کد خبر: ۴۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۶

بازتاب مذاکرات ایران و روسیه

آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه به نقل از خبرگزاری رویترز می نویسد: نیکلاس برنز معاون وزارت خارجه آمریکا در حاشیه مذاکرات ایران و روسیه در مسکو گفت: نقش روسیه مؤثر است اما ایران توصیه های بین المللی در مورد مسائل هسته ای را نادیده می گیرد.
پس از دو روز مذاکره در مسکو، مذاکره کنندگان ایرانی و روسیه از انجام مذاکرات بیشتر در مورد طرح پیشنهادی روسیه خبر دادند. اما دو طرف مواضع جداگانه ای را اتخاذ کرده اند، در حالی که وزیر خارجه ایران هرگونه بازگشت به تعلیق غنی سازی را رد کرده است. مقامات روسی بار دیگر از ایران خواسته اند تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی خود را متوقف کند.
میخائیل کامینین سخنگوی وزارت خارجه روسیه از بحث در مورد جزئیات طرح روسیه و ادامه مذاکرات دو طرف و درخواست روسیه از ایران برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای خبر داد.
همچنین در بیانیه ای که وزارت خارجه روسیه در مورد مذاکرات ایران و روسیه در مسکو منتشر کرده بار دیگر از ایران خواسته شده فعالیت های غنی سازی را متوقف کند.
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به مواضع ایران و روسیه به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که ایران از طرح روسیه برای به دست آوردن زمان بیشتر استفاده می کند.
ایران اگرچه اعلام کرده که طرح روسیه در مورد سرمایه گذاری مشترک و غنی سازی در خاک روسیه را مورد بررسی قرار می دهد اما در عین حال بر حق غنی سازی در خاک خود نیز اصرار دارد.
در صورت موفق نبودن مذاکرات، ایران با اقدامات شورای امنیت روبرو خواهد شد. در عین حال دیپلمات ها در مورد تحریم هایی که ممکن است شورای امنیت برعلیه ایران وضع کند به خاطر مخالفت کشورهایی مثل چین و روسیه تردید دارند.
به احتمال زیاد شورای امنیت ابتدا با صدور قطعنامه ای از ایران می خواهد که فعالیت های غنی سازی را متوقف کند. گام بعدی نیز می تواند در مورد گسترش بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشد.
چین و روسیه که می توانند هرگونه اقدام شورای امنیت در مورد ایران را وتو کنند، با وجود نگرانی از جاه طلبی های هسته ای ایران نمی خواهند منافعشان در رابطه با این کشور به خطر بیفتد. سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر از ایران خواسته است با تعلیق غنی سازی اورانیوم شرایط لازم برای یافتن راه حلی از طریق مذاکره را ایجاد کند.
نیویورک تایمز همچنین می افزاید یک مقام ارشد نروژی گفته است که در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران سعید جلالی در تهران پیشنهادی در مورد گسترش مذاکرات امنیتی، به او داده و ایران نیز این پیشنهاد را رد نکرده است.
ریموندجانس هدف از این ملاقات را یافتن راه حلی از طریق مذاکره برای اجتناب از ارجاع ایران به شورای امنیت عنوان کرده است.
در عین حال غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که هیچ تحریم و اقدام نظامی نمی تواند فعالیتی را که در ژانویه در نطنز (غنی سازی اورانیوم در مقیاس کم برای اهداف تحقیقاتی) آغاز کرده ایم متوقف کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین