کد خبر: ۴۱۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵

دردسر نفتی نامزد وزارت خارجه دولت ترامپ

نامزد وزارت خارجه دولت ترامپ به معامله با ایران در زمان تحریم‌ها متهم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه "یو اس ای تودی" گزارش داده‌است"شرکت اکسون موبیل در زمان تحریم ها از طریق یک زیرمجموعه اروپایی خود با ایران معامله کرده بود؛ این معامله در زمان مدیریت رکس تیلرسون انجام شد که دونالد ترامپ او را نامزد هدایت وزارت خارجه کرده است".

"یو اس ای تودی" این خبر را به نقل از اسناد سازمان دولتی نظارت بر بازارهای بورس آمریکا منتشر کرده است.

این خبر درحالی منتشر می شود که قرار است روند تایید صلاحیت تیلرسون در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه شروع شود.

بنابه این گزارش آن معاملات با ایران و همچنین سوریه و سودان در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توسط شرکت اینفینیوم صورت گفت که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به اکسون موبیل است.

اکسون موبیل به روزنامه یو اس ای تودی گفت که آن معاملات قانونی بود زیرا اینفینیوم که مشترکا با شرکت شل اداره می شود در اروپا قرار داشت و آن معاملات بدون مشارکت کارمندان آمریکایی انجام شد.

اسناد آن معامله نشان می دهد که این شرکت ۵۳.۲ میلیون دلار با ایران معامله داشته است. رقم معامله با سودان و سوریه خیلی کمتر بود.

تیلرسون در اوت ۲۰۰۱ از معاونان ارشد اکسون موبیل شد، در سال ۲۰۰۴ به ریاست آن ارتقا یافت و نهایتا در ژانویه ۲۰۰۶ مدیر کل آن شد. او اکنون این شرکت را ترک کرده است.

سناتور دمکرات باب منندز که از اعضای حزب دمکرات در کمیته روابط خارجی سناست گفت که او "شک و تردیدهای عمیقی در مورد اقدامات تیلرسون به عنوان مدیر اکسون دارد". او گفت این اقدامات مغایر سیاست های آمریکا در تامین امنیت آمریکا بوده است.

او در بیانیه ای که در اختیار این روزنامه گذاشت نوشت: "یافتن منفذهایی برای انجام معاملات پرسود تجاری و بی ملاحظی کامل نسبت به منافع ملی آمریکا، کارنامه ای نیست که نامزد وزارت خارجه بخواهد نشان دهد."

خبرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین