کد خبر: ۴۱۸۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹

فرار رسانه های سعودی: شهروندان ما در رستوران کشته شدند نه کلوپ شبانه

رسانه‌های سعودی این خبر را اعلام کردند اما چون حضور در کلوپ شبانه مخالف هنجارهای اجتماعی جامعه عربستان است، کلوپ شبانه را "رستوران" معرفی کردند.
آفتاب‌‌نیوز : حمله مسلحانه اخیر به یک کلوپ شبانه در شهر استانبول و کشته شدن 7 شهروند سعودی در این حادثه، رسانه های عربستان سعودی را در تنگنا قرار داد و آنها در خبرها، به جای کلوپ شبانه از کلمه رستوران استفاده کردند.

به گزارش عصرایران، بیشترین تعداد قربانیان خارجی حادثه حمله به کلوپ شبانه در استانبول شهروندان سعودی بودند که 7 تن از آنان دراین حمله کشته شدند.

رسانه‌های سعودی این خبر را اعلام کردند اما چون حضور در کلوپ شبانه مخالف هنجارهای اجتماعی جامعه عربستان است، کلوپ شبانه را "رستوران" معرفی کردند.

 این حمله بامداد یکشنبه 12 دی‌ماه، انجام شد و در آن 39 نفر کشته و 46 نفر نیز زخمی شدند.
این باشگاه شبانه به نام "رینا" در محله اورتاکوی در استانبول قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین و لوکس ترین و بزرگ‌ترین کلوپ‌های شبانه استانبول است.
در زمان تیراندازی در این محل حدود 600 نفر حضور داشتند.

باشگاه شبانه مکانی برای رقصیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و اجرای موسیقی است و معمولا پس از تاریک شدن هوا فعالیت خود را آغاز و تا بامداد ادامه می دهند.

تقریبا نیمی از قربانیان این حمله شهروندان کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، اردن، کویت، لبنان، تونس و عراق بودند که عربستان سعودی با داشتن 7 قربانی دارای بالاترین تعداد قربانیان بود.

جامعه سعودی دارای محدودیت‌های فراوانی در حوزه آزادی‌های شخصی و اجتماعی است و با توجه به اینکه شهروندان این کشور دارای سطح مالی به نسبت خوبی هستند برای دست یافتن به این آزادی‌ها و تفریح‎‌ها به کشورهای دیگر از جمله ترکیه و لبنان سفر می‌کنند.

حضور شهروندان سعودی در کلوپ شبانه استانبول و قربانی شدن تعدادی از آنان در حمله به این کلوپ نشان دهنده حضور شهروندان عربستان در این گونه فضاهاست.

اما رسانه‌های دولت عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا این واقعیت را پوشانده و ارتباط شهروندان این کشور با این گونه اماکن را از نظرها دور دارند.

شبکه سعودی "العربیة" در پوشش این حادثه، کلوپ شبانه مورد حمله در استانبول را "رستوران" معرفی کرد و در تمامی اخبار از ذکر واژه "کلوپ شبانه" اجتناب ورزید.

شبکه تلویزیونی سعودی MBC و روزنامه‌های عربستان نیز علی‌رغم پوشش اخبار مربوط به قربانی شدن شهروندان سعودی در این حادثه و همچنین مصاحبه با خانواده‌های قربانیان از کشته شدن آنان در "رستوران" صحبت کردند.

این امر می‌تواند ناشی از زمینه‌های اجتماعی و سیاسی باشد.

حضور دختران جوان در کلوپ‌های شبانه درجامعه عربستان امری مذموم و نامطلوب است و در نتیجه کشته شدن دختری در آن حادثه می‌توانست خانواده آن را در موقعیت بدی قرار دهد به ویژه که در جامعه عربستان خانواده به مفهوم گسترده و گاهی تا حد قبیله چند هزار نفری وسعت دارد.

به لحاظ سیاسی اما حضور شهروندان کشوری که به دلیل ممنوعیت آزادی‌های فردی و اجتماعی نسبت به آن انتقادهایی وارد است می‌توانست آن را در معرض انتقادهای جدیدی از سوی مدافعان آزادی‌های اجتماعی قرار دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
1
1
به هیچ عنوان بنا ندارم از اظهار نظر مقامات سعودی دفاع نمایم. صرفا جهت آگاهی شما و کاربران گرامی بر خود لازم می دانم که توضیح دهم «رِینا» مجموعه نسبتا بزرگی می باشد شامل بر هفت رستوران پنج ستاره در سبکهای مختلف. و محل امن و مناسبی! برای میهمانی و شامِ جلسات کاری مهم. در شبهای معمولی رستورانهای این مجموعه پس از ساعت دوازده نیمه شب تعطیل و فضای مشترک تبدیل به دیسکو و کلاب شبانه شده تا حدود سه و نیم صبح فعال می بود. همه ساله شبِ سال نو بسیاری برای سِروِ غذا از رستورانهای این مجموعه استفاده کرده و شادیهای خویش را تقسیم می کردند. نتیجه گیری اخلاقی؛ بهتر است در مورد ديگران قضاوت نکنیم!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین