کد خبر: ۴۱۸۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

حادثه‌ای تلخ که در خاطره‌ی تاریخ خواهد ماند!

‌چه دردی را متحمل شدند آنانی که پیکرهای پاکشان را در مسیر زیارت حضرت امام رضا(ع) از دست داده و حتی تنی چند از این عزیزان نیز نشانی از پیکرهایشان برجای نگذاشتند؛ چه دردی می‌کشد کسی که در پی این حادثه داغدار شده و حتی نتوانست برای آخرین بار به چهره‌ی عزیزش نگاه کرده و به رسم دیرین بر پیشانی‌اش بوسه بگذارد!.
آفتاب‌‌نیوز :
 ‌دیروز چهلمین روز جان باختن عزیزانی بود که با نیت زیارت بارگاه امام‌ رضا(ع) در مشهد مقدس، قدم بر قطار تبریز - مشهد گذاشته و در نهایت نیز پیکرهای سوخته جانشان را به ودیعه گذاشتند.

داغی بس بزرگ بر قلب‌هایمان نشست، زمانی که 48 نفر از هم‌وطنانمان در آتش قصور عده‌ای جان پاک خویشتن را به ودیعه گذاشته و دنیای مادی را ترک گفتند؛ در این میان پیکرسوخته جان پنج نفر نیز مفقود اعلام شد.

استاندار آذربایجان‎شرقی نیز چندی پیش با ابراز تاسف از حادثه قطار تبریز-مشهد، در این خصوص گفت: پیکر ۴۳ نفر از جان‌باختگان استان را به خانواده‌های آنان تحویل داده و پنج هم استانی را نیز به‌ناچار به خانواده‌هایشان مفقودی اعلام کردیم.

"علی عبدپرودگار" یکی از داغدیدگان حادثه‌ی قطار تبریز-مشهد است که طی این ضایعه، همسر و فرزند خود را از دست داده است، او در این خصوص اظهار کرد: زمان وقوع این حادثه بنده در کربلا بودم و از ماجرا خبری نداشتم، تا اینکه بعد از وقع حادثه به تبریز رسیدم.

وی خاطرنشان کرد: بنده زمانی که در کربلا بودم با همسر و فرزندم که در راه زیارت حضرت امام‌رضا(ع) بودند، دائماً به صورت تلفنی و تصویری در ارتباط بودم، از اینکه حال همسر و "رضای من" خوب بود، خوشحال بودم.

وی ادامه داد: آن روز ساعت 9 صبح وارد تبریز شدم، بیش از 20 بار اقوام و آشنایان با من تماس گرفته و جویای حالم شدند، در حالی که بنده هیچ اطلاعی از حادثه نداشته و در تعجب بودم که چرا اقوام جویای حال من شده‌اند تا اینکه تنی چند از آشنایان به منزل ما آمده و گفتند که همسر و فرزندم تصادف کرده‌اند، برای اینکه بی تابی نکنم، گفتند که حال هر دو خوب است.

عبدپرودگار در حالی که بغض صدایش را گرفته بود، اضافه کرد: بنده از تصادف خانواده‌ام شوکه شده بودم، مدام به اقوام می‌گفتم «خانواده‌ام با اتوبوس و هواپیما که مسافرت نرفتند، قطار امن است، مگر امکان دارد چنین اتفاقی رخ دهد؟»

وی با اشاره به اینکه جهت رفتن به محل حادثه با تنی چند از آشنایان راهی شدیم، خاطرنشان کرد: در آن حین به آشنایانم گفتم که به قرآن قسم بخورید که چنین تصادفی به وقوع پیوسته است تا باور کنم، چرا که هرگز تصور آن را نمی‌کردم.

وی تاکید کرد: در هواپیما که بودیم، فردی آمد و گفت که شما نیز از داغدیگان حادثه‌ی قطار هستید؟ بنده پاسخ مثبت دادم و گفتم که خانواده‌ام در واگن پنج بودند، در جوابم گفت که مسافران واگن پنج سوخته‌اند! بنده با شنیدن این حرف بی‌قراری کردم. نمی‌خواستم باور کنم... از دست دادن خانواده‌ام باورکردنی نبود...  

این داغدیده‌ی حادثه‌ی قطار تبریز - مشهد بیان کرد: بعد از درک حقیقت، راهی سمنان و دامغان شدیم که بدون هیچ نتیجه‌ای به شهر خود بازگشتیم.

به گزارش ایسنا،وی با تاکید بر داغی که در از دست دادن خانواده‌ی خود به جان خرید، خاطرنشان کرد: بنده به مدت 20 سال بود که حتی به اندازه‌ی قطره‌ای اشک نریخته‌ بودم، اما از وقع این حادثه تاکنون برای لحظه‌ای هم که شده اشک چشمانم قطع نمی‌شود، زندگیم معنایش را از دست داده است.

وی ادامه داد: منی که اشکی نریخته بودم، اکنون شبانه‌روزم را گریه گرفته و دیگر لبخندی بر لب‌هایم نمی‌نشیند.

عبدپرودگار یادآور شد: همسر و فرزندم در حادثه‌ی قطار جان خود را از دست دادند، اما هنوز هم نشانی از پسر شش ساله‌ی من پیدا نشده است و تازه چند روز است که پس از مشکلات زیاد و با کمک یکی از نمایندگان مجلس توانستم گواهی دفن برای طفل شش ساله‌ام بگیرم و باور کنم که دیگر او را هرگز نخواهم دید.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتن از مسئولان، مصداق بارز خود را خسته کردن است، اضافه کرد: مسئولان هیچ اهمیتی به داغ من نداده و علی‌رغم وعده‌هایی که می‌دادند در اتاق ما به روی شما باز است، هیچکدام برای گرفتن گواهی فوت پسرم کمک نکرده و هیچ اهمیتی به خواسته‌ی من نداند، تنها در این مسیر آقای محمد اسماعیل سعیدی کمک حال من بوده و توسط مساعدت‌های ایشان یکی دو روز پیش رأس‌گواهی فوت برای پسرم صادر شد.

وی با اشاره به اینکه برای متولد شدن پسرم هشت و نیم سال تمام تلاش کرده و در نهایت آن را از امام‌رضا(ع) هدیه گرفتم، یادآور شد: به همین جهت اسم فرزندم را رضا گذاشتم، اکنون امام‌رضا(ع) این هدیه را از من گرفت...

وی با تاکید بر اینکه من صبری برای تحمل این داغ ندارم، گفت: من نمی‌توانم این فقدان را تحمل کنم، واقعاً نمی‌توانم، غم نبود خانواده‌ام خیلی سنگین است، ای کاش حداقل یکی از عزیزانم زنده می‌ماند تا می‌توانستم به زندگی‌ام ادامه دهم!

وی با اشاره به هزینه‌هایی که در مسیر تحویل جسد همسر و پیگیری امور او و همچنین فرزند شش ساله‌اش خرج کرده است، گفت: این انصاف نبود که در این راه نیز این همه سختی کشیده و حتی به خاطر اشتباه کارکنان برخی مراکز متحمل هزینه شوم.

عبدپرودگار تاکید کرد: خداوند جگر مسئولان را بسوزاند که در این مسیر اهمیتی به من ندادند، از خداوند خواستارم که تقاص مسئولان نالایق را پس دهد؛ چرا که اگر آقای سعیدی نبود حتی به اندازه‌ی ذره‌ای به حرف و خواسته‌ی من اهمیت نمی‌دادند؛ دریافت گواهی فوت پسرم برای من بسیار با اهمیت بود تا باور کنم که دیگر او را ندارم.

وی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم چهلم جانباختگان حادثه‌ی قطار تبریز - مشهد، تاکید کرد: بنده از مسئولان رضایتی در این باب ندارم، بخاطر همین در این مراسم شرکت نخواهم کرد.

گفتنی است؛ همسر و فرزند شش ساله‌ی آقای عبدپروردگار دو عزیزی بودند که در حادثه‌ی قطار تبریز-مشهد جهان مادی را وداع گفته و به جای زیارت بارگاه مقدس امام رضا(ع)، با تمام وجود خود در دنیای ابدی حضور امام رضا(ع) را احساس می‌کنند.

"یعقوب عیوضی" نیز یکی دیگر از داغدیگان حادثه‌ی قطار تبریز-مشهد است که در این ضایعه همسر خود (معصومه علیشاهی) را از دست داده است، او در این خصوص اظهار کرد: صبح روز حادثه حدود ساعت 6 و 25 دقیقه بود که با همسرم تماس گرفتم و جویای حال او شدم، قطارشان متوقف شده و هنوز حادثه‌ رخ نداده بود.

وی اضافه کرد: حدود ساعت 8 و 30 دقیقه مشغول دیدن اخبار بودم که در زیرنویس آن نوشته بود که حادثه‌ای برای قطار تبریز-مشهد رخ داده است، زمانی که به عمق فاجعه پی بردم بی تاب شده و احساس کردم که مشکل حاد است، در تلاش برای برقراری ارتباط با همسرم بودم که موفق به برقراری تماس نشدم و بخاطر همین نگرانیم بیشتر شد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه متوجه عمق حادثه شدم، با تنی چند از آشنایان راهی سمنان شدیم تا خود را به آنجا برسانیم، برخی از بیمارستان‌ها را بررسی کرده و لیست‌ها را چک کردیم اما همچنان خبری از همسر من نبود.

این داغدیده با اشاره به اینکه همسر من باتنی چند از هم هیئتی‌هایش در واگن پنج قطار تبریز بودند، گفت: در جریان حضور خود در سمنان با فرماندار سمنان و دامغان ملاقات کرده و جویایی وضعیت حادثه شدیم که فرماندار سمنان با برخورد خوبی که داشت، به من گفت که فرماندار تبریز و همچنین استاندار آذربایجان‌شرقی پیگیر امور هستند و اجساد جانباختگان نیز از همین طریق به تبریز فرستاده می‌شود. بعد از شنیدن این صحبت‌ها به تبریز بازگشته و منتظر ماندیم که بعد از سه الی چهار روز از حادثه و پس از انجام آزمایشات نتیجه را اعلام کردند.

وی در بیان علل این حادثه، یادآور شد: طبق گفته‌ی مسئولان و همچنین طی جلساتی که با استاندار و مسئولان داشتیم، این موضوعات مطرح شد که خطای انسانی در این حادثه دخیل بوده است، اما به نظر بنده عوامل مختلفی همچون نبود امکانات نیز در این موضوع دخیل بوده و منجر به این حادثه شده‌اند.

وی اضافه کرد: نبود امکانات، ضعف سیستم‌ها و همچنین ضعف آموزشی کادر و خطای انسانی همگی مورادی بودند که دست به دست هم داده و این حادثه را به انجام رساندند.

وی با تاکید بر شفاف سازی حادثه قطار تبریز-مشهد یادآور شد: ما نه خواستار زندانی شدن فردی هستیم و نه تقاضای بازداشت کسی را داریم، روح همسر من زمانی آرامش می‌یابد که مسئولان اعلام کنند که مشکل در چه راستا بوده و بگویند که نواقص موجود را رفع می‌کنیم تا دیگر در آینده شاهد چنین ضایعه‌ای نباشیم.

این داغدیده‌ی حادثه‌ی قطار تبریز - مشهد با اشاره به اینکه تاکنون جواب روشنی در این خصوص از سوی مسئولان داده نشده است، گفت: تنها جوابی که معاون وزیر به ما داد این بود که از نظریات شما استفاده خواهیم کرد! در حالی که حل و رفع این مشکل باید در اولویت قرار بگیرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی که داغ آن هرگز از دل پاک نمی‌شود، نباشیم.

وی با بیان اینکه همسر من برای زیارت عازم سفر به مشهد شده بود، تشریح کرد: در تمامی دنیا سیستم‌هایی که نصب می‌شوند هوشمند بوده و خطای انسانی در این خصوص معنایی ندارد، چرا که سیستم به طور خودکار کار خود را انجام داده و حتی با اطلاع رسانی دقیق مانع از خطای انسانی می‌شود؛ از این رو تنها موضوع خطای انسانی مطرح نبوده و در این ماجرا پارامترهای مختلفی کنار هم قرار گرفته و منجر به این حادثه شدند.

وی با تاکید بر اینکه این داغ و سوختن عزیزانمان در قطار بسیار جانگدار و سخت است، اظهار کرد: بنده در این حادثه همسر و همچنین خواهر بزرگوار همسرم را از دست داده و به عزا نشسته‌ام.

گفتنی است، در میان صحبت‌های آقای عیوضی در مورد حادثه قطار تبریز، بغض گلوی ایشان شکست و دیگر مجال صحبت را از ایشان گرفت؛ امید است که دیگر شاهد چنین ضائعه‌ای در جامعه خود نباشیم؛ چرا که حال این داغدیدگان را تنها چشمانی می‌تواند درک کند که بزرگی این رنج را درک کرده باشد!

شایان ذکر است؛ فاطمه علی‌شاهی و همچنین خواهر این بانو در جریان حادثه‌ی قطار تبریز-مشهد جان مادی خود را در راه زیارت امام رضا(ع) از دست داده و با روح خویشتن به مقام زیارت امام رضا(ع) نائل آمدند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین