کد خبر: ۴۱۸۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

عمان با عربستان علیه ایران متحد خواهد شد؟

عربستان سعودی و عمان در حال بهبود روابط خود با هدف تقویت اتحاد شورای همکاری خلیج فارس هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش نامه نیوز به نقل از پایکاه خبری لایفر ، با وجود اینکه عربستان و عمان در حال بهبود روابط دوجانبه با یکدیگر هستند اما همچنان فاصله ای میان ریاض و مسقط بر سر مسائل منطقه ای باقی خواهد ماند، مسائلی همچون جنگ یمن.

اواخر ماه دسامبر گذشته ، عمان به طور رسمی به ائتلاف نظامی اسلامی علیه ترویسم به رهبری عربستان سعودی پیوست، ائتلافی که در سال 2015 تشکیل شده بود. ائتلاف نظامی اسلامی با هدف مبارزه با القاعده و گروه تروریستی داعش تشکیل شد. با ای .وجود این ائتلاف همچنان جبهه ای در مقابل ایران و متحدان شیعه آن از جمله عراق محسوب می شد.

عمان از دیرباز سیاست کاهش تنش در خلیج فارس میان ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را اتخاذ کرده بود. این کشور برای حل مناقشه هسته ای ایران واسه گری کرد، حل و فصلی که مورد تردید و مخالفت ریاض بود. عمان همچنین بارها پیام هایی را میان واشنگتن و تهران رد و بدل کرد و این کشور بارها میزبان دیدارهای نیروی دریایی ایران بوده است.

سعودی ها از عمان می خواهند تا با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره ایران هماهنگ تر باشد. ملک سلمان پادشاه عربستان در تور اخیر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس به مسقط سفر نکرد. اما پیوستن عمان به ائتلاف نظامی سعودی را ژستی از سوی قابوس در قبال ریاض دانس. انتظار می رود که این موضوع زمینه سفر سلمان به عمان در سال جدید را مهیا کند.

عمان همچنین از جمله کشورهایی بود که به ائتلاف عربستان برای حمله به یمن نپیوست. عمانی ها کانال های خود را به روی مخالفان حوثی در یمن و حامیان علی عدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن را باز گذاشتندT انها به طور پنهانی از عنوان کردند که این جنگ به نفع ایران خواهد بود و عربستان و متحدانش را وارد یک بن بست خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین