آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات گمرک اعلام کرده است که فرآیند رسیدگی به شکایات و اعتراضات ذینفعان در سامانه جامع امور گمرکی با طراحی سامانه پیشخوان خدمات الکترونیک گمرک از این پس به صورت الکترونیکی انجام میشود.
گمرک ایران با راهاندازی و استقرار سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و تغییر شیوه عملیات گمرکی از روش دستی به دیجیتالی در رویههای مختلف از جمله واردات، صادرات و ترانزیت و تبادل الکترونیکی دادهها با سازمانهای صادرکننده مجوزهای قانونی موجبات افزایش شفافیت در مراحل ترخیص کالا، کاهش ایستگاههای کاری، زمان و هزینه ترخیص کالا و تسهیل و تسریع در تجارت خارجی را فراهم کرده است.
اجرای طرح کارشناسی متمرکز با هدف استفاده کامل از ظرفیت نیروی کارشناسی تمامی گمرکات کشور نیز از دیگر اقدامات این سازمان است.
به منظور کنترل و رصد تمامی فرآیندهای الکترونیکی تشریفات گمرکی صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها، سامانه پیشخوان خدمات الکترونیک گمرک طراحی و راهاندازی شده که صاحبان کالا میتوانند در هر مرحله از عملیات گمرکی، از طریق آدرس اینترنتی club.irica.co نسبت به ثبت اعتراضات و شکایات خود در ارتباط با نحوه ارائه خدمات اقدام کنند تا مورد رسیدگی لازم قرار گیرد.
جهت ثبت اعتراض یا شکایت، کاربر ابتدا باید نسبت به ثبتنام در سایت اینترنتی مذکور اقدام کرده و به بخش کاربری خود وارد شود. پس از تکمیل اطلاعات هویتی، ثبتنام کاربر انجام شده و با ورود به بخش کاربری، افراد میتوانند در بخش اظهارنامه، عملیات ثبت شکایت را انجام دهند که امکان ثبت شکایت از طریق شماره سریال اظهارنامه یا با انتخاب نام گمرک وجود دارد.
بر اساس قوانین موجود، اختلاف زمان ثبت شکایت با زمان ثبت کوتاژ نباید کمتر از ۷۲ ساعت باشد و مرحله فعال اظهارنامه در سالن ارزیابی باید مرحله "کارشناس سالن" باشد، همچنین اظهارنامه نباید ابطال شده باشد و لازم به ذکر است که امکان ثبت دوباره یک سریال وجود ندارد.
شکایاتی که از زمان اعلام آنها بیش از ۲۴ ساعت میگذرد و به نتیجه نرسیده است، در کارتابل بازرس ویژه قرار میگیرند که توسط ستاد پیگیری شوند.