کد خبر: ۴۱۶۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۸

قطع برق جلوی ثبت شدن رکورد این مرد را نگرفت

آفتاب‌‌نیوز : او با وجود قطع جريان برق در هواپيمايش، توانست به شيوه مهيجی بر زمين فرود آيد.

فاست که 61 سال دارد اين رکورد را با پرواز بر فراز منطقه شانون در ايرلند شکست. او در سفرش که از روز چهارشنبه آغاز شد، مجموعا 26 هزار و 389 مايل (42 هزار 467 کيلومتر) دور کره زمين پرواز کرده است.

از کار افتادن ژنراتور برق در زمانی که هواپيما به سمت فرودگاه شهر کنت فرود می آمد، او را ناگزير کرد که پيامی مبنی بر وضعيت اضطراری ارسال کند و مسيرش را به سمت بورنماوث تغيير دهد.

لاستيکهای دو چرخ هواپيما در جريان اين فرود که با ديد محدودی صورت می گرفت، ترکيدند اما به فاست آسيبی نرسيد.

او قبلا برنامه ريزی کرده بود که در فرودگاه بين المللی کنت به سفرش پايان دهد.

فاست گفت: "اين پايانی بيش از حد هيجان انگيز بود."

او پس از انجام معاينات پزشکی، از بورنماوث به سمت کنت پرواز کرد و حدود ساعت شش و 35 دقيقه بعدازظهر با هواپيمای جت شخصی خود به همراه سر ريچارد برانسن، حامی مالی اين پروژه به اين شهر رسيد.

فاست گفت: "اين سفر، پرواز دشواری بود. من خوش شانس بودم که توانستم آن را به پايان برسانم."

فاست گفت با روشن شدن چراغ ژنراتور متوجه شد که وضعيت جدی است و او و خدمه ای که روی زمين قرار داشتند وادار شدند که مقدمات عمليات اضطراری را فراهم کنند.

پايان سفر و فرود هواپيما، سومين باری بود که فاست در جريان اين تلاش ماجراجويانه به مشکل بر می خورد.

او گفت که در زمان آغاز پروازش از فلوريدا "ناچار شده از تمام قدرت و توان" برای بلند کردن هواپيما از زمين استفاده کند و مجبور بوده هواپيما را در تمام طول باند پرواز پيش ببرد تا بتواند آن را از زمين جدا کند. او همچنين مشکلات شديدی هم هنگام پرواز بر فراز هند داشت که "نزديک بود هواپيما را متلاشی کند".

اما او گفت شکستن اين رکورد برای او اهميت زيادی داشته و سالها می خواسته است به آن دست يابد.

استيو ريجوی، مدير اجرائی شرکت ويرجين آتلانتيک گفت که از کارافتادن ژنراتور به معنای آن بوده که فاست تنها پانزده دقيقه برای به زمين نشاندن هواپيمای "گلوبال فاير" اين شرکت زمان داشته است.

"هواپيما نمی توانست به مانستون (فرودگاه بين المللی کنت) برسد و ما نمی توانستيم به اين خطر تن بدهيم که او هواپيما را روی آب فرود بياورد. پس ضروری بود که او را به روی زمين بنشانيم."

آقای ريجوی گفت مشکلاتی که در آخرين لحظه رخ دادند از اهميت اين دستاورد نمی کاهند.

"اينکه او به مانستون نرسيد، اندکی پايان ماجرا را تلخ می کند اما هيچ شکی نيست که هواپيمای گلوبال فاير شرکت ويرجين آتلانتيک به نحو ستايش برانگيزی روسفيد شد و فاست را دست کم به بورنماوث رساند و او سالم و سلامت روی زمين است."

پرواز بدون توقف 26 هزار و 398 و 3 دهم مايلی فاست، رکورد قبلی را که 24 هزار و 987 مايل بود پشت سر گذاشت.

مسافت بی سابقه

فاست پس از 76 ساعت و 45 دقيقه که در کابين خلبان هواپيما گذراند، اندکی پس از ساعت پنج بعدازظهر روز شنبه بر زمين نشست.

او رکورد پرواز بدون توقف و بدون سوخت گيری دور کره زمين را که قبلا در سال 1986 توسط ديک روتان و جينا ايگر با مسافت 40 هزار و 212 کيلومتری (24 هزار و 987 مايلی) ثبت شده بود، شکست.

تلاش فاست برای رکورد شکنی زمانی هواپيمايش در جريان بلند شدن از باند فرودگاه در فلوريدا چهار درصد از سوخت خود را از دست داد، با خطر شکست روبرو شد.

گروه مهندسان و کارشناسان اين پروژه هشدار داده بودند که معلوم نيست که سوخت کافی برای پرواز اين هواپيما باقی مانده باشد يا نه.

فاست تاکنون 109 رکورد را در بسياری از رشته های ورزشی به نام خود ثبت کرده است.

اين هوانورد رکورد پرواز انفرادی دور کره زمين توسط بالون را در اختيار دارد و نخستين کسی بود که به تنهايی و بدون سوخت گيری يا توقف، دور کره زمين پرواز کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین