کد خبر: ۴۱۶۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱

جزئیات نرخ ۱۲.۷ درصدی بیکاری در تابستان

جزئیات نرخ بیکاری ۱۲.۷ درصدی ثبت شده در تابستان امسال حاکی از سهم کمتر از ۲۰ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
نرخ ۱۲.۷ درصدی بیکاری تابستان که البته در آبان ماه امسال از سوی مرکز آمار اعلام شده بود نشان داد که نرخ بیکاری برای مردان ۱۰.۴ درصد و زنان ۲۱.۸ درصد بوده است. همچنین نرخ بیکاری در نقاط شهری تا پایان تابستان به ۱۴.۴ درصد و در نقاط روستایی به ۷.۹ درصد رسیده است.

 اگر جمعیت فعال ۱۵ ساله یا بیشتر در نظر گرفته شود نرخ بیکاری ۱۲.۷ درصد خواهد بود. همچنین بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با ۳۱.۹ درصد بوده و در همین گروه سنی در بین مردان به ۲۶.۶ درصد و در بین زنان به ۵۰.۶ درصد رسیده است.

همچنین نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری ۰.۴ درصد رشد دارد. این نر خ در نقاط شهری ۰.۷ درصد افزایش و در نقاط روستایی ۰.۳ درصد کاهش دارد  اما در بین مردان ۰.۱ درصد و در بین زنان تا ۱.۵ درصد رشد داشته است.

نرخ ۴۰.۴ مشارکت اقتصادی

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی یعنی اینکه چند درصد از جمعیت در سن کار، فعال (شاغل یا بیکار) هستند هم بیانگر آن است که این نرخ در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور به ۴۰.۴ درصد رسید  و در بین مردان ۶۴.۹ و در بین زنان ۱۵.۹ درصد ثبت شد. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۴۲.۲ درصد و در نقاط شهری ۳۹.۸ درصد بود.

در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را در سن کار فرض کنیم آمار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۴.۱ درصد بود. این شاخص برای مردان نرخ ۷۱.۳ درصد و برای زنان ۱۷.۳ درصد، نقاط شهری ۴۳.۳ و  برای نقاط روستایی ۴۶.۷ درصد ثبت شده است.

بررسی نسبت اشتغال یعنی اینکه چند درصد جمعیت در سن کار، شاغل هستند هم نشان داد که نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۳۵.۳ در تابستان بوده است که این نسبت برای مردان به مراتب بیشتر از زنان بود و برای مردان ۵۸.۲ درصد و برای زنان ۱۲.۵ درصد اعلام شد. همچنین نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بود به نحوی که برای روستایی‌ها ۳۸.۸ درصد و برای شهری‌ها تا ۳۴ درصد ثبت شد.

کشاورزی کمترین سهم اشتغال

به گزارش ایسنا، اما بررسی میزان اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت‌ها حاکی از آن بود که بیشترین درصد شاغلان در بخش خدمات با ۴۹.۱ درصد و کمترین درصد شاغلان در بخش کشاورزی با ۱۹.۴ درصد بوده‌اند. بخش صنعت هم ۳۱.۵ شاغلان کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در مورد اینکه بخش‌های عمومی و خصوصی چه سهمی در اشتغال دارند باید گفت که درصد شاغلان در بخش خصوصی (کارفرمایان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی و تعاونی و کارکنان فامیلی بدون مزد) بیش از درصد شاغلان در بخش عمومی (مزد و حقوق‌بگیران بخش عمومی) بوده است. بر این اساس سهم اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در بخش خصوصی ۸۳.۹ و در بخش عمومی ۱۶.۱ ثبت شد.

گزارش مرکز  آمار درباره نرخ اشتغال ناقص یعنی اینکه چند درصد جمعیت فعال دارای اشتغال ناقص هستند نیز بیانگر آن بود که در تابستان سال جاری ۸.۳ از جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر اشتغال ناقص دارند. در این بین مردان ۹.۴ درصد و زنان ۳.۷ درصد و همچنین در نقاط شهری ۷ درصد و در نقاط روستایی یا ۱۱.۶ از این نوع اشتغال گزارش شد. در مجموع ۹.۵ از شاغلان اشتغال ناقص دارند که در این بین مردان تا ۱۰.۵ درصد و زنان تا ۴.۷ درصد سهم را تشکیل دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین