کد خبر: ۴۱۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۴ - ۲۱:۰۱
برای بمباران ایران

امریکا روی گرجستان حساب می کند

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه ی اسراییلی جروزالم پست روز دوشنبه به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه ی گرجستان مدعی شد نمایندگان واشنگتن از مقامات گرجستان درخواست کرده اند امکان استفاده ی نیروهای نظامی امریکا را از خاک گرجستان مورد بررسی قرار دهند.

پیش تر مقامات دولت گرجستان گفته بودند از این بیم دارند که ایران به دلیل احتمال استفاده ی امریکا از خاک این کشور برای آمادگی تهاجم به ایران مورد خشم و اقدامات متقابل ایران قرار گیرند. اما مساله اینجاست که مقامات گرجستان پاسخ کاملا رد هم نمی توانند به درخواست امریکا بدهند چرا که پس از انقلاب مخملین از دیدگاه مالی و استراتژیکی به این کشور وابسته شده اند.

مقامات گرجستان از این امر نیز اندیشناک اند که همکاری این کشور با امریکا در تهاجم به ایران می تواند باعث خیزش موج مخالف جمعیت بزرگ مسلمانان داخل این کشور که هم اکنون نیز به دلیل شرکت سربازان گرجی در جنگ عراق ناخشنودند، شود. 

جروزالم پست می افزاید در حالی که روابط گرجستان در روزهای اخیر درای نشیب های فراوانی بوده است، همکاری این کشور با امریکا می تواند روابط این دو کشور را وخیم تر کند.

تیمور یاکوبیشویلی رییس بنیاد تحقیقات استراتژیک و بین الملل گرجستان اطلاع داد تفلیس هنوز درخواست رسمی از کاخ سفید برای کمک گرجستان به امریکا در تهاجم نظامی به ایران دریافت نکرده است. به باور وی گرجستان تنها در صورتی می تواند به امریکا یاری رساند که «ایران عملی خلاف منافع گرجستان انجام دهد.»

یاکوبیشویلی گمان می کند تمام شواهد حاکی از آن است که خاک گرجستان نه به عنوان پایگاهی برای حمله به ایران بلکه از جهت نقل انتقال بخش هایی از نیروهای امریکایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یادآوری می کنیم که همین روزنامه پیش تر خبر از آن داده بود امریکا توانسته است موافقت جمهوری آذربایجان را برای همکاری در حمله به ایران به دست آورد. همچنین مدعی شده بود که «نمایندگان امریکا در باکو» گمان می کنند آذربایجان می تواند در تغییر حکومت ایران به امریکا یاری رساند!

مقامات حکومت آذربایجان این اطلاعات را تایید نکرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین