کد خبر: ۴۱۸۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
استانداران کشور:

آغاز فعالیت ستادهای انتخابات در 31 استان/ برگزاری انتخاباتی سالم، قانونی و باشکوه در دستور کار است

استانداران کشور با تاکید بر این که فعالیت ستادهای انتخاباتی استان ها متناظر و همگام با ستاد انتخابات کشور آغاز شده است، برگزاری انتخاباتی سالم، قانونی و باشکوه در 29 اردیبهشت ماه سال آینده را به عنوان اولویت و دستور اصلی کار خود بیان کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، همزمان با آغاز فصل زمستان ستاد انتخابات کشور فعالیت رسمی خود را برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرد و ترکیب این ستاد با حکم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور مشخص شد.
رحمانی فضلی در احکامی جداگانه علی اصغر احمدی معاون سیاسی خود را به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور و علی پورعلی مطلق مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور را به عنوان دبیر این ستاد منصوب کرد.
همچنین با حکم وزیر کشور، سید سلمان سامانی قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و استان ها با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی نیز با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات منصوب شدند.
جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور نیز با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات و وجه اله خدمتگزار، رئیس مرکز مدیریت عملکرد و اموربازرسی با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس هیات بازرسی انتخابات منصوب شدند.
وزیر کشور همچنین امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار را با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات و محمد ابراهیم شوشتری مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست را با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات، سیدرمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل را با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات و حمید درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال را با حفظ سمت به عنوان عضو ستاد انتخابات منصوب کرد.
نخستین جلسه این ستاد روز گذشته(سه شنبه) با حضور وزیر کشور برگزار شد که رحمانی فضلی در این نشست بر استمرار اهتمام نسبت به سلامت، امنیت، رعایت بی طرفی، انسجام و هماهنگی کامل حوزه های مختلف وزارت کشور در برگزاری باشکوه و قانونمند انتخابات پیش‌رو تأکید کرد.
سخنگوی وزارت کشور در مورد مباحث مطرح شده در نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور گفت: در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده از تیرماه سال جاری تاکنون ارائه شد و تفاوت های موجود در قوانین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و اقدامات خاصی که برای هر یک از آنها در حوزه اجرا اعم از زمان صدور دستور شروع انتخابات، ثبت نام نامزدها و فرصت تبلیغات می بایست انجام شود، مورد بررسی قرار گرفت.
سید سلمان سامانی همچنین درباره پشتیبانی و تامین امکانات مورد نیاز اعم از تهیه تعرفه‌های رای و سایر اقلام مصرفی انتخابات افزود: در این دوره، برای بیش از یک هزار و 200 شهر و ٣٩ هزار روستا انتخابات شوراهای اسلامی و برای چهار حوزه انتخابیه انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برای انتخاب چهار نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
وی ادامه داد: همچنین در 140 کشور صندوق اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری مستقر می شود که در این رابطه برنامه ‌ریزی‌های لازم انجام شده است.
همزمان با فعالیت ستاد انتخابات کشور دستورالعمل آغاز فعالیت ستادهای انتخابات در استان ها نیز به استانداران ابلاغ شد که این ستادها متناظر با ستاد انتخابات کشور تشکیل شوند.
خبرنگار سیاسی ایرنا در گفت و گو با تعدادی از استانداران کشور آخرین وضعیت فعال شدن ستادهای انتخابات در استان ها را جویا شد که استانداران ضمن اعلام برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمینه تاکید کردند تمامی شرایط برای برگزاری یک انتخابات سالم، قانونی و باشکوه در اردیبهشت 1396 فراهم است.
استانداران سیستان و بلوچستان در این زمینه با بیان این که برنامه ریزی های لازم برای فعالیت ستاد انتخابات در این استان صورت گرفته است، گفت: اولین نکته و مهم ترین و کلیدی ترین نکته این است که بپذیریم انتخابات حق مردم است و این یک ظرفیت ایجاد شده در قانون است که همیشه حضور مردم را به طور فعال در همه عرصه ها داشته باشیم.
علی اوسط هاشمی افزود: به انتخابات به عنوان یک فرصت برای خودمان توجه نکنیم بلکه به انتخابات به عنوان یک حق مردم برای تغییر در قدرت و جابجایی قدرت بیندیشیم و بدانیم این حق مردم است، اگر دقیقا منطبق بر شان نزول قانون اساسی و نقش های دیده شده برای مردم رفتار کنیم قطعا اقبال فرهیختگان، نخبگان و کاربلدان را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: مردم به بودن در تمام صحنه ها میل نشان دادند و امتحان خود را داده اند، ما باید مراقب باشیم از نگاه مردم سقوط نکنیم، اگر این گونه نگاهی را در نوع توجه به حق شهروند جاری کردیم که مهم ترین آن امکان جابجایی قدرت است، عشق مردم در روزهایی که یوم الله ساز است، نمایان خواهد شد.
استاندار اردبیل نیز در این زمینه گفت: با توجه به این که سال گذشته دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به طور همزمان برگزار کردیم و افرادی که قرار است انتخابات سال آینده را برگزار کنند تقریبا قریب به اتفاق همان افراد هستند آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد.
مجید خدابخش افزود: در طی سه ماه گذشته جلسات آموزشی مرتبط با امر اجرای انتخابات را با حضور مدیران وزارت کشور برگزار کردیم و اطمینان داریم در انتخابات سال آینده در کنار حضور باشکوه و گسترده مردم به لحاظ اجرایی نیز همانند انتخابات سال گذشته انتخاباتی سالم و قانونی برگزار کنیم.
استاندار سمنان نیز با تاکید بر این که اگر انتخابات هفته آینده نیز برگزار شود آماده کامل برای برگزاری آن داریم، یادآور شد: همان روزی که ابلاغ وزارت کشور برای صدور احکام مسوولان و اعضای ستاد انتخابات استان به ما رسید متناظر با ستاد انتخابات کشور احکام صادر شد.
محمدرضا خبار افزود: آمادگی کامل برگزاری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی به صورت تمام الکترونیکی و سیستمی را داریم چرا که زیرساخت لازم در استان وجود دارد، ما جزو استان هایی بودیم که 82 درصد از مردم ما به صورت اینترنتی در سرشماری نفوس و مسکن ثبت نام کردند.
وی ادامه داد: یک ظرفیت قوی و آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات در استان سمنان وجود دارد، از آنجا که انتخابات سال گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را برگزار کردیم که انتخابات سنگین و بی سابقه ای بود برای سال آینده نیز کاملا آمادگی داریم حتی اگر بگویند جمعه هفته آینده انتخابات است آماده ایم.
استاندار همدان نیز در این زمینه گفت: ستاد انتخابات استان همدان متناظر با ستاد انتخابات کشور تشکیل شده و آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد.
محمدناصر نیکبخت تصریح کرد: هدف ما برگزاری یک انتخابات سالم و قانونی و باشکوه در 29 اردیبهشت ماه سال آینده است.
استاندار یزد نیز در این زمینه گفت: در خصوص فعالیت ستاد انتخابات در استان طبق دستور العمل ستاد انتخابات کشور عمل می کنیم و پیش می رویم.
سید محمد میرمحمدی تاکید کرد: هدف ما انجام یک انتخابات سالم، شفاف و با رعایت حق الناس است و ما باید به تکلیف قانونی خود در مقابل مردم عمل کنیم.
همچنین استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر این که همگام با ستاد انتخابات کشور برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات سال آینده دنبال می شود، یادآور شد: تلاش ما این است که زمینه های مشارکت مردم را فراهم کرده و یک اعتماد عمومی بر سلامت انتخابات و روند انتخابات را تبیین و به جامعه منتقل کنیم.
علی اکبر پرویزی تاکید کرد: اگر درست رفتار کنیم حضور مردم موثر خواهد بود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 29 اردیبهشت ماه سال 1396 برگزار می شود.
بر اساس جدول زمان بندی تعیین ‌شده داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می ‌توانند از 22 تا 26 فروردین ماه به مدت پنج روز نسبت به نام نویسی اقدام کنند.
همچنین داوطلبان پس از آن که صلاحیت‌ شان از سوی شورای نگهبان بررسی و مورد تایید قرار گرفت می‌ توانند از 8 تا 27 اردیبهشت ماه به مدت 20 روز به تبلیغات انتخاباتی و تشریح برنامه ‌های خود بپردازند.
نام نویسی از داوطلبان شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از 30 اسفندماه سال جاری آغاز و تا ششم فروردین ‌ماه 1396 ادامه خواهد داشت. هرچند براساس مصوبه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار است زمان نام نویسی به 23 اسفندماه سال جاری تغییر یابد که البته این تغییر نیازمند مصوبه مجلس است.
نامزدهای نهایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت هفت روز مهلت تبلیغات دارند که زمان تبلیغات آن ها از 21 تا 27 اردیبهشت ‌ماه تعیین شده است.
انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در چهار حوزه انتخابیه اصفهان، اهر و هریس، بندرلنگه، بستک و پارسیان، مراغه وعجب شیر برگزار می شود که داوطلبان شرکت در این انتخابات می ‌توانند از 8 تا 14 اسفندماه نسبت به نام نویسی اقدام کنند.
نامزدهای انتخابات میان ‌دوره ‌ای مجلس دهم از 21 تا 27 اردیبهشت ‌ماه به مدت هفت روز می‌ توانند به تبلیغات بپردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین