کد خبر: ۴۱۷۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

حملات تروریستی در سال ۲۰۱۷ در ترکیه افزایش می‌یابد؟

در پی حمله مسلحانه مرگبار به کلوب شبانه‌ای در استانبول، کارشناسان امنیتی اعلام می‌کنند که حملات تروریستی در ترکیه در سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش دویچه وله، سیاست دولت ترکیه در عراق و سوریه نقش قابل توجهی در ادامه حملات تروریستی در این کشور در سال جدید دارد.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه در ماه ژوئیه، دولت یک عملیات نظامی در شمال سوریه برای پاکسازی مرزهایش از نیروهای داعش آغاز کرد. همچنین ترکیه عملیات خود را علیه شبه‌نظامیان کرد در جنوب شرقی کشور و در شمال عراق گسترش داد. کارشناسان اعلام می‌کنند که هم داعش و هم پ.ک.ک علیه ترکیه تهدیدزا هستند.

سیاست عراق و سوریه

ترکیه و روسیه به تازگی توافق آتش بسی را میان دولت سوریه و نیروهای اپوزیسیون اعلام کردند. سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ است و این جنگ تاثیر مستقیمی بر امنیت ترکیه به عنوان یک کشور همسایه می‌گذارد.

از سوی دیگر ارتش عراق به دنبال بازپس گیری موصل از کنترل داعش است. آنکارا شرایط حاکم بر موصل را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و به همین دلیل به دنبال نقش بیشتر در عملیات موصل است.

نیهات علی اوزجان، کارشناس امور امنیتی و پ.ک.ک و استاد دانشگاه اقتصاد و تکنولوژی TOBB در آنکارا می‌گوید، ۲۰۱۷، سال خوبی برای ترکیه نخواهد بود زیرا اکوسیستم در منطقه به خصوص در عراق و سوریه به سرعت در حال تغییر است. همچنین بسیاری از سازمان‌های تروریستی در ترکیه فعال هستند که هم علیه دولت و مردم عملیاتی را انجام می‌دهند.

افزایش واکنشها علیه سرکوب‌ها

اوزجان می‌افزاید: اقدامات دولت بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه تهدیدات امنیتی ایجاد کرده است. برخی مشکلات در ارگان‌های دولتی که مسئول جلوگیری از این تهدیدات هستند، به وجود آمده است،‌ بسیاری در ژاندارمری‌ها، پلیس و دستگاه‌های قضایی کشور تعلیق، اخراج و یا بازداشت شده‌اند.

او اضافه کرد: دولت ترکیه برخی از دستگاههای مهم کشور را سیاسی کرده است. اگر همه این مسائل را در کنار هم قرار دهید، متوجه می‌شوید که مشکل امنیتی قابل توجهی امسال در انتظار ماست.

نشانه‌های امنیتی در سال ۲۰۱۷

همچنین مسعود هاک کی جاسین، استاد روابط بین‌الملل و کارشناس استراتژی امنیتی و تروریسم بین‌المللی گفت: وقوع حمله مسلحانه اخیر در استانبول درست پس از گذشت ساعاتی از اولین شب سال ۲۰۱۷ پیام کاملا مشخصی به همراه داشت. این پیام این بود که در سال ۲۰۱۷ تروریسم گریبانگیر ترکیه خواهد بود. این یک حمله کاملا سازماندهی و برنامه ریزی شده‌ای بود. برای اولین بار در ترکیه یک مکان سرگرمی مورد حمله قرار گرفت.

تنش‌ها با کردها

ماه گذشته دو بمب در خارج از یک استادیوم ورزشی در استانبول منفجر شد که در این حادثه ۴۴ نفر کشته شدند. همچنین انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در قیصریه باعث کشته شدن دستکم ۱۳ نفر از نیروهای پلیس شد.

پس از بازداشت نمایندگان حزب دموکراتیک خلق به خصوص صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر این حزب، تنش‌ها میان کردها و دولت ترکیه افزایش یافته است.

اوزجان می‌گوید، وی انتظار دارد که این حملات در بهار امسال افزایش یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین