۱۹۹۱، هشت عضو بلندپایه حزب کمونیست از جمله رئیس کا گ ب، ضمن برکناری میخائیل گورباچف از رهبری اتحاد جماهیر شوروی، کمیته اضطراری کشور را تشکیل دادند. 

گورباچف، در یک خانه ییلاقی در ساحل دریای سیاه در بازداشت خانگی قرار گرفت. تانک‌ها به خیابان‌های مسکو سرازیر شدند. طرفداران دموکراسی در اطراف کاخ سفید مسکو - محل اقامت بوریس یلتسین، اولین رییس‌جمهور روسیه، سنگربندی کردند. پس از سه روز رویارویی، کمیته اضطراری شکست را پذیرفت. توطئه کودتای اوت ۱۹۹۱ توسط متعصبین کمونیست، با کمک یلتسین نقش برآب شد. طراحان کودتا می‌خواستند حزب کمونیست و اتحاد شوروی را حفظ کنند، ولی در عوض درجهت نابودی هردو کوشیدند.

در هشتم دسامبر ۱۹۹۱ رهبران روسیه، اوکراین و بلاروس در جنگل‌های بلاروس با یکدیگر دیدار و پیمانی را امضا کردند که بر اساس آن کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به وجود آمدند. روسیه خود را به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی معرفی کرد. در بیست و پنجم دسامبر، میخائیل گورباچف از سمت خود کناره‌گیری کرد و اتحاد شوروی بطور رسمی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از هم پاشیده شد. یک روز پس از آن، پارلمان اتحاد جماهیر شوروی اعلامیهٔ انحلال این کشور را تصویب کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
27
9
ان شاءالله نوبت به آمریکا هم خواهد رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
امریکا ایالتهاش خود مختارند. جوگیر انتخاباتش شدی معلومه. نه عزیزم. ابر قدرت های اقتصادی فرو نمی پاشند. شوروی ابرقدرت نظامی بود نه اقتصادی. اینایی که به ترامپ رای دادن اکثرا تو خونه هاشون پرچم امریکا رو آویزون کردن. تکزاس ی ها وحشت ناک به کشورشون می نازند. خواب دیدی خوش باشی. کشوری که مقر سازمان ملل هست و یک جایی به نام FBI داشته باشد فرو نخواهد پاشید.
رادمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
2
6
خیلی هم شاد به نظر نمی رسن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
2
8
فرعون و نمرود و...با این عظمتشان از بین رفتند اگر خدا بخواد آمریکا که چیزی نیست
بشیر محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
0
ابر قدرت اقتصادی باید فرو بریزد چون الان عصر اقتصاد هست که همه از حمله شما طالب ان هستید پس اگر بلند نظر باشیم امریکا با ایالتهای خود مختارش درگیر حب نفس شده و بزودی متلاشی خواهد شد یقین داشته باشید.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
3
همون بهتر که تیکه تیکه شد بیشتر ازینا باید سرش میومد چه زمین های بسیاری که روسیه تزاری تو قراردادهای مختلف از ایران تو زمان قاجار جدا کرد تازه شوروی قرار بود گیلان، آذریایجان شرق و... رو هم از ایران جدا کنند.
برتولت برشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
1
2
الان همونایی که تو این تصاویر شادی میکردند مثل .... پشیمونند از فروپاشی تنها حکومت حامی واقعی قشر زحمتکش جهان و دشمن واقعی مفتخوران و دزدان و رمالان و کشیشان و سرمایه داران زالو صفت، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی،
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین